۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
سهم کشاورزان از قیمت محصولات کشاورزی تنها ۲۷ درصد است
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس:

سهم کشاورزان از قیمت محصولات کشاورزی تنها ۲۷ درصد است

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: تنها ۲۷ درصد از قیمت محصولی که در بازار به فروش می‌رسد به جیب کشاورزان می‌رود و ۷۳ درصد از آن سهم دلالان و واسطه‌ها می شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، در خصوص دلایل افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی در بازار، گفت: در اقتصاد کشاورزی مبحثی به نام منحنی‌های تارعنکبوتی وجود دارد به این معنا که کاهش قیمت محصولات منجر به کاهش سطح زیر کشت آنها در سال بعد می‌شود و این اقدام منجبر به برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار می‌گردد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سال گذشته کشاورزان گوجه کار در جنوب استان کرمان متضرر شدند و کشاورزان بوشهری هر کیلوگرم گوجه فرنگی را کمتر از ۴ هزار تومان به فروش رساندن، عنوان کرد: علی رغم اینکه برداشت گوجه فرنگی در جنوب استان کرمان و شرق هرمزگان از اسفندماه آغاز شده کماکان قیمت این محصول کاهش پیدا نکرده است زیرا کارخانه‌های صنایع تبدیلی همزمان با آغاز فصل برداشت موظف به فعالیت شده‌اند تا محصولات درجه ۳ در اختیار آنها قرار بگیرد و این موضوع حجم محصول عرضه شده به بازار را کاهش داده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از نیمه دوم اسفندماه تا نیمه اول اردیبهشت ماه بیشترین نیاز به کامیون برای حمل محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان شکل می‌گیرد، افزود: به دلیل اینکه کامیون‌های حمل محصولات کشاورزی در مسیر رفت به منطقه جنوب استان کرمان امکان حمل بار ندارند و یک سر خالی هستند رغبتی برای حمل محصولات کشاورزی ندارند و این موضوع نیز به کاهش میزان عرضه محصولات به بازار و افزایش قیمت گوجه فرنگی دامن زد.

وی با بیان اینکه با توجه به میزان برداشت گوجه فرنگی در جنوب استان کرمان قیمت این محصول در بازار کاهش پیدا می‌کند، گفت: این نیاز وجود دارد که هر زمانی نیز که کشاورزان متضرر می‌شوند و امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات خود را ندارند رسانه‌ها از آنها حمایت کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تنها ۲۷ درصد از قیمت محصولی که در بازار به فروش می‌رسد به جیب کشاورزان می‌رود و ۷۳ درصد از آن سهم دلالان و واسطه‌ها است، عنوان کرد: متاسفانه افزایش قیمت محصولات کشاورزی به زیان کشاورزان و مصرف‌کنندگان است. وزارت جهاد کشاورزی قول داده است تا سهم کشاورزان از قیمت محصولات را به ۷۰ درصد افزایش دهد اگر این میزان به ۵۰ درصد نیز تغییر کند دستاورد بسیار بزرگی برای کشاورزان محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۴۶٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha