۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
احتمال افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی در بودجه| ایران دروازه ورود کالاهای خارجی نشود
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد

احتمال افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی در بودجه| ایران دروازه ورود کالاهای خارجی نشود

پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین افزایش میزان صادرات، احتمال می رود درآمد ارزی ایران ۵۰ درصد بیش از رقم در نظر گرفته در بودجه باشد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تولید نفت ایران بر اساس اظهارات مقامات کشور اکنون ۴۰ درصد بیشتر از ابتدای دولت سیزدهم است و صادرات نفت نیز از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است. این اعداد، تنها آمار رسمی وزارت نفت از میزان تولید و صادرات نفت ایران است که نشان می‌دهد در این مدت، شرایط فروش نفت کشور بهبود یافته است.

بر مبنای تازه‌ترین گزارش اوپک، ایران در ماه مارس ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه در روز نفت خام تولید کرده، این درحالی است که در ابتدای دولت، رقم اعلامی منابع ثانویه برای تولید نفت ایران حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. به این ترتیب، میزان تولید نفت ایران بر مبنای گزارش منابع ثانویه، در دولت سیزدهم نزدیک به ۴۰ درصد افزایش داشته است.

از طرفی گزارش منتشر شده از سوی منابع ثانویه هم میزان صادرات ایران را ۱.۲ میلیون بشکه در روز اعلام می‌کنند. در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به تازگی اعلام کرده که «کل نفت خام تخصیص‌یافته به بخش صادرات در بازارهای جهانی فروخته می‌شود و درآمدهای نفتی نیز وصول می‌شود.»

احتمال می رود که میزان صادرات نفت ایران به یک میلیون ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. اگر این افزایش تحقق پیدا کند و قیمت هم حدود ۱۰۰ دلار باشد، شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی نسبت به پیش بینی بودجه ۱۴۰۱ خواهیم بود

بهبود وضعیت فروش نفت میزان درآمد ارزی کشور را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. به طوری که جواد اوجی وزیر نفت گفته که درآمد نفتی کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۵ برابر درآمدهای نفتی سال ۱۳۹۹ بود. در این میان بسیاری از کارشناسان از احتمال رشد درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت از رقم پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ خبر می دهند.

رضا پدیدار رییس کمسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی در گفتگو با بازار در اینباره می گوید: در لایحه بودجه امسال قیمت نفت ۶۰ دلار در هر بشکه و میزان صادرات نفت هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است.

وی ادامه داد : بر اساس اعلام گفته های مسئولین میزان تولید نفت ایران به مقدار قبل از تحریم ها رسیده و صادرات نفت هم از یک میلیون بشکه فراتر رفته است.

این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته از سوی مسئولین، گفت: احتمال می رود که میزان صادرات نفت ایران به یک میلیون ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. اگر این افزایش تحقق پیدا کند و قیمت هم حدود ۱۰۰ دلار باشد، شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی نسبت به پیش بینی بودجه ۱۴۰۱ خواهیم بود.

به صورت کلی میانگین تفاوت قیمت نفت ایران با نفت برنت دریای شمال یا وست تگزاس یا بورس دبی بین ۵ تا ۸ دلار است

هر بشکه قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی چند؟
پدیدار همچنین از احتمال دوباره افزایش قیمت نفت در نیمه دوم سال و شروع فصل سرما خبر داد و گفت: پیش بینی می شود که قیمت طلای سیاه در ماه های آینده دوباره به بیش از ۱۲۰ دلار برسد. اما معمولا مراجع بین المللی میانگین قیمت نفت در امسال را ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار در نظر می گیرند.

او با بیان اینکه رشد قیمت نفت در بازار های جهانی منجر به افزایش درآمدهای ارزی ایران شده است، افزود: به صورت کلی میانگین تفاوت قیمت نفت ایران با نفت برنت دریای شمال یا وست تگزاس یا بورس دبی بین ۵ تا ۸ دلار است. به همین دلیل پیش بینی می شود که قیمت نفت ایران بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار باشد.

اثر مثبت فروش بر بهبود رشد اقتصادی
رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی همچنین با بیان اینکه افزایش بیشتر قیمت نفت می تواند مستقیما درآمدهای ایران را افزایش دهد و به صورت غیر مستقیم منجر به رشد بخش های صنعت و معدن و خدمات خواهد شد، ادامه داد : طبق آخرین گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با نفت معادل ۴.۱ درصد و بدون نفت ۳.۴ درصد بوده است. با توجه به بهبود وضعیت فروش در ماه های گذشته، این احتمال می رود که وضعیت رشد اقتصادی ایران در ۳ ماهه پایانی سال بهتر هم شده باشد.

او تاکید می کند که باید مراقب باشیم به دنبال رشد درآمدهای نفتی ایران دوباره به دروازه ورود کالاهای خارجی تبدیل نشده و اقتصاد دولتی ایران فربه تر نشود. دولت باید به گونه ای رفتار کند که مردم هم از شیرینی رشد درآمدهای نفتی بچشند.

هرچند که آمارهای مسئولین از بهبود وضعیت فروش نفت در ماه های گذشته حکایت می کند اما مردم اثر این بهبود را در زندگی و معیشت خود احساس نمی کنند.

کد خبر: ۱۴۶٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha