۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری پروژه چگونه است؟

نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری پروژه چگونه است؟

صندوق سرمایه گذاری پروژه یکی از جدیدترین انواع صندوق سرمایه‌گذاری است که به این روش می‌توانید دارایی خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کنید.

به گزارش بازار، صندوق سرمایه گذاری پروژه یکی از جدیدترین انواع صندوق سرمایه‌گذاری است که به این روش می‌توانید دارایی خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کنید و به اندازه میزان سرمایه، سهام‌دار پروژه باشید و سود مناسبی کسب کنید. این روش یکی از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری است و برای کسانی مناسب است که وقت و دانش کافی برای فعالیت در بورس ندارند اما تمایل دارند روی دارایی خود سرمایه‌گذاری کنند و در نهایت به سود قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنند.

صندوق سرمایه گذاری پروژه چیست؟

بسیاری از افراد تمایل دارند سرمایه خود را در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. اما عدم اطمینان و اعتماد باعث می‌شود این کار را انجام ندهند. به همین خاطر صندوق سرمایه گذاری پروژه با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس می‌شود و شرایطی فراهم می‌کند تا سرمایه‌های افراد به هر مقدار که باشد را جمع‌آوری کرده و آن را در پروژه‌های تعریف شده صندوق مورد استفاده قرار دهد. پس از جمع‌آوری سرمایه، تیم مدیریت صندوق که افرادی با تجربه و از تحلیلگران حرفه‌ای بازار هستند، وارد عمل شده و طرح‌ها و پروژه‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت با انتخاب یک پروژه، در ساخت و بهره‌برداری آن مشارکت می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه گذاری پروژه چگونه عمل می‌کنند؟

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، برای تأسیس صندوق سرمایه گذاری پروژه، ابتدا طرح توجیهی پروژه تعیین می‌شود و مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ می‌شود و شرکت مورد نظر در مراجع ثبت، ثبت شرکت می‌شود. سپس مجدداً از سازمان بورس مجوز فعالیت کسب می‌شود و در این مرحله است که صندوق تأسیس می‌شود. سرمایه مردمی با استفاده از فروش واحدهای سرمایه‌گذاری جمع‌آوری می‌شود. پروژه مورد نظر پس از بررسی تعیین می‌شود. سپس صندوق به صورت یک شرکت سهامی خاص و با نام همان شرکت فعالیت خود را شروع می‌کند. پس از اینکه پروژه مورد نظر به پایان رسید، به صورت سهامی عام خارج از بورس و یا داخل بورس ارائه می‌شود. تا اینجای کار صندوق فعالیت داشت. اما پس از آن صندوق از چرخه خارج می‌شود.

سرمایه‌گذاران با توجه به میزان سرمایه‌گذاری خود، در سهام شرکتی که در پروژه ساخت آن شرکت داشتند، سهیم می‌شوند. در پایان، این سرمایه‌گذار است که تصمیم می‌گیرد سهام خود را بفروشد و یا آن را به اشخاص دیگر واگذار کند.

مزایای صندوق پروژه

با جمع‌آوری سرمایه در صندوق سرمایه گذاری پروژه، شرایطی فراهم می‌شود تا از سرمایه‌های مردمی برای پروژه‌های بزرگ کشوری استفاده شود که هم برای مردم و هم برای صاحبان پروژه باارزش و سودآور خواهد بود. به این ترتیب که افراد با مشارکت در ساخت پروژه، سرمایه خود را به سهام آن پروژه تبدیل می‌کنند و جزو سهام‌داران آن خواهند بود. در حال حاضر این صندوق در تأمین مالی ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آینده‌ای نه چندان دور نیز در ساخت نیروگاه‌های کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این صندوق منابع مالی تأمین شده تنها برای یک پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر سود پروژه قابل تخمین زدن و ارزیابی است. به همین خاطر هم سرمایه‌گذاران و هم پیمانکاران می‌توانند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند.

جذب سرمایه در این صندوق، در بورس انجام می‌شود و ارزش سهام نیز وابسته به وضعیت روز بورس دارد و تمامی نقل و انتقالات در بستر بورس انجام می‌شود. به همین خاطر کلیه فعالیت‌ها کاملاً شفاف است و مردم به طور دقیق می‌توانند از سود واقعی خود در مشارکت پروژه مطلع شوند. با سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری پروژه به آبادانی کشور کمک می‌کنید و اصل سرمایه خود را حفظ می‌کنید و در نهایت نیز یکی از سهام‌داران شرکت خواهید بود. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها برای کسانی که به فکر سودهای بلندمدت هستند، گزینه بسیار مناسبی است. چرا که ریسک کمتری نسبت به اوراق مشارکت دارد و با یک مدیریت خوب می‌توانید سود مناسبی عاید خود کنید.

ویژگی‌های صندوق سرمایه گذاری پروژه

صندوق سرمایه گذاری پروژه فرصتی است تا همه افراد با سرمایه‌های کوچک و بزرگ بتوانند در آن شرکت داشته باشند و همچنین از سوی دیگر در رشد و شکوفایی کشور نقش داشته باشند. باید به این نکته توجه داشته باشید که هر صندوق مخصوص یک پروژه است و پس از اتمام آن عمر صندوق نیز به پایان می‌رسد. سود صندوق‌های پروژه مشخص نیست. اما معمولاً برای انتخاب پروژه، بررسی‌های دقیق و کارشناسی انجام می‌شود. تمامی مراحل ساخت صندوق تا اتمام پروژه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار باید تأیید شوند و مجوز دریافت کنند. بازدهی و میزان سود کسب شده از طریق صندوق، وابسته به پروژه‌ای است که انتخاب شده است. شما به عنوان سرمایه‌گذار، در هر مرحله از انجام پروژه که بخواهید سهام خود را بفروشید، علاوه بر مبلغ اولیه سرمایه، به اندازه میزان پیشرفت پروژه سود دریافت می‌کنید.

هر چقدر به پایان پروژه که نزدیک شوید، میزان این سود و ارزش سهام شما بیشتر خواهد بود. صندوق سرمایه گذاری پروژه جزو جدیدترین انواع صندوق سرمایه‌گذاری است و در حال حاضر تنها صندوق کشور، صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مبنا است که از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز نموده است.

کلام پایانی

در این مطلب با زیر و بم صندوق سرمایه گذاری پروژه آشنا شدید. به هنگام انتخاب صندوق، حتماً به نحوه عملکرد آن در گذشته دقت داشته باشید. با فعالیت در این صندوق، نه تنها سرمایه اولیه شما حفظ می‌شود، بلکه در آینده و با اتمام پروژه جزو یکی از سهام‌داران آن خواهید بود. هر زمان هم که بخواهید می‌توانید سهام خود را بفروشید و سود خود را به همراه اصل سرمایه دریافت کنید. این صندوق قابلیت نقد شوندگی بالایی دارد. به دلیل اینکه اولاً سهام این صندوق‌ها در بورس قابل معامله است و دوم اینکه بازار گردان‌ها می‌توانند نقد شوندگی هر یک از واحدهای سرمایه‌گذاری را تضمین کنند.

کد خبر: ۱۴۶٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha