۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
ناترازی دخل و خرج وزارت نیرو | ‌کم لطفی به صنعت برق نیروگاه داران را ابر بدهکار بانکی کرد
عضو سندیکای برق مطرح کرد

ناترازی دخل و خرج وزارت نیرو | ‌کم لطفی به صنعت برق نیروگاه داران را ابر بدهکار بانکی کرد

ریاحی عضو سندیکای تولید کنندگان برق گفت: وامی که به بخش خصوصی داده شده جای دوری نرفته و تبدیل به نیروگاه شده و برق آن را مردم مصرف می‌کنند، ولی به دلیل جهش های ارزی با اقساط سنگین روبه‌رو شده‌اند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: رضا ریاحی، عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، در نشست خبری گفت: صنعت برق از این جهت که با قیمت یارانه‌ای به مردم تحویل داده می‌شود با خیلی از صنایع دیگر متفاوت است. در واقع یک کالای استراتژیک است که متناسب با تورم و تغییر تحولات بازار رشد پیدا نمی‌کند.

او افزود: بنابراین شرکت‌هایی که طرف قرارداد با وزارت نیرو هستند، نمی‌توانند قیمتشان را متناسب با روز تغییر دهند. از طرفی منابعی هم که در وزارت نیرو وجود دارد و باید به نیروگاه‌ها پرداخت کند، از منابع فروش برق است. به وزارت نیرو اجازه داده شده که متوسط سالی هفت درصد قیمت آن را افزایش دهد که از نرخ‌های بانک مرکزی به مراتب پایین‌تر است.

ریاحی با بیان اینکه دخل و خرج وزارت نیرو با هم نمی خواند، تصریح کرد: خود وزارت نیرو هم دچار این مشکل هستند و اگر بخواهیم این مشکل حل شود باید به وزارت نیرو کمک کنند. زیرا وزارت نیرو باید درآمد داشته باشد که بتواند مشکلات نیروگاه‌ها را حل کند.

این فعال صنعت برق گفت: از همین جهت در سال‌های گذشته وزارت نیرو به سراغ سایر منابعی که در دسترس است رفته اند. به عنوان مثال در سال ۹۳ به توصیه وزیر وقت سرمایه گذاران نیروگاهی به صندوق توسعه ملی مراجعه کردند. البته همان موقع هم صندوق توسعه اعلام کرد که قراردادهای این سرمایه گذاران ریالی است و نمی‌تواند بازپرداخت ارزی کند. وزیر وقت هم این مسأله را بردند که در هیأت دولت که با نرخ رسمی، آن زمان یورو حدود ۳ الی ۴ هزار تومان بوده، تسعیر شود و بانک عامل به صندوق توسعه بازپرداخت کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر که جهش ارزی داشتیم و قیمت‌ها چندین برابر شده این مصوبه اجرا نشده است. وزیر بعدی و اخیراً آقای محرابیان هم مکاتباتی داشته اند که مشکل حل شود، زیرا نیروگاه داران نمی‌توانند هزینه‌هایشان را پوشش دهند.

ریاحی با تأکید بر اینکه سایر دستگاه‌ها باید به کمک وزارت نیرو بیایند تا این مشکل حل شود، افزود: اگر حل نشود سرمایه گذاران این بخش قابل به ادامه کار نخواهند بود، زیرا بانک‌ها هم وامی پرداخت نمی کنند.

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت برق ایران خاطرنشان کرد: اینکه ما فرض را بگذاریم که با مدیریت مصرف می‌توانیم از اوج مصرف عبور کنیم فرض درستی نیست، سالیانه به طور متوسط ۶ درصد مصرف کشور افزایش می یابد در حالیکه تولید متناسب با این رشد مصرف بیشتر نمی شود. کشور ما نیاز به تولید دارد و اگر سرمایه گذاری انجام نشود در سال‌های آینده به مشکل جدی خواهیم خورد.

او همچنین با بیان اینکه وامی که به بخش خصوصی داده شده جای دوری نرفته و تبدیل شده به نیروگاه شده و برقش را مردم مصرف می‌کنند، ادامه داد: این یعنی که نتیجه حاصل شده منتها سرمایه گذار مانده با اقساط سنگین ارزی که در توانش نیست. و کم لطفی است که به صنعت برق، نیروگاه داران را ابر بدهکار بانکی کرده است.

کد خبر: ۱۴۶٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha