۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
تبعیض در فاصله‌گذاری اجتماعی اصناف مازندران/ عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی
بازار گزارش می‌دهد؛

تبعیض در فاصله‌گذاری اجتماعی اصناف مازندران/ عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

ساری - دور دوم فاصله‌گذاری اجتماعی در حالی از هفته قبل آغاز شد که باگذشت چند روز اصناف خرد مازندران از تبعیض در نحوه اجرای این طرح گلایه دارند و معتقدند حق آنان تضییع‌شده است.

خبرگزاری بازار؛ فاصله‌گذاری اجتماعی درواقع به مجموعه تدابیری اطلاق می‌شود که منجر به رعایت فاصله ایمن برای کاهش تماس افراد و جلوگیری از انتقال بیماری می‌شود، استفاده از سیستم‌های صوتی برای برقراری ارتباط مشتریان با متصدیان در فواصل ایمن حداقل یک متری، اجتناب از فروش بلیت کاغذی، اجتناب از دریافت و پرداخت وجه نقد ازجمله لازمه‌های اجرای این طرح است.

همچنین اصناف و مشاغل صنعتی و بازار باید با مراجعه به سایت سلامت و ثبت‌نام، نسبت به دریافت راهنماها و الزامات سلامت محیط کار اقدام کنند و در صورت عدم ثبت‌نام در سایت موردنظر، بازرسان اتاق اصناف و وزارت بهداشتی فعالیت کاری را متوقف و تعطیل می‌کنند.

علاوه براین فعالیت واحدهای صنفی که از شیوع بحران کرونا به دلیل شرایط محیطی و تجمع جمعیت، فعالیت‌های پرخطر اعلام و تعطیل شدند، همچنان ادامه دارد. با این روند برخی اصناف مازندران از تبعیض ایجادشده بین اصناف خرد و فروشگاه‌های بزرگ گلایه دارند و خواهان تجدیدنظر در ضوابط ابلاغی هستند.

تجمع و ازدحام جمعیت در فروشگاه‌های بزرگ بدون رعایت ضوابط بهداشتی

مالک یک آرایشگاه در ساری که طبق اعلام وزارت بهداشت فعالیت صنفی‌اش جزو اصناف پرخطر محسوب شده می‌گوید: در حالی آرایشگران جزو صنف پرخطر عنوان شدند که شاهد تجمع و ازدحام جمعیت در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره و گاها بدون رعایت ضوابط بهداشتی هستیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مجبوریم برای انجام کار طبق تماس متقاضی به منزلشان مراجعه کنیم و یا به‌صورت قاچاقی در آرایشگاه دربسته به کار و فعالیت بپردازیم.

با این روند برخی اصناف مازندران از تبعیض ایجادشده بین اصناف خرد و فروشگاه‌های بزرگ گلایه دارند و خواهان تجدیدنظر در ضوابط ابلاغی هستند

نایب‌رئیس اتاق اصناف مازندران در اتاق اصناف ایران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود مشکلات فنی سامانه اصناف برای ثبت‌نام در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با انتقاد از برخی تصمیمات شتاب‌زده و غیر کارشناسی ستاد مبارزه با کرونا می‌گوید: اصناف استان تاکنون بیشترین همکاری را با ستاد داشته‌اند و حتی اقدام به تعطیلی خودخواسته بازار و محل کسب کرده‌اند.

عباس رمدانی افزود: درحالی‌که اصناف خرد خود را موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند اما شاهد عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مقررات بهداشتی در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای هستیم و این وضعیت نوعی تضعیف به شمار می‌رود.

عدم توجه فروشگاه های بزرگ به طرح فاصله گذاری

وی بابیان اینکه شاهد تعطیلی بازار و برخی واحدهای صنفی هستیم، ادامه داد: شاهد ازدحام جمعیت بدون رعایت مسائل بهداشتی در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای هستیم و باید نظارت بیشتری براین روند صورت گیرد.

رمدانی همچنین دریافت تعهد از اصناف برای ثبت‌نام در سامانه مورد نیز درباره پذیرش مسئولیت سلامت کارکنان را توسط کارفرمایان غیرمنطقی دانست و خواهان بازنگری در آن شد.

درعین‌حال یک دارنده واحد صنفی در غرب مازندران با اشاره به وجود مشکلات در سرور سامانه ثبت‌نام اصناف می‌گوید: در یک هفته گذشته موفق نشدیم برای ثبت‌نام در سامانه موردنظر اقدام کنیم و این مشکل دغدغه بسیاری از اصناف کم‌خطر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این وضعت در حالی است که اصناف خرد استقبال خوبی برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دارند و باید مشکلات فنی سرورها برای ثبت‌نام رفع شود.

اصناف ملزم به دریافت بارکد بهداشتی

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دریافت بارکد از طریق مراجعه به سامانه اصناف برای واحدهای کم‌خطر الزامی است، یادآور شد: برخی مشکلات فنی این سامانه در حال رفع شدن است و به نظر می‌رسد در هفته پیش روی این مشکلات برطرف شود.

حسینقلی قوانلو تأکید کرد: فقط اصناف کم‌خطر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دریافت کد ثبت‌نام مجاز به فعالیت هستند، اظهار داشت: اصنافی که مصوبات توجه نکنند پلمب خواهند شد.

وی بابیان اینکه بر کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ نیز نظارت لازم صورت می‌گیرد، تصریح کرد: الزامات بهداشتی و پروتکل‌ها به این مراکز ابلاغ‌شده و موظف به اجرا و رعایتان هستند.

اصنافی که بارکد بهداشتی دریافت نکنند اجازه بازگشایی ندارند و در صورت مشاهده تعطیل می‌شوند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به تشدید نظارت و بازرسی‌ها بر فعالیت اصناف تأکید کرد: اصنافی که بارکد بهداشتی دریافت نکنند اجازه بازگشایی ندارند و در صورت مشاهده تعطیل می‌شوند.

وی همچنین اظهار داشت: اصناف پرخطر و مکان شلوغ نظیر پاساژها و بازارهای سرپوشیده باید همچنان تعطیل باشند.

به گزارش بازار، اصناف برای دریافت کد بهداشتی باید به سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و پس‌ازآن بارکد دریافت کنند.

بیش از ۱۵۶ هزار واحد صنفی در مازندران فعالیت دارد.

کد خبر: ۱۴٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha