۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کارگرانِ فراموش شده؛ روزمزدهای در قرنطینه!
بازار گزارش می دهد

کارگرانِ فراموش شده؛ روزمزدهای در قرنطینه!

مشهد - اگرچه دولت در قانون وظایفی را برای کمک به کارگران در قالب بسته‌های معیشتی در نظر گرفته و خبرهایی نیز از توزیع این بسته‌ها به گوش می‌رسد اما واقعیت این است که بخش اعظمی از جامعه کارگری که به‌صورت روزمزد کار می‌کنند از بیمه برخوردار نبوده و به همین دلیل در چارچوب قوانین حمایتی جای نمی‌گیرند.

خبرگزاری بازار؛ تعطیلی بسیاری از صنوف مانند رستوران‌ها و تالارها در خراسان رضوی موجب شده تا بسیاری از کارگران که به‌صورت روزانه مشغول فعالیت بودند حالا به جمع بیکاران افزوده شوند.

بسیاری از کارگران ساختمانی و روزمزد که نانی برای زن و بچه تأمین می‌کردند حالا حداقل معیشت آن‌ها به خطر افتاده و برای درآمدزایی با مشکل جدی مواجه هستند.

جامعه کارگری با توجه به درآمد پایین در این روزها توانایی چندانی برای خرید اقلام بهداشتی موردنظر و مواد غذایی لازم به‌منظور تقویت سیستم ایمنی بدن خود را ندارند

از سوی دیگر جامعه کارگری با توجه به درآمد پایین در این روزها توانایی چندانی برای خرید اقلام بهداشتی موردنظر و مواد غذایی لازم به‌منظور تقویت سیستم ایمنی بدن خود را ندارند به همین دلیل نیاز است که ارگان‌های مربوطه و خیرین بیش‌ازپیش به این قشم توجه داشته باشند تا بحران کرونا این قشر ضعیف جامعه زمین‌گیر نکند.

کار نیست

علی صالحی یک از کارگران ساختمانی و روزمزد در مشهد می‌گوید: در آستانه شب عید بسیاری از کارگران علاوه بر کارهای ساختمانی برای جابجایی مبل یا لوازم منزل و حتی نظافت و یا باغچه توسط کارفرمایان به کار گرفته می‌شدند اما امسال به دلیل از ترس کرونا کمتر خانواده و صاحب‌کاری جرات می‌کند از ما برای این قبیل کارها استفاده کند.

وی بیان می‌کند: بااینکه می‌گویند بیماری کرونا خطرناک است اما برای کارگری که کار ندارد خریداری یک شیشه ضدعفونی‌کننده به رقم ۴۰ هزار تومان غیرضروری است.

به دنبال یک‌لقمه‌نان

حمزه یکی از موتورسوارانی که از محل طرح ترافیک و محدودیت خودروها در هسته مرکزی شهر مشهد نان درمی‌آورده است نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: با انتشار ویروس کرونا اغلب فعالیت‌های تجاری نیمه تعطیل‌شده و از طرفی هیچ شخصی جرات نمی‌کند که ترک موتورسوار شود زیرا مردم فکر می‌کنند که ما به دلیل فقر و تنگدستی نسبت به سایر آدم‌های شهر آلوده‌تر هستیم!

وی که شب‌ها نیز به‌عنوان پیک موتوری دریکی از فست فودهای شهر کار می‌کند می‌افزاید: مردم به دلیل ترس، غذای بیرون کمتر سفارش می‌دهند و لذا شب‌ها هم بیکار هستیم!

متأسفانه تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستیم و به‌غیراز این موتور هم هیچ سرمایه و کاری ندارم و تکلیف امثال ما نامعلوم نیست

وی ابراز می‌کند: متأسفانه تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستیم و به‌غیراز این موتور هم هیچ سرمایه و کاری ندارم و تکلیف امثال ما نامعلوم نیست!

قرنطینه برای کارگران تعریفی ندارد

در این رابطه رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که متأسفانه قوانین و شرایط به نفع کارگران و حمایت از سلامتی و معیشت آن‌ها نیست در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: اگرچه کرونا موجب تعطیلی بسیاری از ادارات و اعطای مشوق‌هایی مانند دورکاری شد اما این تصمیمات برای کارگران، محلی از اعراب ندارد!

احسان سرابی در این رابطه می‌گوید: برخلاف برخی مسئولان که با رفتارهای نمایشی اعلام می‌کنند تست کرونایشان مثبت شده و خود را در خانه قرنطینه می‌کنند اما جامعه کارگری باوجود سوءتغذیه و ضعف سیستم ایمنی در خط حمله کرونا فعالیت کرده و ترس آن‌ها از بی‌پولی و شرمندگی در برابر خانواده‌هایشان این روزها بیشتر شده است.

وی بابیان اینکه شما هیچ کارگری را نمی‌بینید که در قرنطینه باشد به ما می‌گوید: اگر کارگری بخواهد خودش را قرنطینه کند متأسفانه از کار اخراج می‌شود!

سهرابی به ما می‌گوید: از نخستین روز نوروز تاکنون در نهایت یک روز کارگاه‌ها تعطیل بوده و بعدازآن تمامی کارگران در محل کار حضور داشتند و دورکاری و یا چرخشی شدن نیروها برای کارگران تاکنون اعمال نشده است.

توافق‌های یک‌سویه

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی ادامه می‌دهد: بر اساس ماده ۶۹ قانون کار هیچ توافقی بین کارگر و کارفرما برای زمان مرخصی وجود ندارد و لذا کارگر نمی‌تواند برای مرخصی با کارفرما توافق کند و این موضوع حتی در شرکت‌های بزرگ نیز مصداق داشته و لذا مرخصی کارگران یک‌سویه بوده و توافقی وجود ندارد.

اگرچه کرونا موجب تعطیلی بسیاری از ادارات و اعطای مشوق‌هایی مانند دورکاری شد اما این تصمیمات برای کارگران، محلی از اعراب ندارد

سهرابی در پاسخ به این سؤال که طی این مدت آیا اقدامی برای حمایت از کارگران انجام پذیرفته است عنوان می‌کند: اخیراً ستاد کرونا اعلام کرد که برای فعالیت کارگاه‌ها باید مجوز از سوی تشکل‌های کانون انجمن صنفی صادر شود اما متأسفانه طبقه‌بندی دراین‌باره صورت نگرفته است.

وی عنوان می‌کند: به‌عنوان‌مثال کارگاه‌هایی که در ارتباط مستقیم با معیشت مردم هستند یا تولید مواد ضدعفونی دارند باید برای آن‌ها مجوز صادر شود اما مشاهده می‌شود که برای کارگاه‌های غیرضروری نیز مجوز صادرشده پس قرنطینه‌ای در کار نیست.

کارگران ساختمانی خارج از چتر حمایت

وی ادامه می‌دهد: امسال تنها اتفاقی که افتاد اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به کارفرماها بود که آن‌هم بیشتر در جهت تحقق شعار سال و جهش تولید بوده است و نیز اختصاص پنج هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری که بازهم اگر کارگری بیمه تأمین اجتماعی نباشد نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار با تأکید بر اینکه سلامت کارگران باید در اولویت باشد تأکید می‌کند: کارگران روزمزد و نیز ساختمانی که دور میدان‌ها در جست‌وجوی کار هستند، قادر  به استفاده از بیمه بیکاری نبوده و از چتر حمایتی دولت خارج هستند.

«کارگران» تافته جدا بافته

سهرابی در پاسخ به این سؤال که وظیفه دولت در شرایط کرونا چیست و چه حمایت‌هایی را باید انجام دهد، اذعان می‌کند: وزارت کشور برای کارمندان دولت اعلام کرد یک‌سوم نیروهای استخدامی سرکار حاضر شوند و آن‌هایی که مشکلات زمینه‌ای از قبیل دیابت و بیماری قلبی دارند سرکار نروند و لذا این قانون برای کارگران نیز باید به مرحله اجرا درمی‌آمد.

وی می‌افزاید: این در حالی است که اعلام می‌شود برای کارگران متولی وزارت کار است! درصورتی‌که کارگران تافته جدا بافته نیستند و لذا اگر تصمیمی در سطح کلان اتخاذ می‌شود باید به‌صورت همگن بوده و برای کارگران هم صدق بکند نه اینکه تنها کارمندان دولتی از آن بهره ببرند.

مرخصی‌های بلااستفاده

وی با اشاره به برخی از مزایای بلااستفاده می‌گوید: ماده ۶۷ قانون کار می‌گوید: «هر کارگری می‌تواند در طول ۳۰ سال خدمت ۳۰ روز مرخصی استحقاقی برای حج واجب یا تمتع استفاده کند» اما اکنون شرایط ما به‌گونه‌ای است که ۹۹ درصد کارگران مستطیع نخواهند بود که بتوانند حج واجب یا تمتع را به‌جای آورند مگر فقط یک درصد که ارثی به آن‌ها برسد پس این قانون منفعل و عقیم است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار بابیان اینکه سلامت کارگران نیز یک امر واجب است خاطرنشان کرد: شرایط کرونا یک اتفاق خاص است و همیشه این اتفاق نمی‌افتد بنابراین می‌توانند ۳۰ روز مرخصی تحت عنوان کرونا ابلاغ کنند و یا شیفت بندی شوند اما در واقعیت چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

وظیفه دولت چیست؟

در این رابطه یکی از فعالان حقوق کارگری در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: بر اساس ماده ۱۵ قانون کار «در موردی که به‌واسطه قوه قهریه و یا بروز حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی تمام یا قسمتی از کارگاه تعطیل شود به قرارداد کارگران حالت تعلیق درمی‌آید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید وارد کار شود» و به‌موجب تبصره ماده ۳۰ قانون کار، دولت مکلف است با استفاده از درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم و نیز از طریق ایجاد صندوق بیمه بیکاری نسبت به تأمین معاش کارگران بیکار شده اقدام و با توجه به بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی امکانات لازم را برای اشتغال مجدد آن‌ها فراهم کند.

بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل کار از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد

احسان دهقان پور می‌افزاید: بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری نیز «بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل کار از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد»بنابراین در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا انجام تعهد کار را غیرممکن ساخته است کارگران می‌تواند برای تأمین معاش خود از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند زیرا در زمان اشتغال این سازمان میزان سه درصد از مزد را از کارفرما بابت حق بیمه بیکاری دریافت کرده است.

وی یادآور می‌شود: پس از این‌که فعالیت کارگاه مجدد آغاز شد نیز به‌موجب ماده ۳۰ قانون کار، کارفرما مکلف است کارگران بیکار شده را در همان واحد بازسازی‌شده و مشاغلی که در آن به وجود می‌آید به کار اصلی بگمارد و چنانچه کارفرما پس از رفع حالت تعلیق از پذیرفتن کارگر خودداری کند به استناد ماده ۲۰ قانون کار این عمل او در حکم اخراج غیرقانونی محسوب می‌شود و کارگر حق دارد ظرف مدت ۳۰ روز به هیئت تشخیص ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و علیه کارفرما با عنوان بازگشت به کار طرح دعوی کند.

کد خبر: ۱۴٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha