۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
پیگیری برای اجرای برنامه‌های گسترده در حوزه گردشگری اروند| احداث پایانه صادراتی باعث تحول می‌شود
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

پیگیری برای اجرای برنامه‌های گسترده در حوزه گردشگری اروند| احداث پایانه صادراتی باعث تحول می‌شود

آبادان- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بر اجرای برنامه‌های گسترده گردشگری توسط این سازمان تاکید کرد.

محمدرضا اسکندری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: نامگذاری امسال به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین صورت گرفت؛ حضرت آقا بیش از ۱۰ سال است که نامگذاری اقتصادی انجام می‌دهند ولی تغییراتی دارد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی وقتی می‌خواهند کار کنند به طور حتم برای افزایش بهره‌وری و ارتقا باید به علم و دانش توجه کنند و سال‌ها در این خصوص فعالیت کرده‌ام.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه حضرت آقا از سال‌های قبل بر روی اقتصاد مقاومتی تاکید داشته‌اند، ادامه داد: باید بتوانیم بین آن چیزی که هست و آن چیزی که باید باشد یک شکاف عملکردی را از طریق به کار گیری علم و دانش پُر کنیم.

حرکت به سمت دانش بنیان
اسکندری عنوان کرد: از همان ابتدا به دنبال ایجاد ناحیه فن‌آوری اروند بودیم و روز گذشته نیز جلسه‌ای در این خصوص داشتیم؛ مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان، علوم و فنون دریانوردی خرمشهر، پردیس تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اروندان در این جلسه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه وقتی در کشور به شرکت‌های دانش بنیان توجه شد دانشگاه‌ها ارتقا یافتند، توضیح داد: در تهران اکنون ناحیه علمی شریف بالغ بر اشتغالزایی ۳ هزار نفر ایجاد شده است. ناحیه علمی شریف و تربیت مدرس ایجاد شده و البته در اصفهان تشکیل شده ولی شهرهای دیگر تشکیل نشده ولی برای منطقه آزاد اروند این موضوع در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: مقرر شد همه معاونان پژوهشی دانشگاه‌های منطقه عضو کارگروه ناحیه فن‌آوری منطقه آزاد اروند شوند تا از دانش نخبگان منطقه در راستای تولید استفاده شود.

تشکیل اداره کل میراث منطقه آزاد اروند
اسکندری در پاسخ به سئوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا بر اساس ماده ۶۵ پیگیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند و سایر ادارات کل که حق طبیعی و قانونی مردم منطقه است، هستید، توضیح داد: منطقه آزاد اروند از همان ابتدای شکلگیری از ظرفیت استفاده نشده است و این منطقه به اداره آب و فاضلاب تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: اداره کل اگر به این شکل تشکیل شود بی تاثیر است؛ اگر قرار باشد با این شکل باشد عنوانی داده می شود ولی ادارات این منطقه از اداره استان دستور می‌گیرند در صورتی که چنانچه ماده ۶۵ محقق شود مستقیما ادارات زیر نظر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در تهران می‌روند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: از همان ابتدای حضورم پیگیر تشکیل اداره کل به این شکل نبودم بلکه ماده ۶۵ به صورت کامل انجام شود.

پیگیری برای اعمال ماده ۶۵
اسکندری بیان کرد: چنانچه ماده ۶۵ به صورت کامل اجرا نشود، اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند برداشته می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی می‌گویم ماده ۶۵ تشکیل شود یعنی اداره ورزش و جوانان آبادان و خرمشهر نباید باشد بلکه اداره کل شود و همچنین سایر ادارات کل همچون جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و ... باید تشکیل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: در حال حاضر کارگروه ماده ۶۵ با مسئولیت معاون حقوقی رئیس جمهور و همچنین کارگروه پیگیری مسائل استان خوزستان تشکیل شده است. شنبه هفته گذشته اولین جلسه آن بود و مقرر شد ابتدا دیدگاه‌ها مطرح شود.

احداث دهکده ورزش منطقه آزاد اروند
اسکندری عمران شهرهای آبادان و خرمشهر را در گروی پرداخت اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان ظرف مدت سه سال پرداخت شود تا مشکلات این دو شهر رفع شود، گفت: چنانچه بیشتر از سه سال شود دچار تورم می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال بررسی هستیم که کارکنان این سازمان بر اساس تحصیلاتی که دارند در واحدهای مربوطه قرار بگیرند تا خروجی بهتری حاصل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد: پیگیر احداث دهکده ورزش منطقه آزاد اروند و توریسم درمانی هستیم.

شفاف‌سازی در خصوص انتصاب مدیر گردشگری
اسکندری با اشاره به جام جهانی قطر به عنوان مطالبه فعالان گردشگری منطقه آزاد اروند تاکید کرد: طی روزهای اخیر به عنوان مدیر اجرایی جام جهانی قطر در منطقه آزاد اروند منصوب شدم. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز جلسه‌ای با این موضوع در تهران داشت.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه «بی‌تردید کسانی که بانیان وضع موجود هستند و مردم از عملکرد آنان رضایت ندارند، نباید در عرصه‌های مدیریتی مورد استفاده قرار بگیرند. داشتن روحیه انقلابی، جهادی و کارآمد بودن از محورهای مورد تأکید این دولت است.»، چرا مدیر سابق گردشگری اروند مجددا منصوب شد، توضیح داد: سازمان منطقه آزاد اروند اکنون به یک هزار و ۲۰۰ نفر حقوق پرداخت می‌کند که در سال‌های مختلف به اشکال مختلف این نیروها جذب شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد: این نیروها به عنوان حجمی، تعاونی، مشاور، برون سپار و... جذب شده و حقوق آنها پرداخت می‌شود ولی پرداخت به این شکل باعث شده حق سایر پرسنل ضایع شود؛ مدیران خود را از بین ۳۴۰ نیروی رسمی سازمان می‌توانیم انجام دهیم.

پیگیری پالایشگاه خوزستان
اسکندری خواستار کمک کردن فعالان گردشگری اروند به مدیر فعلی گردشگری این سازمان شد و تاکید کرد: امکان ندارد فردی را با توصیه‌ فرد دیگر جذب کنم و همه‌ انتصاباتم از بدنه‌ خود سازمان منطقه آزاد اروند است.

وی با اشاره با احداث پالایشگاه خوزستان اظهار کرد: این پالایشگاه توسط بانک، دبیر شورای عالی اسبق مناطق آزاد کشور تعطیل شد و خوشبختانه ما مجوز آن را از یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰ پیگیری کردیم و موافقت اصولی آن صادر شد و پالایشگاه وارد فاز پیگیری اجرایی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند توضیح داد: ۴ هزار شغل مستقیم از طریق پالایشگاه خوزستان انجام می‌شود و قدرت‌الله طمیمیان را به عنوان مسئول پیگیری این طرح منصوب کردیم.
سرمایه گذاری ۶ میلیارد یورو
اسکندری ظرفیت پالایشگاه خوزستان را ۱۸۰ بشکه در روز عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری ارزی این پالایشگاه ۶ میلیارد یورو است و قرار شد از طریق مشارکت با چین سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به کلگزنی پایانه صادراتی شلمچه، توضیح داد: یک پروژه بزرگ است که سرمایه‌گذار بومی دارد و قرار است این کار را اجرا کند. فاز اول ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و میزان اشتغالزایی ۲ هزار و ۵۰۰ است که در منطقه سه راهی یادمان شلمچه قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه دفاتر شرکت‌های خارجی در پایانه صادراتی مستقر خواهند شد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار این طرح تاکنون با ۱۴ کشور برای دایر کردن دفتر تجاری توافق شود. ۱۳۵ دفتر در این پایانه در نظر گرفته شده است.

ایرلاین اختصاصی اروند احداث می‌شود
اسکندری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند تملک می‌شود، اظهار کرد: اگر کل شهرستان آبادان در محدوده منطقه آزاد قرار گرفت، این فرودگاه نیز قابل تملک است؛ تنها منطقه آزاد که فرودگاه دارد کیش است.

وی بیان کرد: کیش ایر در تلمک سازمان منطقه آزاد کیش است و مدیرعامل آن توسط دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور منصوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: مذاکراتی برای راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد اروند انجام داده‌ایم.

اسکندری در پایان تاکید کرد: رفتن مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد یعنی تعطیلی مناطق آزاد و مناطق آزاد دیگر نمی‌توانند آنگونه که باید مدیریت را انجام دهند.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha