۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
بازار مس هم وارد روزهای متلاطم می شود
تحلیل بازار جهانی فلزات؛

بازار مس هم وارد روزهای متلاطم می شود

با وجود کاهش اندک قیمت مس در هفته های اخیر، گزارشها از افزایش قیمتها حکایت دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: طی یک سال گذشته بازار مس با نوسان های زیادی همراه بود و رکوردهای مختلفی را ثبت کرد. طی یک سال گذشته بارها خبرهایی در مورد گذشتن قیمت هر تن مس از مرز ۱۰ هزار دلار منتشر شد و در بازه هایی از زمان قیمت هر تن مس در نزدیکی ۱۱ هزار دلار قرار گرفت. حال با وجود تنش های روسیه و اوکراین و تورم ناشی از تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد در کشورهای صنعتی، انتظارات تورمی برای بازار مس افزایش یافته است.

بلومبرگ در گزارش اخیر خود نوشت: «مس یکی از فلزات بسیار مهم و پر مصرف در صنعت است ولی در روزهای اخیر ارزش آن در بازار اندکی کاهش یافته است. هفته گذشته قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن برابر با ۱۰۳۳۵ دلار بود که نسبت به روز قبل از آن با کاهش ۱.۲ درصدی همراه بود. با وجود این کاهش ارزش، هنوز هم قیمت هر تن مس در بازار جهانی نسبت به متوسط قیمت آن در مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد بالاتر است و این افزایش ارزش ریشه در تنشهایی دارد که این روزها در اقتصاد دنیا مشاهده می شود. تنشهای ناشی از وضع تحریم اقتصادی علیه بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی و تولید کننده نفت غیر اوپکی که سهم زیادی در تامین انرژی کشورهای صنعتی ایفا می کند.»

گزارشهای مختلفی در مورد دلیل افت اندک ارزش مس در چند روز اخیر منتشر شده است. فایننشال تایمز بر این باور است سیاستهای اعلام شده توسط فدرال رزرو امریکا عامل اصلی افت ارزش مس است.

فدرال رزرو درنظر دارد نرخ بهره بانکی را با سرعت بیشتری افزایش دهد تا در مقابل افزایش تورم در کشور مقابله کند. این سیاست در شرایطی تنظیم و اجرا می شود که جهان با معضل افزایش نرخ تورم دست و پنجه نرم می کند و چالشهای مالی هر روز بیشتر از قبل به کشورهای صنعتی صدمه می زند.

فایننشال تایمز نوشت: «برای اولین بار طی دو دهه اخیر، نرخ تورم درامریکا به مرز ۱۰ درصد رسید و سبب شد تا سیاست افزایش نرخ بهره با سرعت و جدیت زیادی پیگیری شود. انتشار این خبر سبب شد تا ارزش دلار هم در بازار جهانی افزایش یابد و خبرهای منتشر شده نشان می دهد که امروز ارزش هر دلار در برابر یورو افزایش یافته است.»

از طرف دیگر تنشهای ژیوپولتیکی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین که بستر را برای افزایش قیمت کالاهای اساسی به خصوص نفت و گاز طبیعی فراهم کرده است هم عامل دیگری است که بازار مس را ملتهب کرد و می تواند بر دامنه مشکلات اقتصادی بیفزاید.

این رسانه اروپایی در انتهای گزارش خود با اشاره به احتمال رکود اقتصادی در دنیا و تبعات آن نوشت: «بازارها نگران احتمال رکود اقتصادی هستند. بررسی شاخص های قیمتی و آمارهای اقتصادی نشان می دهد که اقتصاد دنیا به سمت رکودی بزرگ حرکت می کند. رکودی که با افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی و تحریم های وضع شده علیه روسیه شدیدتر و طولانی تر می شود و با افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر به آن دامن زده شده است.»

در روزهای اخیر در مورد احتمال رکود اقتصادی گزارشهای زیادی منتشر شده است. گزارشهایی که نشان می دهد اقتصاد جهان در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است و باید برای مقابله با تشدید دامنه بحران به سرعت وارد عمل شد. بازارهای کالایی و افزایش شدید قیمتها در این بازارها عامل اصلی این رکود هستند و تورم بر این بحران دامن زده است.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha