۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
جزییات لایحه آیین‌نامه موسسات ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانون ایمنی دریایی
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر تشریح کرد

جزییات لایحه آیین‌نامه موسسات ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانون ایمنی دریایی

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر گفت: تمام جنبه‌های نظارتی سازمان بنادر و دریانوردی بر عملکرد موسسه‌های رده‌بندی به صورت امضای توافقنامه تکمیل و به روز، نگهداری خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسین عباس نژاد؛ مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در رابطه با آیین‌نامه موسسات ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانونی و فنی و ایمنی که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران (۲۸ فروردین سال جاری) تصویب شد و به عنوان قانون رسمی کشور قابل اجرا است، گفت: تصویب آیین‌نامه موسسات ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانونی و فنی و ایمنی از آن جهت برای ایران حائز اهمیت است که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، می‌تواند امور بازرسی و صدور گواهینامه‌های فنی و ایمنی کشتی‌ها را به موسسه‌های رده‌بندی متخصص در چارچوب مشخص و مصوب برون سپاری کند.

وی ادامه داد: همچنین تمام جنبه‌های نظارتی سازمان بنادر و دریانوردی بر عملکرد موسسه‌های رده‌بندی به صورت امضای توافقنامه تکمیل و به روز، نگهداری خواهد شد.

ایمنی جان اشخاص در دریا
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص فصل ۱۱ کنوانسیون بین‌المللی که مربوط به ایمنی جان اشخاص در دریا است، عنوان کرد: یک کشور صاحب پرچم می‌تواند اختیارات خود را در زمینه ارائه خدمات و صدور گواهینامه‌های قانونی و گواهینامه‌های فنی و ایمنی دریایی به یک موسسه رده بندی شناسائی شده صلاحیت دار به نیابت از طرف خود واگذار کند.

وی ادامه داد: آیین نامه موسسات ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانونی و فنی و ایمنی (RO Code) در مصوبات کمیته‌های ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی سازمان بین‌المللی دریانوردی در سال ۲۰۱۳ به صورت ضمنی با موافقت اکثریت اعضاء پذیرفته شد و شامل استانداردی یکسان برای کشورهای صاحب پرچم کشتی برای ارزیابی و واگذاری امور فنی و تخصصی خود به موسسه‌های رده بندی است.

عباس نژاد با بیان اینکه این آیین نامه بین المللی، شامل سه بخش است، توضیح داد: بخش اول الزامات عمومی، بخش دوم الزامات قانونی مرتبط با وظایف کشور صاحب پرچم و سازمان شناسائی شده صلاحیت دار و بخش سوم شامل راهنمایی‌ها برای نظارت بر سازمان‌های صلاحیت دار توسط کشور صاحب پرچم است.

وی در رابطه با ماده واحده لایحه آیین نامه موسسات ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانون فنی و ایمنی دریایی، یادآور شد: آیین‌نامه موسسات به رسمیت شناخته شده (آر-اُ) در زمینه ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانونی فنی و ایمنی دریایی الحاقی به کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (سولاس) تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود و در تبصره این ماده واحده توضیح داده شده که در اجرای این آیین‌نامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس در نشست علنی یکشنبه، ۲۸ فروردین ماه با کلیات لایحه آیین‌نامه موسسه‌های به رسمیت شناخته شده (آر-اُ) که در زمینه خدمات صدور گواهینامه‌های قانونی فنی و ایمنی دریایی الحاقی به کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (سولاس) با ۲۰۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. همچنین در ادامه نمایندگان ماده واحده کلیات لایحه فوق را با ۱۹۶ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha