۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
نابودی صنعت با اقتصاد دیجیتال! | چگونه رایانه و داده های آن در طی زمان تغییر کرده اند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

نابودی صنعت با اقتصاد دیجیتال! | چگونه رایانه و داده های آن در طی زمان تغییر کرده اند؟

رایانه و داده های آن تغییرات زیادی را در زندگی ما به ارمغان آورده است، اما چیزی که ما را به حرکت در می آورد و چیزی که ما را وادار به انجام کاری می کند، تغییر چندانی نداده است.

بازار؛ گروه بین الملل: کتاب «تاریخ جدیدی از محاسبات مدرن» نوشته توماس هایگ و پل ای. سروزی برای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، مدیران اجرایی و هر کسی که علاقه‌مند به درک فناوری که در زندگی بیشتر جمعیت جهان جاسازی شده، ضروری است.

هایگ و سروزی می نویسند، رایانه ها ابزاری هستند که تنوع شگفت انگیزی از فناوری های دیگر را در خود محو می کنند. ما این همگرایی وظایف را در یک پلتفرم واحد - توسط دستگاهی که هر چه بیشتر به وضعیت حلال تکنولوژیکی جهانی نزدیک‌تر می‌شود - تصور می‌کنیم.

هایگ و سروزی ماهرانه نشان می‌دهند که چرا درک تکامل محاسبات مهم است، چرا دانستن اینکه از کجا آمده‌اید اساس موفقیت است، چرا سنت کلید نوآوری است. پیشرفت‌های معماری که توسط ابررایانه‌های Cary انجام شده‌اند، اکنون به تلفن شما کمک می‌کنند تا ویدیوی نتفلیکس را به‌طور مؤثرتری پخش کند.

این مهم نمونه‌ای است که تداوم قابل‌توجه محاسبات را بر خلاف «نوآوری‌های مخرب» برجسته می‌کند. هایگ و سروزی کسب و کار واقعی نوآوری را این گونه خلاصه می‌کنند: «هرگاه رایانه به یک چیز جدید تبدیل می‌شود، دیگر چیزی نیست که قبلا بوده است».

آنها احتمالاً در واکنش به اظهارات بی پایان مبنی بر اینکه این یا آن نوآوری محاسباتی جدید در حال «تغییر جهان» است، به ما یادآوری می‌کنند که تأثیر رایانه بر زندگی ما تاکنون کمتر از فناوری‌های عصر صنعتی مانند نور الکتریکی یا برق، اتومبیل یا آنتی بیوتیک بوده است. با مسلح شدن به این دیدگاه تاریخی، آنها سعی کرده اند به یک سوال پاسخ جامع و منطقی بدهند: چگونه جهان کامپیوتر را تغییر داد؟

مخترعان، مهندسان، برنامه نویسان، کارآفرینان و کاربران متعددی مسئول تغییر سریع و قابل اعتماد در مقیاس و دامنه محاسبات بوده اند، نه هیچ قانون ذاتی یا نوعی خط سیر فناوری اجتناب ناپذیر و قطعی.

در این فرآیند، آنها صنعت کامپیوتر را تغییر داده اند. درست مانند سایر فناوری ها، صنعت کامپیوتر نیز تغییرات متعددی را پشت سر گذاشته است. از تعداد انگشت شماری از شرکت های یکپارچه عمودی - در درجه اول IBM و DEC به تعدادی از شرکت‌هایی که بر بخش‌های صنعت افقی مانند نیمه‌رساناها، ذخیره‌سازی، شبکه‌ها، سیستم‌های عامل و پایگاه‌های اطلاعاتی تمرکز می‌کنند – در درجه اول اینتل، EMC، سیسکو، مایکروسافت و اوراکل؛ در درجه دوم اپل، گوگل، فیس‌بوک و آمازون.

درست مانند فناوری محاسباتی، صنعت کامپیوتر در حال تغییر، زمانی که به مرحله جدیدی از زندگی خود رفت و حداقل برخی از عناصر مراحل قبلی را در تکامل خود حفظ کرد، از همان چیزی که قبلا بود، دست برنداشت.

با این حال، مراحل جدید در نهایت مدل‌های کسب‌وکار گذشته را منحل کرد و منجر به اتکای امروزی بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک کامپیوتری به منابع درآمدی جدیدی مانند تبلیغات شد. صنعت کامپیوتر در حالی که صنایع دیگر را می بلعد، اصطلاح صنعت را نیز کاملاً منسوخ کرده است.

دیجیتالی شدن تمام دستگاه‌ها و کانال‌های آنالوگ برای ایجاد، ارتباطات و مصرف اطلاعات، که با اختراع وب تحریک شد، مرزهای سفت و سخت بخش‌های اقتصادی مانند انتشارات، فیلم، موسیقی، رادیو و تلویزیون را مسدود کرد. در سال ۲۰۰۷، ۹۴ درصد از ظرفیت ذخیره سازی در جهان دیجیتال بود، که یک معکوس کامل از سال ۱۹۸۶ بود، زمانی که ۹۹.۲ درصد از کل ظرفیت ذخیره سازی آنالوگ بود.

داده‌های حاصل از دیجیتالی شدن همه چیز، جوهره «محاسبات» است، چرایی و چگونگی اختراع ماشین‌حساب‌های الکترونیکی پرسرعت هفتاد و پنج سال پیش و تبدیل آن‌ها در طول سال‌ها به یک فناوری فراگیر و جاسازی شده یک سفر از پردازش داده تا کلان داده بوده است.

همانطور که هایگ و سروزی می نویسند: «کامپیوترهای اولیه بیشتر زمان خود را در انتظار رسیدن اطلاعات از دستگاه های جانبی تلف می کردند». این مشکل تأخیر و دسترسی کارآمد به داده‌ها، نقش مهمی در دگرگونی‌های محاسباتی سال‌های بعدی داشت، اما تحت الشعاع پویایی یک صنعت که توسط پیشرفت‌های سریع و قابل اعتماد در سرعت‌های پردازش هدایت می‌شد، قرار گرفت.

کاهش سریع هزینه حافظه رایانه به حل مسائل تأخیر در دهه ۱۹۹۰ کمک کرد، درست در زمانی که مدیران تجاری شروع به استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سیستم‌های رایانه‌ای خود کردند. آن‌ها حذف داده‌ها را متوقف کردند، در عوض آن‌ها را برای دوره‌های طولانی‌تر ذخیره کردند و شروع به اشتراک‌گذاری آن‌ها با تامین‌کنندگان و مشتریان خود کردند. مهمتر از همه، آنها شروع به تجزیه و تحلیل داده ها برای بهبود فعالیت های مختلف تجاری، روابط با مشتری و تصمیم گیری کردند.

عملکرد داده کاوی به یک عملکرد بزرگ جدید دهه ۱۹۹۰ تبدیل شد، زیرا چالش تجاری از چگونه داده ها را به سرعت دریافت کنیم؟ به چگونه داده ها را معنا کنیم؟ تغییر یافت. یک اقدام بزرگ‌تر در آن دهه، با پیامدهای بسیار بزرگ‌تری برای داده‌ها و کاربردهای آن - اختراع وب و شرکت‌هایی بود که وب را ایجاد کرد.

زندگی دیجیتال و زندگی آنلاین، نه تنها به معنای برتری در توسعه نرم افزار و سخت افزار است، بلکه به معنای نوآوری در جمع آوری و تجزیه و تحلیل کوه های داده های تولید شده توسط فعالیت های آنلاین میلیون ها نفر است و شرکت ها داده‌ها از سخت‌افزار و نرم‌افزار به‌عنوان مرکز همه محاسبات، رگ حیات شرکت‌های فناوری و به طور فزاینده ای مایه حیات هر نوع کسب و کاری است.

همانطور که هایگ و سروزی پیشنهاد می‌کنند، ما می‌توانیم ردیابی کنیم که جهان چگونه کامپیوتر را تغییر داده است نه اینکه چگونه فناوری کامپیوتر جهان را تغییر داده است. به عنوان مثال، ردیابی تغییرات در نحوه توصیف آنچه ما با رایانه‌ها انجام می‌دهیم، تحولات پرستیژ از «پردازش داده» به «فناوری اطلاعات (IT)،» از «مهندسی رایانه» به «علم رایانه» و از«تجزیه و تحلیل آماری» تا «علم داده».

کامپیوتر - و داده های آن - تغییرات زیادی را در زندگی ما به ارمغان آورده است، اما چیزی که ما را به حرکت در می آورد و چیزی که انسان را وادار می کند، تغییر چندانی نداده است.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha