۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
بن بست مذاکرات در ورود خارجی ها به مسکن ملی| تهاتر نفت هم چاره ساز نشد!
«بازار» گزارش می دهد

بن بست مذاکرات در ورود خارجی ها به مسکن ملی| تهاتر نفت هم چاره ساز نشد!

در حالیکه بارها مقامات وزارت راه و شهرسازی از ورود خارجی ها به ساخت مسکن ملی حمایت کرده و مدعی بودند این شرکتها تمایل زیادی برای ورود به ساخت و ساز در ایران دارند خبرها حکایت از بن بست مذاکرات دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سرعت نه چندان مناسب در پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن باعث شده تا برخی مقامات وزارت راه و شهرسازی برای پیش بردن اهداف خود و ترغیب دولت به تسهیل مذاکرات با خارجی ها به خصوص چینی ها و تُرک ها برنامه های متنوعی را برای به سرانجام رساندن این منظور ترتیب دهند.

یکی از این برنامه ها برای ترغیب و تشویق بیشتر شرکتهای خارجی که عمدتا هم چینی و ترکیه ای هستند بحث تهاتر نفت به ازای ساخت مسکن است. موضوعی که موجب انتقاد سازندگان و انبوه سازان شده است.

بن بست مذاکرات در ورود خارجی ها به مسکن ملی| تهاتر نفت هم چاره ساز نشد!

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که گویا در توافق با خارجی ها برای مسکن ملی مشکلاتی ایجاد شده و هنوز توافقی صورت نگرفته است؟ گفت: بیش از ۶۵۰۰ شخص حقوقی انبوه‌ساز در کشور در حال فعالیت هستند که بیش از ۵۰۰۰ فرد از این انبوه سازان فعال هستند. حالا اگر هر شرکتی ۲۰۰ واحد احداث کند به شرط اینکه منابع مالی و زمین فراهم شود، تولید یک میلیون مسکن در سال عملیاتی می‌شود. حالا اینکه به چه دلیل این توقف مذاکرات با خارجی ها رخ داده است بخش خصوصی ایرانی از آن بی اطلاع است.

شرکت های ایرانی بسیار فعال و قدر هستند و اگر کمی بررسی کنید متوجه خواهید شد که انبوه‌سازان ایرانی سابقه فعالیت برون‌مرزی دارند و برای مثال در سال ۸۸ یک شرکت‌ ایرانی توانست ۳۰۰۰ واحد مسکونی در ونزوئلا احداث کند

او ادامه داد: شرکت های ایرانی بسیار فعال و قدر هستند و اگر کمی بررسی کنید متوجه خواهید شد که انبوه‌سازان ایرانی سابقه فعالیت برون‌مرزی دارند و برای مثال در سال ۸۸ یک شرکت‌ ایرانی توانست ۳۰۰۰ واحد مسکونی در ونزوئلا احداث کند. حالا باید منتظر ماند و دید این ماجرای ورود خارجی ها به مسکن ملی چه زمانی نهایی و یا به طور کامل منتفی می شود؟

وی در پاسخ به این سوال که کمرنگ شدن شرکتهای ایرانی در صنعتی سازی و ورود تکنولوژی موثر و به روز باعث شده تا برای مسکن ملی و برای اینکه هر چه سریعتر این واحدها به اتمام برسند دست به دامان خارجی ها شویم؟ تاکید کرد: ایران و مهندسان ایرانی در صنعت ساختمان و سدسازی جزء کشورهای پیشرفته هستند حال سوال این است که چه تکنولوژی وجود دارد که مهندسان ایرانی از آن بی‌خبر هستند؟ یقین بدانید که کشور به فناوری روز صنعتی سازی ساختمان مجهز است و اینها همه بهانه است.

در جلسات خصوصی اعلام کرده ایم که تکنولوژی‌هایی که اعلام شده قرار است چینی‌ها و یا تُرک ها وارد کشور کنند، در توان مهندسان و سازندگان ایرانی است

وی ادامه داد: در جلسات خصوصی اعلام کرده ایم که تکنولوژی‌هایی که اعلام شده قرار است چینی‌ها و یا تُرک ها وارد کشور کنند، در توان مهندسان و سازندگان ایرانی است. از ابتدا مخالف ورود خارجی ها به ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن بودیم. چرا که ما در کشور تکنولوژی لازم را در بخش مسکن داریم و فقط باید حمایت شویم. پس وقتی تکنولوژی وارد ایران نمی شود ورود مستقیم و شروع به ساخت از سوی شرکتهای خارجی باید منتفی شود.

بن بست مذاکرات در ورود خارجی ها به مسکن ملی| تهاتر نفت هم چاره ساز نشد!

اما از سوی دیگر محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد است که مذاکرات با خارجی ها برای ورود به مسکن ملی به معنی واردات مصالح ساختمانی و نیروی اجرایی نیست بلکه ممکن است سایر کشورها در زمینه صنعتی‌سازی و انبوه‌سازی تجربیاتی داشته باشند و ما بتوانیم برای پیشبرد کیفی‌سازی از آن استفاده کنیم.

مذاکره با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای در حد انتقال تجربه انبوه‌سازی واقعی است تا امکان ساخت یک میلیون واحد بصورت صفر تا ۱۰۰ شروع شود و کمتر از یک سال این واحدها ساخته و تحویل داده شود

وی می گوید: مذاکره با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای در حد انتقال تجربه انبوه‌سازی واقعی است تا امکان ساخت یک میلیون واحد بصورت صفر تا ۱۰۰ شروع شود و کمتر از یک سال این واحدها ساخته و تحویل داده شود.

اما آنطور که از وزارت راه و شهرسازی خبر می رسد ظاهرا مذاکرات با خارجی ها هنوز ادامه دارد و در تفاهم نهایی به بن بست خورده است. مذاکرات در قیمت نهایی و تهاتر نفت متوقف مانده است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته اعلام کرد که مذاکرات با خارجی ها برای صنعتی سازی هنوز ادامه دارد و نهایی نشدن هزینه تمام شده گره ای در نهایی شدن ورود خارجی ها ایجاد کرده است.

بن بست مذاکرات در ورود خارجی ها به مسکن ملی| تهاتر نفت هم چاره ساز نشد!

چند شرکت چینی و ترکیه ای قرار است در طرح نهضت ملی مسکن به شرط ورود تکنولوژی اقدام به ساخت مسکن به روش های صنعتی سازی کنند

علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که آیا قرار است چینی ها و تُرک ها برای ساخت نهضت ملی مسکن وارد ایران شوند گفت: چند شرکت چینی و ترکیه ای قرار است در طرح نهضت ملی مسکن به شرط ورود تکنولوژی اقدام به ساخت مسکن به روش های صنعتی سازی کنند. صنعتی سازی مسکن با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت های دانش بنیان عملیاتی خواهد شد. اما برای خارجی ها باید انتقال دانش و تجربه همراه باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که شرکت «کوزو» از ترکیه که در مسکن مهر نیز فعال بوده چندان موفق نبوده است؟ اتفاقا موافقان ورود خارجی ها همین مساله عدم موفقیت ایرانی ها در ساخت مسکن مهر را دلیل بر ضرورت ورود خارجی ها به طرح نهضت ملی مسکن می دانند ادامه داد: برای طرح نهضت ملی مسکن از ترکیه یکی از شرکتها شرکت «کوزو» بوده است و قرار است شرکتهای دیگری نیز از این کشور برای این طرح اقدام به ورود تکنولوژی کنند.

آنطور که به نظر می رسد و با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری با نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» به نظر می رسد شرکت های دانش بنیان داخلی می توانند به خوبی در ساخت مسکن و صنعتی سازی ایفای نقش کنند. حال که شرکت های خارجی در قیمت تمام شده تا این حد مصر و پافشاری می کنند به نظر می رسد توانایی شرکت های ایرانی می تواند کمک حال سرعت دادن به ساخت مسکن ملی باشد.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha