۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
درودگران چشم انتظار احداث کارخانه تخته فشرده چوب در همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

درودگران چشم انتظار احداث کارخانه تخته فشرده چوب در همدان

همدان- همدان از بزرگ‌ترین تأمین‌کننده های چوب موردنیاز کارخانه های شمال کشور است به طوری که با راه اندازی یک کارخانه تخته فشرده درهمدان از خروج مواداولیه خام جلوگیری و اشتغال قابل توجه ایجاد خواهد شد.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه چوب و مواد سلولزی، جزء لاینفک زندگی بشر شده اند؛ از سوی دیگر فعالیت های صنایع مرتبط با جنگل و یا چوب و کاغذ از پر اشتغال ترین فعالیت های تولیدی محسوب می شود از این رو چوب و منابع تولیدی آن در اقتصاد و توسعه نقش بسزایی دارند.

در استان همدان تعداد ۳۰ هزار واحد در حوزه‌های مختلف صنفی، صنعتی و خدماتی در صنعت چوب مشغول به فعالیت هستند که به‌صورت مستقیم برای تعداد ۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

گفتگو با فعالان این بخش به ویژه آنها که در صنعت چوب حرف برای گفتن دارند از وجود مشکلاتی پرده برمی دارد که لزوم رفع آنها بیش از پیش احساس می شود.

رئیس اتحادیه درودگران همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه به دلیل مشکلات زیست‌محیطی استحصال چوب از جنگل‌های شمال ایران ممنوع شده است و از مناطق شمالی امکان برداشت چوب وجود ندارد، عنوان کرد: کارخانه‌هایی که ورق‌های فشرده چوبی همانند فیبر، ام دی اف، نئوپان و امثالهم تولید می‌کنند مواد اولیه موردنیاز خود را از استان‌های کوهستانی تهیه می‌کنند که یکی از استان‌هایی که خیلی خوب درزمینهٔ تهیه این مواد اولیه با کارخانه‌های چوب شمال همکاری می‌کند استان همدان به‌خصوص شهر همدان است.

تعداد ۴۵ واحد دپوی بزرگ ضایعات چوب در استان همدان وجود دارد به‌طوری‌که شهر همدان دارای ۲۰ دپوی بزرگ ضایعات چوب است

ایرج توکلی در تصدیق مطلب قبل خود با اشاره به اینکه همدان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده چوب موردنیاز استان‌های شمالی کشور است، یادآوری کرد: تعداد ۴۵ واحد دپوی بزرگ ضایعات چوب در استان همدان وجود دارد به‌طوری‌که شهر همدان دارای ۲۰ دپوی بزرگ ضایعات چوب است.

درودگران چشم انتظار احداث کارخانه تخته فشرده چوب در همدان

رئیس اتحادیه درودگران همدان در ادامه مطلب قبل خود با اشاره به اینکه در بعضی مواقع روزانه حتی تا ۶۰ کامیون ضایعات چوب از همدان خارج می‌شود، اضافه کرد: این ضایعات چوب در حالی از استان همدان خارج می‌شود که تأمین‌کننده مواد اولیه فعالان صنعت چوب و بزرگ‌ترین سرمایه استان است.

خروج چوب از همدان درواقع مصداق بارز خام فروشی است
توکلی در ادامه صحبت قبل خود بابیان اینکه ضایعات چوبی که از استان خارج می‌شود درواقع حق مردم استان است، تأکید کرد: خروج چوب از استان درواقع مصداق بارز خام فروشی است.

رئیس اتحادیه درودگران همدان در توضیح مطلب قبل خود با اشاره به اینکه مردم و بخصوص جوانان استان همدان در سخت‌ترین شرایط با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گفت: مواد اولیه صنایع چوبی که متعلق و مربوط به مردم استان است و باید سود آن در جیب مردم خود استان برود و مقدار آن آن‌قدر زیاد است که شرایط بسیار مساعدی فراهم می‌آورد که کارخانه چوب راه‌اندازی شود و کفاف تأمین مواد اولیه فعالان صنعت چوب استان را می‌دهد در قالب خام فروشی از همدان خارج و پس از تبدیل مجدد باقیمتی بیشتر به همدان برمی‌گردد درحالی‌که وقتی به‌صورت روزانه مقادیر قابل‌توجهی چوب از استان بار کامیون می‌شود و راهی شمال کشور می‌گردد تنها جیب دلالان چوب‌پر و پیمان می‌شود.

خروج ضایعات چوب از استان همدان معامله دوسر باخت است چراکه ضایعات چوب با مبالغ اندک از استان خارج می‌شود و دوباره همین چوب با دوتا سه برابر قیمت برگشته و به شهروندان و مردم همدان فروخته می‌شود

وی ادامه داد: خروج ضایعات چوب از استان همدان معامله دوسر باخت است چراکه ضایعات چوب با مبالغ اندک از استان خارج می‌شود و دوباره همین چوب با دوتا سه برابر قیمت برگشته و به شهروندان و مردم همدان فروخته می‌شود.

توکلی در ادامه مطلب قبل خود با اشاره به اینکه ضایعات چوب به‌محض خروج از استان در دسترس دلالان واسطه گران چوب قرار می‌گیرد، یادآوری کرد: همان چوبی که از همدان خارج می‌شود در کارخانه‌های چوب شمال به انواع و اقسام محصولات چوبی تبدیل‌شده و توسط تاجران تهرانی خریداری می‌شود و ازآنجا به‌واسطه دلالان با چندین برابر افزایش قیمت به همدانی‌ها فروخته می‌شود.

درودگران چشم انتظار احداث کارخانه تخته فشرده چوب در همدان

رئیس اتحادیه درودگران همدان با ابراز تأسف از اینکه، مواد اولیه موردنیاز استان به‌صورت مفت فروخته می‌شود، اضافه کرد: به‌عنوان نمونه همان خرده چوب‌های ارسال‌شده به‌صورت ورق‌های ام دی اف با مبلغ بالا مجدداً به استان همدان فرستاده می‌شود و در اختیار فعالان صنعت چوب قرار می‌گیرد.

باید آستین همت بالا زده شود و به‌صورت جهادگرانه یک کارخانه عظیم و بزرگ برای تولید تخته فشرده‌ام دی اف، فیبر و نئوپان در شهر و استان همدان ایجاد و راه‌اندازی شود

توکلی در ادامه بابیان اینکه باید آستین همت بالا زده شود و به‌صورت جهادگرانه یک کارخانه عظیم و بزرگ برای تولید تخته فشرده‌ام دی اف، فیبر و نئوپان در شهر و استان همدان ایجاد و راه‌اندازی شود، اضافه کرد: با راه‌اندازی چنین کارخانه‌ای می‌توان مواد اولیه موجود در استان همدان را به مصرف خود استان رساند و از طرفی باعث اشتغال‌زایی شد تا اگر سودی هم دارد عاید شهر و استان همدان شود.

راه‌اندازی کارخانه سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد
رئیس اتحادیه درودگران همدان در ادامه صحبت قبل خود با عنوان اینکه، در خصوص راه‌اندازی کارخانه چوب در استان پیگیری‌های لازم انجام‌شده است، اضافه کرد: راه‌اندازی کارخانه سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد ولی متأسفانه همچنان معطل‌مانده و نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است.

توکلی در تصدیق مطلب قبل خود با اشاره به اینکه، بخش خصوصی توان مالی تأمین چنین رقمی را جهت راه‌اندازی کارخانه صنعت چوب ندارد و اگر وارد بحث گرفتن وام شود آن‌قدر گرفتار ضمانت وام و امثالهم می‌گردد که کلاً پشیمان می‌شود، اضافه کرد: باید در این مورد فکر اساسی و راه‌اندازی این کارخانه به‌عنوان طرح ملی در استان مطرح شود تا راه‌اندازی آن به ثمر برسد.

راه‌اندازی کارخانه تخته فشرده صنعت چوب در استان همدان آن را به صنعت اول استان تبدیل می‌کند ضمن اینکه در غرب کشور چنین کارخانه‌ای راه‌اندازی نشده است

توکلی بابیان اینکه راه‌اندازی کارخانه تخته فشرده صنعت چوب در استان همدان آن را به صنعت اول استان تبدیل می‌کند ضمن اینکه در غرب کشور چنین کارخانه‌ای راه‌اندازی نشده است، اضافه کرد: راه‌اندازی کارخانه مذکور در حوزه صادرات نیز حائز اهمیت است.

درودگران چشم انتظار احداث کارخانه تخته فشرده چوب در همدان

رئیس اتحادیه درودگران همدان در رابطه با کاشت درختان صنعتی نیز گفت: استان همدان پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی در حاشیه، دامنه کوه و ارتفاعات استان به‌خصوص شهر همدان و شهرستان‌های نهاوند و تویسرکان برای کاشت درخت دارا است.

توکلی در تکمیل صحبت قبل خود بابیان اینکه برای کاشت درخت در دامنه و ارتفاعات استان باید مسئولین محیط‌زیست و منابع طبیعی به فکر باشند، اضافه کرد: حاشیه و دامنه کوه محل مستعدی برای کاشت درخت است اما این ظرفیت متأسفانه مغفول مانده و به‌صورت استراتژیکی و فناورانه بدان پرداخته نشده است.

رئیس اتحادیه درودگران همدان با ذکر این مطلب که طرح کاشت درخت در حاشیه کوهستان چند سالی است در اردبیل عملیاتی شده، اضافه کرد: پرورش درخت در ارتفاعات و حاشیه کوهستان کار فناورانه ای است که سودآوری بسیاری به دنبال دارد.

نمی شود که هر روز شاهد آن باشیم کامیون های ضایعات چوب از همدان خارج و سپس با قیمتی گزاف بازگردانده و به فعالان این بخش فروخته می شود

عبدالله مصیبیان که یکی از پیشکسوتان صنعت چوب در همدان است و مدت ۶۰ سال در حوزه صنعت چوب همدان سابقه فعالیت دارد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: نمی شود که هر روز شاهد آن باشیم کامیون های ضایعات چوب از همدان خارج و سپس با قیمتی گزاف بازگردانده و به فعالان این بخش فروخته می شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حداقل روزی ۳۵ کامیون با بارنامه ضایعات چوب از استان خارج می‌شود و به مازندران برای تولید ام. دی. اف و نئوپان ارسال می‌شود تا پس از تبدیل با مبلغ بالاتر به همدان بازگردد.

مصیبیان بابیان اینکه مقرر شده بود از خروج چوب از استان همدان جلوگیری شود؛ عنوان کرد: درخواست می کنم فعالان صنعت چوب اتحادی منسجم داشته باشند تا حل مشکلات در رابطه با صنعت چوب ممکن شود.

آنچه مسلم است جلوگیری از خروج ضایعات چوب از همدان به واسطه راه اندازی کارخانه چوب راهکاری است که می توان به کمک آن مرهمی بر زخم دل درودگران بود بنابراین مسئولان و دست اندرکاران باید تا دیر نشده فکر چاره باشند.

کد خبر: ۱۴۶٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha