۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
بازار داغ نزاع های سیاسی  در تالاب| محیط کسب و کار و مجوزها داغان است!
چه سرنوشتی در انتظار پتروشیمی میانکاله است؟

بازار داغ نزاع های سیاسی در تالاب| محیط کسب و کار و مجوزها داغان است!

اظهار نظرهای ضد و نقیض درباره ساخت پتروشیمی میانکاله بار دیگر نشان داد که هماهنگی لازم بین دستگاه های دولتی وجود نداشته و دست آخر این سرمایه گذاران هستند که از بی ثباتی قوانین آسیب می بینند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نزاع های سیاسی سر احدات پتروشیمی میانکاله این روزها حسابی بالا گرفته است. صرف نظر از اثرات مخرب زیست محیطی که اجرای این پروژه در تالاب میانکاله می تواند بر جای بگذارد و دغدغه ای جدی و قابل تامل است که در این باره زیاد به آن پرداخته شده ، آنچه بیشتر از همیشه به چشم می خورد نبود هماهنگی بین دستگاه های مسئول و البته بی ثباتی قوانین و نبود امنیت سرمایه گذاری در کشور است. سوالی که برای بسیاری از فعالین اقتصادی مطرح می شود این است که چرا پیش از اجرایی شدن یک پروژه بررسی های لازم در خصوص آن صورت نمی گیرد تا سرمایه گذاران دچار مشکل نشوند. (لازم به یادآوری است که نقد بی ثباتی قوانین برای سرمایه گذاران در کشور و عملکرد جزیره ای دستگاه های دولتی به هیچ وجه به معنی حمایت از ساخت واحد پتروشیمی در تالاب میانکاله نیست.)

این همان نکته ای است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز چند روز پیش به آن اشاره کرد و گفت: در بیست روز گذشته در یک سرمایه‌گذاری که مسیر اداری حل شده و تا بالاترین سطوح رفته و در دولت مجوز گرفته و زمین به او واگذار شده و چند ۱۰میلیارد سرمایه گذاری کرده، بعد یکی پیدا می‌شود و می‌گوید که فلان موضوع دوباره بررسی شود و کار متوقف می‌شود.

او افزود: این چه معنی دارد؟ کدام سرمایه‌گذار در چنین شرایطی می‌آید همه مراحل را طی کند و بعد بگوییم کار متوقف شود؟ اگر مشکلی بوده چرا زمین پروژه را به نام او کرده‌اید؟ چرا سند به او دادید؟

داستان از چه قرار است؟

۱۷ اسفند سال ۹۹ بود که دولت دوازدهم با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله استان مازندران موافقت کرده است که همان زمان نیز این موضوع با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو شد. با این حال خبر ساخت مجتمع پتروشیمی میانکاله با سرمایه‌گذاری ۳۷۰میلیون دلاری تیرماه سال گذشته توسط حسین‌زادگان، استاندار سابق مازندران رسانه‌ای و اسفند سال گذشته کلنگ احداث آن توسط وزیر کشور دولت سیزدهم به زمین زده است. تقریبا از همان روزها بود که انتقادها به ساخت این واحد پتروشیمی بالا گرفت.

از همان روزها بود که برخی از هنرمندان ازجمله هدیه تهرانی با حضور دراین منطقه با جمع آوری امضا و با شعار «نه به پتروشیمی میانکاله» مخالفت خود را با اجرای این طرح بیان کردند. در ادامه این مخالفت‌ها کارزاری نیز با عنوان درخواست از رئیس‌جمهور برای توقف احداث پتروشیمی در تالاب بین‌المللی میانکاله درفضای مجازی به راه افتاد. کارزاری که تاحالا بیش از ۴۱هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

به دنبال این مخالفت‌ها بود که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد که پتروشیمی میانکاله مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست ندارد و میانکاله یک تالاب بین‌المللی و زیر مجموعه کنوانسیون رامسر است و باید از آلاینده‌های محیط زیست مصون بماند. او در حالی از عدم صدور مجوز برای این پروژه سخن گفت که مجریان طرح اعلام کرده بودند این پروژه مجوز لازم را از سازمان محیط زیست کسب کرده است. پس از آن خبری منتشر شد که براساس آن رئیس‌جمهور به رئیس سازمان محیط زیست برای جلوگیری از احداث پتروشیمی میانکاله به‌دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی، دستور داده و ابطال مصوبه دولت قبل درباره این پروژه در دستور کار هیات‌وزیران قرار گرفته است. روز ۲۳فروردین نیز احمد قاسمی، دادیار دادسرای دیوان‌عالی کشور و مدیر کل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد.

حالا درست در روزهایی که مدافعان محیط‌زیست پلاکاردهای مخالفت با ساخت پتروشیمی میانکاله را بالا برده و رئیس جمهور، سازمان محیط‌زیست و دادستانی هم دستور توقف این پروژه را صادر کرده بودند، گزارش‌های محلی از سرعت گرفتن عملیات عمرانی در این منطقه حکایت می‌کرد.

بازار داغ اظهار نظرهای ضد و نقیض

به دنبال داغ شدن پتروشیمی میانکاله بازار اظهارات ضد و نقیض هم حسابی داغ شده است. به عنوان مثال رییس سازمان محیط زیست مدعی است که مجوزی برای احداث پتروشیمی در تالاب میانکاله صادر نکرده است. اما سرمایه گذار این پروژه صورت‌جلسه‌ای که در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان سازمان محیط‌زیست، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان پروژه پتروشیمی میانکاله استناد کرده و مدعی است که افراد حاضر در جلسه اجازه آغاز عملیات احداث پتروشیمی هم‌زمان با ادامه مطالعات زیست محیطی پروژه را داده‌اند.

غلامرضا شریعتی، نماینده بهشهر در مجلس ازجمله مدافعان پروژه پتروشیمی میانکاله است که مدعی‌ست این پروژه همه مجوزهای لازم را از دستگاه‌های دولتی و محیط‌زیست دریافت کرده است.

سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران روز ۲۶فروردین ماه در گفت‌ وگو با صدا و سیما، با دفاع از پروژه پتروشیمی میانکاله گفت: سند داریم که محیط زیست مجوز داده است. محیط زیست می‌گوید تحت فشار قرار گرفته؛ تحت فشار چه کسی هستید؟ وی افزود: هنرمندان در مساله پتروشیمی میانکاله اصلا اطلاع ندارند. پشت صحنه‌برخی سلبریتی‌ها و NGO‌ها، فساد، رانت و پول است. این هنرمندان که می‌روند میانکاله چه می‌دانند ماجرا چیست؟

هرچند موافقان ساخت این پروژه معتقدند ساخت پتروشیمی در این منطقه باعث ایجاد اشتغال برای حداقل ۳ تا ۴ هزار نفر به‌صورت مستقیم می‌شود، درمقابل مخالفان می‌گویند اجرای این پروژه میانکاله را که به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره پناهگاه حیات‌وحش و بهشت پرندگان مهاجر معروف است، باخطر نابودی روبه‌رو خواهد کرد. آنها همچنین معتقدند این منطقه از اهمیت زیست‌محیطی و ملی بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین هرگونه بهره‌برداری از این مناطق باید مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

صرف نظر از دعواهای سیاسی و تضاد منافع این روزهای احداث پتروشیمی میانکاله، رفتار این روزهای مسئولین نشان داد که وضعیت محیط کسب و کار بغرنج تر از آنی است که گفته می شود و خیلی به مجوزهای صادر شده از سوی دستگاه های مسئول اعتمادی نیست.

زیرا ممکن است این مجوزها تحت شرایط خاص و بدون توجه به موضوعات واضح و اساسی یک کسب و کار صادر شده باشد!

کد خبر: ۱۴۵٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha