۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
فقر اقتصادی گریبان پسته داران کرمانی را گرفت| استمهال وام های کشاورزی در پیچ و خم اجرا
گزارش بازار؛

فقر اقتصادی گریبان پسته داران کرمانی را گرفت| استمهال وام های کشاورزی در پیچ و خم اجرا

کرمان- سرما امسال خسارت زیادی را به باغات پسته استان کرمان وارد کرد این در حالیست که هزینه نگهداری از باغات زیاد است و کشاورزان توان پرداخت هزینه نگهداری و تعمیر باغات را ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: چند سالی می شود که جایگاه پسته کرمان متزلزل شده استانی که سالها پرچمدار تولید این محصول بوده است.

سرمازدگی بهاره امسال هم قوز بالا قوز کشاورزان استان کرمان شد و به بسیاری از درختان آسیب جدی وارد کرد و محصول پسته را از بین برده است. طبق نظر کارشناسان هم اکنون ۶۵ درصد محصول پسته استان امسال از بین رفته است.

تغییرات اقلیمی باعث شده تا میزان خسارات بیشتر از حد باشد. اگر تا آغاز فصل گرما این محصول از دیگر مسائل جان سالم به در ببرد حدود ۳۵ هزار تن پسته در کرمان تولید خواهد شد در حالی که این میزان قبلا صد هزار تن پیش بینی شده بود.

کشاورزانی که روزی جزو ثروتمندترین افراد استان محسوب می شدند اکنون با تحمل خسارات پی در پی طی سالیان متمادی هر روز با یک مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

احمد خانی رئیس خانه کشاورز رفسنجان چندی قبل گفت: حدود ۵ سال است که درختان این خطه دچار سرمازدگی می‌شود و از دولت توقع کمک به کشاورزان را داریم، هر هکتار باغ پسته نیاز به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون جهت نگهداری دارد. نگهداری باغات شامل آبیاری، هرس، اصلاح و تعمیرات باغ، کود دهی، کارگر و سم پاشی است.

طبق اعلام مسئولان اتاق بازرگانی کرمان بیش از سه پنجم باغ های پسته کرمان بیشتر از ۵۰ درصد دچار آسیب دیدگی شده اند و در سال بعد هیچ محصولی را تولید نخواهند کرد یعنی محصول این باغات در سال آیند صفر است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان هفته گذشته در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از احتمال به وجود آمدن مسائل بحث های امنیتی و اجتماعی در این بخش خبر داد.

میزان خسارات ۱۳ هزار میلیارد تومان در ابتدا برآورد شد که این میزان فقط یک خسارت مقدماتی محسوب می شود و قطعا میزان خسارات پسته ده ها هزار برابر بیشتر از این رقم است که هنوز اعلام نشده است

مهدی طبیب زاده ضمن اعلام اینکه بیش از ۱۶۰ هزار هکتار از باغات پسته استان دچار خسارت شده است،گفت: میزان خسارات ۱۳ هزار میلیارد تومان در ابتدا برآورد شد که این میزان فقط یک خسارت مقدماتی محسوب می شود و قطعا میزان خسارات پسته ده ها هزار برابر بیشتر از این رقم است که هنوز اعلام نشده است.

طبیب زاده بیان کرد: عمق خسارات این محصول در استان آن قدر زیاد است که باید منتظر تبعات امنیتی آن باشیم.

فقط ۳۰ درصد باغات پسته استان کرمان بیمه هستند
آن طور که پیداست فقط حدود ۳۰ درصد از باغ های پسته کرمان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

البته علی زینی وند استاندار کرمان معتقد است که بیمه بودن یا نبودن این محصول هیچ چیزی را بهتر یا بدتر نمی کند زیرا بیمه در بهترین حالت فقط ۵ درصد از خسارت سرمازدگی را جبران می کند.

بیمه اثر خاصی ندارد و در حال حاضر کرمان یکی از استان های پیشرو در بحث تولید محصولات کشاورزی است و برای بیمه فعالیت در این بخش سودی ندارد بلکه ضرر هم به دنبال دارد زیرا منابع آن ذخیره نمی شوند

استاندار کرمان می گوید: بیمه اثر خاصی ندارد و در حال حاضر کرمان یکی از استان های پیشرو در بحث تولید محصولات کشاورزی است و برای بیمه فعالیت در این بخش سودی ندارد بلکه ضرر هم به دنبال دارد زیرا منابع آن ذخیره نمی شوند.

زینی وند بهترین راهکار در این بخش را استمهال وام های کشاورزی عنوان می کند.

استاندار کرمان با بیان اینکه تعداد ایستگاه های هواشناسی استان کم هستند، افزود: امکانات پیش بینی هوا در استان بسیار کم و ضعیف هستند.

البته زینی وند استاندار کرمان و پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس بر سر مفید بودن و نبودن تحقیقات و اطلاعات مرکز تحقیقات نظرشان با هم متفاوت است و هر کدام نظر خود را دارند.

استاندار کرمان معتقد است که مرکز تحقیقات با اطلاع رسانی درست می تواند در کاهش میزان خسارات حتی تا ۵۰ درصد نیز مفید باشد. اما پورابراهیمی می گوید تحقیقات این مراکز ثمربخش نیستند.

پورابراهیمی معتقد است که دیگر کشورها نیز با پدیده سرمازدگی مواجه هستند و از آنجایی که محققان ما راهکارهای موثری ارائه نمی کنند بهتر است با روش های علمی که دیگر کشورها از آن استفاده می کنند از سرمازدگی جلوگیری کرده و میزان خسارات را کم و حتی به صفر برسانیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس عقیده دارد که ۹۰ درصد بودجه مراکز تحقیقات صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده تا اینکه تحقیقات مفید و ثمربخشی را ارائه کنند این مراکز فقط ۱۰ درصد را به کارهای مطالعاتی اختصاص می دهند.

وی عنوان کرد: اگر غیر از این بود اکنون با وجود مراکز علمی و تحقیقاتی استان از جمله دانشکده کشاورزی دانشگاه باهنر، مرکز تحقیقات، مرکز تحقیقات پسته رفسنجان و سایر دانشگاه‌هامی بایست وضعیتی غیر از این را شاهد باشیم ، اما این مراکز خروجی مناسبی ندارند.

۴۰ سال انواع بودجه ها را به مراکز تحقیقاتی تزریق کردیم در حالی که شاهد هیچ کاری مثبتی نبودیم

وی بیان کرد: ۴۰ سال انواع بودجه ها را به مراکز تحقیقاتی تزریق کردیم در حالی که شاهد هیچ کاری مثبتی نبودیم.

پورابراهیمی افزود: بود و نبود این مراکز به چه درد استان می خورد؟ با وجود ادعاهای این مراکز هر ساله شاهد خسارات کشاورزان هستیم.

کشاورزان درگیر فقر اقتصادی
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان نیز در گفت و گو با «بازار» اظهار کرد: کشاورزان رفسنجانی اکنون نگران این هستند که آیا سال بعد هیچ محصول پسته ای دارند یا خیر. زیرا ابعاد سرمازدگی بالاست و پیش بینی می شود میزان محصول تولیدی سال آینده صفر باشد.

عباس حاج عبداللهی افزود: فقط یک چهارم باغات پسته رفسنجان تحت پوشش بیمه قرار دارند اما مگر بیمه چقدر خسارت می پردازد؟ مبلغ کمی که بیمه بابت خسارت می پردازد در مقابل هزینه های تولید به چشم نمی آید.

وی اضافه کرد: فقر اقتصادی گریبان کشاورزانی را که روزگاری ثروتمند بودند گرفته و حوادث طبیعی محصولشان را نابود کرده این افراد قدرت پرداخت تعمیرات باغ ها و پرداخت هزینه های کشاورزی را ندارند.

وی تصریح کرد: ارزش باغات پسته این شهرستان دو میلیارد دلار تخمین زده می شود اما وقتی کشاورز توان رسیدگی به باغ را نداشته باشد قطعا محصولی در کار نخواهد بود و معیشت کشاورزان نیز به خطر می افتد.

کمک بلاعوض به کشاورزان، کاهش تعرفه برق موتورپمپ‌ها، استمهال وام‌های کشاورزی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت می تواند کمک خوبی به کشاورزان باشد تا باغات خود را تعمیر و تغذیه کنند

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تاکید کرد: کمک بلاعوض به کشاورزان، کاهش تعرفه برق موتورپمپ‌ها، استمهال وام‌های کشاورزی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت می تواند کمک خوبی به کشاورزان باشد تا باغات خود را تعمیر و تغذیه کنند.

وعده استمهال وام های کشاورزان به درستی انجام نمی شود
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: برخلاف اعلام مسئولان استمهال وام های کشاورزان به درستی انجام نمی شود و کشاورزان بلاتکلیف هستند.

وی تاکید کرد: کشاورزان باید حدود دو برابر تسهیلاتی را که دریافت کرده اند به بانک ها بپردازند و این در توان آنها نیست.

حاج عبدالهی اضافه کرد: کشاورزان نیازمند دریافت تسهیلات کم بهره هستند تا بتوانند بحث تغذیه ای باغات را فراهم کرده و تعمیرات لازم را نیز انجام دهند.

کشاورزان پسته کار استان کرمان در شرایط بد اقتصادی به سر می برند و به دلیل خسارات پیاپی طی چند سال اخیر این روزها حال خوبی ندارند. هزینه تعمیرات و نگهداری و تغذیه باغات پسته گران است. مراکز تحقیقاتی استان نیز تاکنون هیچ راهکار موثری را در زمینه کاهش خسارات کشاورزی در استان ارائه نکرده اند و بانک ها نیز در زمینه استمهال وام ها فقط وعده می دهند و کار خود را به خوبی انجام نمی دهند. یک عزم جدی نیاز است تا این مشکل رفع شود وگرنه تولید محصول پسته در استان کرمان به صفر می رسد.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha