۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
درخواست افزایش ۷۹ درصدی روغن موتور ناشی از گرانی لوبکات| چرا کمبود روغن در بازار احساس می شود؟
مدیر برندینگ نفت بهران در گفت و گو با «بازار»

درخواست افزایش ۷۹ درصدی روغن موتور ناشی از گرانی لوبکات| چرا کمبود روغن در بازار احساس می شود؟

کهتری مدیر برندینگ نفت بهران، گفت: باتوجه به آخرین بررسی که انجمن روانکار بر اساس مقایسه نرخ لوبکات نسبت به تیرماه سال گذشته انجام داده است، درخواست افزایش بها ۷۹ درصدی را اعلام کردند.

بازار؛ گروه خودرو: گرانی لوبکات، افزایش نرخ ارز و بالا رفتن دستمزدها سبب شده انجمن پالایشگاه های تولیدکننده روغن، درخواست افزایش ۷۹ درصدی قیمت این محصول استراتژیک را داشته باشند. هرچند که از سال گذشته زمزمه های نسبت به بالا رفتن بها روغن موتور در بازار شنیده می شود، اما سازمان حمایت و سایر ارگان های ذیربط نسبت به گرانی روغن موتور مقاومت داشتند. مقاومتی که منجربه تعطیلی ۱۰۰ شرکت کوچک تولید کننده روانکار شده و کمبود در بازار داخل ایجاد کرده است.

البته گرانی روغن موتور ناشی از حمایت تمام قد دولت از پالایشگاه ها و عرضه محصولات با قیمت جهانی یا بعضا گران تر از بازارهای بین المللی به تولیدکنندگان داخلی است. اگر قیمت گذاری دستوری برای صنایع مادر نیز شکل می گرفت، شاید محصولات عدیده در بازار داخل کشور مزه تلخ گرانی را به مشتریان نمی چشیدند. برای بررسی وضعیت تولید روغن موتور و درصد گرانی آن با عباس کهتری مدیر برندینگ نفت بهران، به کفت و گو پرداختیم.

* تولیدکنندگان روغن موتور امسال برنامه افزایش قیمت را دارند؟ شرایط تولید روغن موتور اکنون به چه شکل است؟
سرنوشت بازار روغن موتور به تصمیمات و اتفاقات مهم مانند برجام، شرایط اقتصادی و سیاسی کلان کشور گره خورده است. این مسائل در شکل گیری بازار روغن موتور در سال جاری بسیار تاثیر گذار است. در حوزه صنعت روانکارها مشکل اساسی توازن و تعادل میان سیاست های بخش تامین این صنعت مانند خرید لوبکات و مواداولیه با سیاست های حوزه فروش برقرار نیست. در بخش تامین با قیمت های جهانی و شناور نفت باید مواداولیه را از پالایشگاه نفت دریافت می کنیم. در بخش فروش روغن موتور قیمت های حمایتی است و از تیرماه سال گذشته تا کنون هیچ مجوز افزایش قیمتی دریافت نکردیم. تاکنون نیز روی مسئولیت اجتماعی و امنیت سهم در بازار، بازار را تامین کردیم. با صادرات تاکنون موفق شدیم بخشی از سود مورد نیاز را تامین کنیم.

درخواست افزایش 79 درصدی روغن موتور ناشی از گرانی لوبکات| چرا کمبود روغن در بازار احساس می شود؟

* به بحث زیان تولید اشاره کردید، برای کاهش مقدار زیان موجود در تولید چه راهکاری را در پیش گرفتید؟
در بخش داخل با توجه به قیمت های جدید، تمام صنعت روانکارها در زیان است. پیگیری از طریق سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار ادامه دارد تا این سیاست ها را متوازن کنند. بخش حمایت باید شامل مواداولیه برای تولیدکنندگان روغن نیز شود، حمایت صرفا نباید برای فروش باشد. سیاست ها باید به گونه ای باشد که تولید روغن موتور با زیان همراه نباشد تا تولیدکننده بتواند به تولید ادامه دهد.

باتوجه به اینکه بحث صادرات مالیات به فرآورده نفتی در سال جاری اعمال می شود، صادرات نیز امسال چندان سود آور نیست


* به بحث صادرات اشاره کردید، در سال جاری برای توسعه بازارهای صادراتی آیا برنامه خاصی دارید؟
ادامه دادن زیان تولید باتوجه به اینکه بحث صادرات مالیات به فرآورده نفتی در سال جاری اعمال می شود، صادرات نیز امسال چندان سود آور نیست، بنابراین صادرات براساس مالیات دیگر نمی تواند بخشی از زیان داخل را تامین کند.

باتوجه به آخرین بررسی که انجمن روانکار بر اساس مقایسه نرخ لوبکات نسبت به تیرماه سال گذشته انجام داده است، درخواست افزایش بها ۷۹ درصدی را اعلام کردند

* تولیدکنندگان روغن برای کاهش زیان تولید در سال جاری، پیشنهاد افزایش چند درصدی روغن موتور را دادند؟
اعداد با نگاه های مختلف متفاوت است، باتوجه به آخرین بررسی که انجمن روانکارها بر اساس مقایسه نرخ لوبکات نسبت به تیرماه سال گذشته انجام داده است، درخواست افزایش بها ۷۹ درصدی را اعلام کردند. هرچند این مقدار مورد موافقت قرار نمی گیرد، زیرا تبعات اجتماعی دارد. بحث ما با سازمان حمایت این بود که بازه های افزایش قیمت را زیاد کنند، از تیرماه سال گذشته تا کنون تمام اقلام در کشور رشد قیمت را تجربه کردند. نرخ ارز، مواداولیه و دستمزدها نیز افزایش یافته است، درخواست بازنگری قیمت را داشتیم که موافقت نکردند. در نتیجه زمانی که این موارد تجمیع می شود و با گذشت یکسال، با درصد بالای برای درخواست افزایش قیمت مواجه می شوند. اگر هم موافقت نسبت به افزایش قیمت صورت گیرد، گذشته نگر و برای جبران زیان های گذشته است. به هر حال ممکن است قیمت ارز و نفت در بازار دستخوش تغییر قرار گیرد، این اتفاقات نگاه به قیمت گذاری را باید شناور کند. اگر این نگاه اصلاح شود، تولید و تامین پیوسته انجام و بازار با کمبود مواجه نخواهد شد.

به دلیل عدم نرخ گذاری صحیح، قیمت گذاری دستوری، افزایش نهاده های تولید سبب شد که بیش از۱۰۰ شرکت خرده فروش تعطیل یا نیمه تعطیل شوند

* گاهی در بازار شنیده می شود که سامانه جامع تجارت مانع از توزیع مناسب روغن موتور در بازار است، نظر شما در این خصوص چیست؟
در بخش تولید آمار شرکت ها نشان می دهد که چهار تولیدکننده بزرگ، در تولید چندان کاهش نداشتند. شاهد هستید که تولید نسبت به ماه مشابه سال گذشته، افزایش نیز داشته است. غیر از بحث سامانه جامع تجارت، مشکلات دیگری نیز وجود دارد. یکی از این مشکلات این هست که خرده فروشان به دلایل مختلف نسبت به ثبت نام در این سامانه خود داری کردند. عاملین فروش روغن نیز معمولا مشترک میان تولیدکنندگان هستند، بنابراین مجبور به ثبت نام در سامانه شدند. اما اتوسرویس ها و خرده فروشان، همانطور که اشاره کردم در سامانه ثبت نام نکردند، بنابراین فروش روانکار از سوی عاملین به آن ها با مشکل مواجه شده است. این موارد گزارشات عاملین به ما است. مشکل دیگر، خروج شرکت های کوچک از بازار روغن موتور است. این مساله به دلیل عدم نرخ گذاری صحیح، قیمت گذاری دستوری، افزایش نهاده های تولید سبب شد که بیش از۱۰۰ شرکت خرده فروش تعطیل یا نیمه تعطیل شوند. این مورد منجربه انتقال نیاز بازار آن ها و اعمال فشار به چهار تولیدکننده بزرگ روغن موتور در کشور وارد شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha