۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
ظرفیت های صادراتی فارس مهجور ماند| نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی
گزارش بازار؛

ظرفیت های صادراتی فارس مهجور ماند| نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی

شیراز- ظرفیت های صادراتی فارس طی سال های گذشته مورد توجه جدی متولیان امر قرار نگرفته و برای استفاده از توان صادراتی استان برنامه ریزی موثری نشده است.

بازار؛گروه استان ها: استان فارس با مساحتی در حدود ۱۲۲ هزار و 60 کیلومتر مربع، چهارمین استان بزرگ کشور به شمار می رود. اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی و دامداری، شهرک‌های مختلف صنعتی، پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌های مختلف بنا شده‌است.

آب و هوای استان فارس در نقاط مختلف این استان به سه گونه کوهستانی، معتدل و گرم تقسیم می‌شود. استان فارس با وجود جاذبه‌های متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی، یکی از مراکز مهم گردشگری ایران به شمار می رود.

بر اساس وضعیت جغرافیایی این استان کریدور شمال به جنوب به شمار می رود. این استان دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف است که به عنوان نمونه می توان به وضعیت فارس در حوزه کشاورزی، گردشگری و... اشاره کرد. اما متاسفانه طی چند سال گذشته به دلیل عدم توجه به پتانسیل های این استان، فارس نتوانسته جایگاه خوبی در حوزه صادرات داشته باشد و آنگونه که شایسته این استان است رکورددار باشد.

بر اساس آمار موجود بیشترین کالاهای صادراتی فارس در سال گذشته محصولاتی مانند آلومینیوم، اجزا و قطعات کوره، هیدرو کربن، کود اوره و بستنی بوده که از بین کالاهای مذکور آلومینیوم با ۳۰۹ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۵۳۰ دلار بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است. عمده مقاصد صادراتی تولیدات فارس را کشورهای عراق، افغانستان، کویت، امارات، ترکیه و پاکستان بوده است.

عدم توجه مسئولان به ظرفیت های این استان و توجه به برخی از صنابع مانند فولاد و... باعث شده جایگاه فارس در حوزه هایی مانند گردشگری، صادرات کشاورزی و... آنگونه که باید نباشد

برخی از کارشناسان امر بر این باورند که عدم توجه مسئولان به ظرفیت های این استان و توجه به برخی از صنابع مانند فولاد و... باعث شده جایگاه فارس در حوزه هایی مانند گردشگری، صادرات کشاورزی و... آنگونه که باید نباشد. آنها بر این باورند که برای برون رفت از این مشکلات و شناساندن ظرفیت های صادراتی استان فارس باید همه دستگاه ها و بخش خصوصی با هم تلاش کنند زیرا در صورت تحقق امر است که اقتصاد استان متحول می شود.

ظرفیت های صادراتی فارس مهجور ماند| نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی

در این خصوص رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس در گفتگو با بازار با اشاره به گوشه ای از ظرفیت های صادراتی استان گفت: فارس یکی از پهناورترین استان های کشور به شمار می رود و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد و همچنین نزدیکی به خلیج فارس دارای ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف است.

ظرفیت های بالای فارس در حوزه کشاورزی
خسرو فروغان با بیان موقعیت جغرافیایی استان فارس و نزدیکی به خلیج فارس اظهار کرد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان فارس باعث شده که این استان دارای تنوع بسیار آب و هوایی باشد به گونه ای که در برخی از روزهای سال دمای هوا در برخی شهرستان ها ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و در برخی دیگر هوا بسیار سرد است.

وی با اشاره به تولیدات مختلف استان بیان کرد: فارس در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی از جمله گندم و... دارای ظرفیت های زیادی است به گونه ای که از این استان به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی یاد می شود.

این کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به اینکه عمده صادرات استان میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: می توان از این پتانسیل برای ایجاد اشتغال استفاده کرد از این رو همه بخش‌های‌مرتبط باید کمک کنند تا با همکاری هم از مزیت کشاورزی استان به نفع مردم استان بهره‌برداری شود.

قدیمی ترین قلمزن های کشور در این استان هستند اما متاسفانه در این حوزه نیز در حق استان فارس ظلم شده است

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس به موقعیت خاص استان در حوزه گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه صنعت گردشگری و صنایع دستی، استان فارس یکی از استان های مهم کشور به شمار می رود به نحوی که قدیمی ترین قلمزن های کشور در این استان هستند اما متاسفانه در این حوزه نیز در حق استان فارس ظلم شده است.

ظرفیت های صادراتی فارس مهجور ماند| نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی

وی با اشاره به صادرات صنایع دستی استان فارس بیان کرد: طی این سال ها تمام داشته های این استان در تمامی حوزه ها مغفول مانده و آنگونه که باید از این داشته ها برای توسعه فارس استفاده نشده است که بر اساس نظر کارشناسان برخی از این مشکلات به دولت و برخی به بخش خصوصی بر می گردد.

ظرفیت های صادراتی استان فارس فراهم شود، گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته استان به سمت احداث کارخانه هایی نظیر فولاد و ... رفته که از این امر به تنهایی سودی عاید فارس نمی شود

فروغان با تاکید بر اینکه باید زیرساخت های مناسب برای استفاده از این ظرفیت های صادراتی استان فارس فراهم شود، گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته استان به سمت احداث کارخانه هایی نظیر فولاد و ... رفته که از این امر به تنهایی سودی عاید فارس نمی شود در صورتیکه اگر از داشته های خودمان به اندازه کافی استفاده می شد در حال حاضر وضعیت استان اینگونه نبود.

باید به سمت استفاده از ظرفیت هایی رفت که برای استان نفعی دارد
رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه باید به سمت استفاده از ظرفیت هایی رفت که برای استان نفعی دارد، افزود: در حال حاضر بخش زیادی از داشته های صادراتی استان فارس مغفول مانده است در حالی که می شد با استفاده از این ظرفیت ها شرایط اقتصادی استان را در حوزه های مختلف بهبود داد و بیکاری را از بین برد.

ظرفیت های صادراتی فارس مهجور ماند| نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی

وی با تاکید بر اینکه در تمام این سالها به حق استان ظلم شده و هنوز هم ظلم می شود، ادامه داد: اگر بخش صادراتی استان فارس در حوزه کشاورزی و صنایع دستی و... تقویت شود و زیرساخت های لازم برای انجام این کار فراهم شود به طور حتم اقتصاد استان متحول می شود.

برای گفتن از ظرفیت های صادراتی استان فارس باید یک مثنوی هفتاد من نوشت اما همین بس که استان ظرفیت های زیادی برای صادرات دارد که طی این سالها بدون استفاده باقی مانده است

فروغان با اشاره به اینکه هیچ کدام از استان های کشور به اندازه فارس این همه ظرفیت در حوزه صادرات ندارد، بیان کرد: در این سال ها نه تنها دولت بلکه بخش خصوصی نیز به وظایف خود در حوزه صادرات عمل نکرده از این رو ضروری است که این دو مجموعه در کنار هم تحول عظیمی را به وجود بیاورند.

وی گفت: برای گفتن از ظرفیت های صادراتی استان فارس باید یک مثنوی هفتاد من نوشت اما همین بس که استان ظرفیت های زیادی برای صادرات دارد که طی این سالها بدون استفاده باقی مانده است.

با این تفاسیر باید متولیان امر به گونه ای برنامه ریزی کنند که علاوه بر شناسایی کامل ظرفیت های بالفعل و بالقوه صادراتی استان، زمینه ایجاد منفعت از ناحیه صادرات برای استان فراهم شود.

در این رابطه هم گرایی دولت و بخش خصوصی می تواند برای ظرفیت سازی حوزه صادرات استان فارس اثر بخش باشد.

ظرفیت هایی مانند کشاورزی می تواند موجب ایجاد بازارهای متنوع و جدید برای فارس باشد و همچنین ایجاد بخش های مرتبط با فرآوری نیز می تواند در توسعه اقتصادی استان موثر واقع شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha