۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
دامداری های خراسان جنوبی به مرز ورشکستگی رسیدند| رکود بی‌سابقه بازار گوشت
بازار گزاش می‌دهد؛

دامداری های خراسان جنوبی به مرز ورشکستگی رسیدند| رکود بی‌سابقه بازار گوشت

بیرجند- صنعت دامداری خراسان جنوبی به مرز ورشکستگی رسیده و از سوی دیگر علیرغم وجود دام مازاد، بازار گوشت استان رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: رشد قیمت گوشت قرمز سبب شد تا سهم این ماده غذایی در سبد خانوار کاهش یابد؛ در این میان، عامه مردم بر این باورند که دامداری، حرفه‌ای با سود کلان است در حالی که شواهد نشان می‌دهد با وجود این قیمت‌های گزاف، باز هم تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

دامداری به عنوان یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار در اقتصاد روستایی و عشایری، پایه معیشت خانوارهای بسیاری محسوب می‌شود اما با چالش‌های اساسی دست به گریبان است. در این شرایط، کمبود نهاده‌های دامی، افزایش قیمت علوفه، واکسن و خشکسالی به بزرگترین چالش دامداران به ویژه برای استان مرزی مانند خراسان جنوبی تبدیل شده و برخی واحدهای سنتی و نیمه صنعتی دامپروری و بسیاری از واحدهای فروش و قصابان را در آستانه ورشکستگی قرار داده و سبب شده تا شماری از فعالان این صنعت بیکار یا وادار به تغییر شغل‌ شوند.

قصابان متقلب شناسایی شوند
یکی از قصابان و دامداران خراسان جنوبی درباره کاهش مصرف گوشت مردم در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: قیمت کالاهای دیگر افزایش داشته ولی گوشت قرمز به هیچ عنوان مانند دیگر کالاها افزایش نداشته است و اکنون لاشه کامل گوشت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مهدی خزیمه با بیان اینکه وضعیت قصابان نگران کننده است، از مسئولان درخواست کرد: با نظارت دقیق از کسانی که در فروش گوشت تقلب می‌کنند، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برخی از فروشندگان گوشت گاو ۱۴۵ هزار تومانی را به عنوان گوشت شتر با قیمت ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند و این مشکلات بسیاری برای فروشندگان و قصابان درست کار به بار می‌آورد.

به گفتۀ وی یکی از این مشکلات این است افرادی که گوشت را با قیمت واقعی به فروش می‌رسانند توسط مردم به گران فروشی محکوم شوند و این در حالی است که نمی‌دانند گوشت تقلبی خریداری کرده‌اند.

این قصاب خراسان جنوبی تصریح کرد: لازم است که جریمه‌های بالایی برای این افراد در نظر گرفته شود چرا که با جریمه اندک کار به جایی نمی‌برند.

دامداری های خراسان جنوبی به مرز ورشکستگی رسیدند| رکود بی‌سابقه بازار گوشت

کاهش ۴۰ درصدی فروش و نیاز به تأمین نهاده دامی
خزیمه بیان کرد: نسبت به ماه رمضان سال گذشته ۶۰ تا ۶۵ درصد کاهش فروش داشته‌ایم و به صورت کلی نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کنونی حدود نیمی از قصابان فقط فعال هستند، اظهار کرد: فروشندگان برای اینکه باقی بمانند یا باید گران‌تر بدهند با گوشت پیر را به عنوان گوشت باکیفیت با قیمت اصلی به فروش برسانند.

به گفتۀ وی هرچه قیمت پایین‌تر باشد به نفع فروشنده نیز است چرا که فروش افزایش پیدا می‌کند ولی برای این موضوع نیاز است که قیمت نهاده‌های دامی کاهش پیدا کند و به اندازه در اختیار دامدار قرار گیرد.

خزیمه که خود دامدار نیز است خاطر نشان کرد: ۱۲ دام شیری خود را که روزانه بیش از ۳۸۰ کیلو شیر داشته‌اند، مجبور به فروش شده چرا که قیمت نهاده‌ آنها بیشتر از قیمت فروش شیر شده است.

از بین رفتن نژاد دام و اشتغال‌زایی
یکی دیگر از دامداران خراسان جنوبی نیز در این باره به بازار گفت: دامداران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و اکنون نهاده‌های دامی ناپدید شده است و شاهد افزایش قیمت علوفه هستیم.

سیداسماعیل پورسجادی تأکید کرد: دامداران اوضاع وحشتناکی دارند و اکنون شاهد این هستیم که منبع ژنتیکی دام استان که ۴۰ سال اصلاح شده است از بین می‌رود.

وی بیان کرد: با این مشکلات نه تنها از نظر اقتصادی و دامی به مشکل برخوردیم بلکه از نظر اشتغال نیز زمینه خود اشتغالی از بین رفته و دیگر دامداران تمایل ندارند فرزندان آنها وارد این کار شوند که همه آن ضرر است.

واردات گوشت از خارج و عدم حمایت از تولیدکننده داخلی
این دامدار خراسان جنوبی تأکید کرد: درست است که قدرت خرید مردم کاهش یافته ولی چرا دولت گوشت از برزیل و استرالیا و دیگر کشورها وارد و با قیمت ارزان‌تر به مردم می‌فروشد چرا گوشت تولیدکننده داخلی را با قیمت مناسب خریداری نمی‌کنند و به مردم نمی‌فروشند؟.

پورسجادی تصریح کرد: موضوعاتی وجود دارد که دامداری و کشاورزی در حال از بین رفتن است ولی از آن طرف واردات این کالاها افزایش پیدا می‌کند.

به گفتۀ وی مسئولان باید بدانند که با از بین رفتن این بخش‌ها ما به کشورهای دیگر وابسته می‌شویم و این از هر جنگ سرد و گرمی بدتر است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی اوضاع بدی دارد، عنوان کرد: به دلیل حضور مسئولان بدون ریسک ما استانی هستیم که پایلوت همه قوانین و موارد می‌شویم و بیشترین زیان را مردم می‌بینند.

پورسجادی درخواست کرد: لازم است که نهاده دامی تأمین شود و از آن سمت به همان مقدار تعیین شده از دامدار گوشت و دام درخواست کنند یا اینکه اگر قرار است مانند گذشته فقط ۴۰ درصد نهاده دامی تأمین شود پس باید واردات و صادارات دام هم آزاد باشد، تا دامدار امیدی به سود خود داشته باشد.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت در استان
رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی و قصابان خراسان‌جنوبی در زمینه کاهش مصرف گوشت مردم گفت: نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش مصرف را داشته‌ایم و به دلیل قدرت خرید مردم در باقی کالاها است.

سیدغلامرضا زجاجی تصریح کرد: قیمت گوشت باوجود هزینه‌های بالا فقط حدود ۱۰ هزار تومان افزایش داشته و کیلویی ۱۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی اعلام کرد: ممکن است تا اواخر بهار به علت کاهش بارندگی و افزایش فروش و عرضه، قیمت گوشت قرمز کاهش پیدا کند و از این نظر نرخ نامه تغییر داده نشده است.

به گفتۀ وی به دلیل مازاد تولید گوشت در استان مشکلی در زمینه کمبود وجود ندارد و مشکل کاهش مصرف به دلیل قدرت خرید مردم که کاهش یافته، همچنین برای نوروز از قبل گوشت قرمز خریداری کرده‌اند.

دامداری های خراسان جنوبی به مرز ورشکستگی رسیدند| رکود بی‌سابقه بازار گوشت

جلوگیری از خروج دام باکیفیت
رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی و قصابان خراسان‌جنوبی در زمینه مرغ نیر بیان کرد: هیچ فروشی وجود ندارد و ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است.

زجاجی راهکار برای رفع این مشکل را جلوگیری از خروج دام استان دانست و عنوان کرد: استان‌های دیگر با قیمت بالا دام استان را خریداری می‌کنند که به همین دلیل شاهد خروج دام با کیفیت از استان خواهیم بود.

وی درخواست کرد: دولت در این زمینه لازم است که کمک کند چرا که دامدار نیز ضرر می‌دهد و نگرانی‌هایی از برداشت ارز ۴۲۰۰ تومانی است که باعث خواهد شد مرغ ۳۰ هزار تومانی به رقم خیلی بالایی برسد و این نگرانی برای افزایش بسیاری از کالاها وجود دارد.

به گفتۀ وی قصاب و دامدار در حال ضرر هستند و گوشت داخل قصابی بعد از ۳ روز سیاه می‌شود و بسیاری از قصابان به فکر تغییر شغل خود هستند.

ورود ۷۰ درصدی نهاده از دیگر استان‌ها و افزایش قیمت تمام شده
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: برای عرضه دام هیچ مشکلی نداریم و مانند همیشه مازاد بر مصرف در استان وجود دارد و ۶۰ درصد دام و شیر به خارج استان می‌رود.

محمدجواد غریبی اضافه کرد: باتوجه به خشکسالی و عدم بارندگی در یک ماه دیگر اگر مسئولان برای تأمین علوفه تدابیری نیندیشند شاهد کشتار دام مولد هم خواهیم بود.

وی تأکید کرد: ۷۰ درصد نهاده دامی دامداران خراسان جنوبی از دیگر استان‌ها وارد می‌شود که به دلیل هزینه‌های حمل شاهد افزایش قیمت نهاده‌ها نسبت به دیگر استان‌ها هستیم که قیمت تمام شده گوشت را افزایش می‌دهد.

باتوجه به خشکسالی و عدم بارندگی در یک ماه دیگر اگر مسئولان برای تأمین علوفه تدابیری نیندیشند شاهد کشتار دام مولد هم خواهیم بود

به گفتۀ وی خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی زمینی به اسم مرتع ندارد و با وجود این موضوعات، قیمت گوشت استان ارزان‌تر از دیگر استان‌ها است که باعث زیان به دامداران می‌شود.

تأمین نهاده کافی برای دامدار و راهکارهای مناسب دیده شود
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی اضافه کرد: اگر بخواهیم دام‌ها گوشت باکیفیت داشته باشند باید در محوطه بسته با تعلیف دستی رشد کنند و این در حالی است که برخی اقلام علوفه‌ای بیش از ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

غریبی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها شاهد افزایش قیمت تمام شده دام هستیم که به همین دلیل دامدار، دامی را که ۶ ماه باید پروار کند را سریع‌تر با وزن بسیار کمتری به فروش می‌رساند.

دامداری های خراسان جنوبی به مرز ورشکستگی رسیدند| رکود بی‌سابقه بازار گوشت

وی تصریح کرد: این موضوع مشکلاتی را در آینده به همراه دارد که شامل کاهش تولید گوشت و از بین رفتن نژادی که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده، می‌شود.

به گفتۀ وی لازم است برای رفع این مشکلات نهاده ارزان قیمت و کافی در اختیار دامدار قرار گیرد، چرا که اکنون نهاده یک گوسفند با نهاده یک جوجه گوشتی برابر است که فایده‌ای برای دامدار ندارد.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: سال‌ها قبل وضعیت مشابه داشتیم که مقرر شد شرکت‌های پشتیبانی نهاده کافی به دامدار بدهند و دامدار، گوشت تعیین شده را به شرکت تحویل دهد که کاربردی بود و مردم و دامداران هیچ کدام زیان نکردند.

غریبی بیان کرد: اکنون سامانه بازارگاه آمده است که مشکلات فراوانی دارد و زمانی که یک سامانه مشکل دارد و تکیمل نیست نباید به این اشتباه ادامه دهیم و راهکارهای اجرایی که قبلا جواب گرفته‌اند را باید عملیاتی کرد.

و اما
توسعه صنعت دامداری و تأمین گوشت و لبنیات برای مردم نیاز به حمایت از واردات نهاده‌ها و خوراک دام برای دامداران با قیمت پایین دارد؛ اما ترجیح دولت در چند سال گذشته، وارد کردن گوشت و جلوگیری از واردات نهاده‌ دامی بوده است.

با توجه به موضوعات مطرح شده مشخص شد که نه تنها شاهد کاهش مصرف گوشت مردم هستیم که خود تبعات فراوانی را به همراه خواهد داشت، بلکه از آن سوی دامدار و قصاب نیز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند که نیاز است مسئولان راهکارهای خود این افرادی که در میدان هستند را با دید باز دیده و اگر می‌خواهند تغییری انجام شود با توجه به پیشنهادات آنها گام بردارند و بر مصوبه‌ها و قوانین و سامانه‌های ناکارآمد خود پافشاری نکنند.

کد خبر: ۱۴۵٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha