۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
کمبود خوراک دام در گلستان | از ابتدای سال حتی یک کیلو نهاده به دامداران ندادند
معاون جهاد کشاورزی گلستان:

کمبود خوراک دام در گلستان | از ابتدای سال حتی یک کیلو نهاده به دامداران ندادند

گرگان- تخله، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در فروردین سال جاری حتی یک کیلو نهاده به جز سبوس در اختیار دامداران قرار نگرفت و همین امر علت گرانی و کمبود نهاده در استان است.

عبدالغفار تخله در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دامداران گلستان به ۳۵ هزار تن نهاده در ماه نیاز دارند که این نهاده‌ها شامل اقلام ذرت، کنجاله سویا، سبوس گندم و جو است.

وی توزیع نهاده در اسفند ماه ۱۴۰۰ را به مقدار مورد نیاز ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه دامداران از توزیع نهاده‌ها راضی بودند.

وی اضافه کرد: نیاز دامداران گلستانی به ۱۲ هزار تن سبوس است ولی تنها سه هزارو ۶۰۰ تن یعنی یک چهارم نیاز دامداران در استان توزیع شد.

تخله ادامه داد: برخی افراد سودجو و دامدار نما با ارائه آمار و پلاک‌کوبی جعلی اقدام به دریافت نهاده بیش از نیاز و سهمیه خود کردند و به گرانی‌ها وکمبود نهاده در استان دامن زدند.

وی بیان کرد: راستی آزمایی جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از اقدامات افراد سودجو در دو ماه اخیر با شدت بیشتری در حال انجام است و سهمیه نهاده دامداران متخلفی که آمار دام خود را بیش از ۵۰ درصد اعلام کنند قطع شده و به تعزیرات معرفی می‌شوند.

تخله تصریح کرد: پلاک کوب های متخلفی که باعث ایجاد آمار جعلی می‌شوند به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

وی افزود: به هر دام سبک در ماه پنج کیلو و برای گاوهای شیری پر تولید ۱۰۰ کیلو کنسانتره تعلق می‌گیرد اما در فروردین ماه به ازای هر دام سبک تنها یک کیلو و برای هر دام سنگین پر تولید تنها توانستیم ۳۰ کیلو نهاده در اختیار دامدار قرار دهیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان در خاتمه یادآور شد: دامداران صنعتی استان هم وضعیت مشابهی داشتند و حتی یک کیلو نهاده خام دریافت نکردند و فقط توانستیم مقدار خیلی کمی سبوس در اختیارشان قرار دهیم.

کد خبر: ۱۴۵٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha