۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
ظرفیت‌های بالای فارس در حوزه معادن| نقشه‌های معادن فارس تهیه می‌شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ظرفیت‌های بالای فارس در حوزه معادن| نقشه‌های معادن فارس تهیه می‌شود

شیراز- فارس به عنوان استان پنجم کشور در حوزه معدن دارای ظرفیت های بسیاری است که نقشه های زمین شناسی برخی از نقاط این استان تهیه و حکایت از پتاسیل های بسیار فارس دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، استان فارس با داشتن ظرفیت‌های معدنی بسیار از جمله ماسه، سنگ، مس، آهن، کرومیت و دولومیت، خاک نسوز و... گرفته تا نیکل یکی از استان های مهم کشور در حوزه معادن به شمار می رود. بر اساس اطلاعات موجود فارس استان پنجم کشور در معدن است.

یکی از راه های به دست آمدن اطلاعات در حوزه معدن، شناسایی ظرفیت های موجود در این رابطه توسط سازمان زمین شناسی است که در این راستا طی چند سال اخیر نقشه های معدنی از نقاط مختلف استان توسط زمین شناسی تهیه شده و برخی نیز در دست اقدام است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه شناخت زمین به عنوان بستر تمام فعالیت های بشر از جمله الزامات یک توسعه پایدار و همه جانبه است، گفت: یکی از وظایف حاکمیتی سازمان زمین شناسی تهیه نقشه زمین شناسی در حوزه های مختلف از جمله شناسایی پتانسیل های موجود در هر منطقه است.

ظرفیت‌های بالای فارس در حوزه معادن| نقشه‌های معادن فارس تهیه می‌شود

طهمورث یوسفی با تاکید بر لزوم شناخت دقیق تر فرآیندهای زمین بیان کرد: سازمان زمین شناسی استان فارس طی چند سال اخیر اقدامات زیادی را برای شناسایی ظرفیت های معدنی در استان انجام داده و به دنبال این است که اطلاعات جامعی از پتانسیل های معدنی شهرستان ها را به عنوان شناسنامه زمین شناسی معدنی شهرستانهای استان فارس، تهیه کند.

معرفی پتانسیل های معدنی و نقشه پراکندگی معادن فعال
وی یکی از فواید شناسنامه دار شدن معادن را فراهم کردن بستر لازم برای بهره برداری عنوان کرد و ادامه داد: معرفی پتانسیل های معدنی، نقشه پراکندگی معادن فعال، معادن متروک، تهیه شناسنامه معادن شهرستان، نقشه رخنمون های سنگی (سازندها) به تفکیک جنس و سن، نقشه نهشته های عهد حاضر با دید معدنی، نقشه زمین شناسی محدوده شهرستان، نقشه لرزه زمین ساخت از موضوعات مهمی است که در تهیه نقشه های زمین شناسی به آن توجه می شود.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) با اشاره به اینکه در حال حاضر تهیه نقشه معدن در دو پهنه مهم استان یکی فسا و دیگری آباده در دستور کار است، گفت: سازمان زمین شناسی تهیه نقشه در منطقه فسا در شرق استان و آباده در شمال استان را در دستور کار دارد و در حال حاضر اقدامات برای گرفتن استعلامات انجام شده که تاکنون بنا به دلایلی پاسخ استعلامات منفی بوده است.

استعلام برای آغاز مطالعات معدنی در ۲ نقطه فارس

یوسفی ادامه داد: البته سازمان زمین شناسی به دنبال رایزنی برای رفع مشکلات موجود و آغاز مطالعات در این منطقه است زیرا بر اساس اطلاعات اولیه این دو منطقه استان فارس دارای ظرفیت های زیادی در حوزه معادن هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تهیه نقشه های کاربردی نیز خبر داد و گفت: تهیه این نقشه ها از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و نقشه هایی در مقیاس یک ۲۵ هزارم و یک در ۵۰ هزارم تهیه شده که مساحت های حدود ۱۲۷ کیلومتر مربع و ۶۰۰ کیلومتر مربع را شامل می شود.

به گفته مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) بر این اساس اطلس زمین شناسی پتاسیل برداشت معدن و نوع معدن مشخص می شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha