۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
رکوردشکنی در بازار فولاد ادامه دارد| افزایش سرعت قیمت
بازار گزارش می دهد؛

رکوردشکنی در بازار فولاد ادامه دارد| افزایش سرعت قیمت

از ابتدای همه گیری کرونا قیمت فولاد در بازار جهانی رشد کرد ولی با شروع درگیری های روسیه و اوکراین سرعت افزایش ارزش فولاد بیشتر شد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت فولاد در سالهای اخیر با افزایش شدید همراه بود که ریشه این رشد قیمت در همه گیری کرونا و کاهش حجم تولید در معادن و واحدهای صنعتی و تولیدی بود. اما به نظر می رسد تنشهای روسیه و اوکراین و تاثیر آن روی بازار کالاهای اساسی تاثیر بیشتری روی قیمت فولاد در بازار داشت زیرا سرعت افزایش قیمت فولاد از ابتدای درگیری های روسیه و اوکراین با سرعت بیشتری افزایش یافته است و حتی خبرها در مورد احتمال تداوم این روند افزایشی در ماه های آتی حکایت دارد.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی از شروع جنگ تا کنون قیمت سنگ آهن که ماده اولیه تولید فولاد در دنیا است بالغ بر ۳۰ دلار به ازای هر تن رشد کرده است. در ماه مارس سال جاری قیمت هر تن سنگ آهن در بازار جهان برابر با ۱۵۲ دلار بود و در دهه اول ماه آوریل هم قیمت این ماده اولیه صنعتی بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۱ متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در بازار جهانی برابر با ۱۲۵ دلار بود و در آن سال خبرها از رکوردشکنی های پی در پی در این بازار حکایت داشت.

روسیه و اوکراین از بزرگترین کشورهای تولید کننده در فولاد و سنگ آهن هستند و بعد از تشدید تنش های ژیوپولتیکی بین روسیه و اوکراین، نگرانی از کمبود عرضه این محصولات در بازار کاهش پیدا کرد.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود نوشت: «از شروع درگیری های روسیه و اوکراین، قیمت سنگ آهن و فولاد در جهان به سرعت رشد کرده است. این کشورها عرضه این محصولات را کاهش دادند. روسیه و اوکراین بیشتر از اینکه در تولید فولاد نقش داشته باشند، در تولید مواد اولیه مانند سنگ آهن نقش دارند و از آنجا که روسیه و اوکراین از تامین کنندگان اصلی مواد اولیه صنعت فولاد کشور چین هستند، این شرایط روی اقتصاد صنعت فولاد دنیا تاثیر مخربی خواهد داشت.»

در ادامه این گزارش آمده است: «نگرانی اصلی تاثیر این بحران روی توان تولید فولاد کشور چین است. چین بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و سالانه بالغ بر ۵۷ درصد از فولاد مصرفی دنیا را تولید می کند. این کشور سهم زیادی از سنگ آهن مصرفی خود را از روسیه تامین می کند و بعد از شروع درگیری ضمن اختلال در عرضه سنگ آهن روسیه، رشد قیمت هم بازار را به چالش کشیده است. خبرها از احتمال تاثیر منفی این بحران روی توان تولید فولاد چین حکایت دارد. حکایتی نگران کننده که بحران های اقتصادی بزرگی را به همراه خواهد آورد.»

نشریه استار در این مورد نوشت: «با وجود اینکه مقامات اقتصادی چین تاکید دارند که بازار فولاد در این کشور در شرایط با ثباتی قرار دارد و اقتصاد می تواند با سرعت بالایی رشد کند ولی آمارهای اقتصادی خلاف این مساله را نشان می دهد. تولید فولاد در چین روند کاهشی دارد و درگیری های چین با استرالیا که باعث کاهش واردات سنگ آهن از این کشور شد، وابستگی چین را به روسیه بیشتر کند. با شروع درگیری های روسیه و اوکراین عرضه سنگ آهن به چین بازهم مختل شد و روی صنعت فولاد چین اثر منفی گذاشت.»

روسیه و اوکراین در مجموع ۸.۱ درصد از تولید سنگ آهن و ۴.۹ درصد تولید فولاد جهان را به خود اختصاص داده اند. از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون قیمت ورقه های فولادی در دنیا ۶۹.۶ درصد و قیمت نورد گرم بیش از ۴۳.۳ درصد رشد کرده است.

کد خبر: ۱۴۵٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha