۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
صنعت کشور به بلوغ رسیده و نیاز به جهش دارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنعت کشور به بلوغ رسیده و نیاز به جهش دارد

وزیر صمت گفت: صنعت کشور به نقطه بلوغ رسیده است و نیاز به جهش دارد و حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن، نقطه عطف صنعت کشور است.

به گزارش بازار، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست هم‌اندیشی ارتقا توان تولید دانش‌بنیان در شرکت‌های بزرگ در جمع خبرنگاران بیان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان یعنی این‌که سهم دانش در تولید و رشد افزایش یابد، وقتی شرکتی دانش‌بنیان می‌شود، هرچند سرمایه و نیروی کار مهم است، اما نقش دانش در این حوزه پررنگ‌تر می‌شود.

وی بابیان این‌که اگر دانش‌بنیان شدن در شرکت‌های بزرگ فعال شود، آثار به‌مراتب بیشتری خواهد داشت، اضافه کرد: اگر یک صنعت بزرگ با اقتصاد بزرگی که دنبال خود به وجود آورده است به سمت دانش‌بنیان شدن برود، به‌طور یقین می‌تواند گام‌های بزرگ‌تری در این حوزه بردارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی ارتقا توان تولید دانش‌بنیان در شرکت‌های بزرگ که صبح امروز با حضور ۳۰ شرکت برگزار شد، افزود: شرکت‌های بزرگ حوزه‌های مختلف ازجمله صنایع معدنی و خودرو و ... در این نشست حضور داشتند و به بیان مهم‌ترین تجربه‌ها و ایده‌های خود پرداختند.

فاطمی‌امین با اشاره به برخی ایده‌های فناورانه، توضیح داد: وقتی یک شرکت بزرگ به تولید انبوه می‌پردازد، کم‌کم باید از فناوری خود کسب درآمد کند و این فناوری را به‌عنوان یک کسب‌وکار مرتبط با کسب‌وکار خود، رونق دهد.

وی همچنین به نمونه‌ای دیگر از کاربرد دانش‌بنیان اشاره کرد و ادامه داد: صنایعی که در حوزه‌های آب، برق و انرژی مصارف کلان دارند، باید روی موضوع کاهش مصرف کارکرده و تحقیق و توسعه خود را در این حوزه فعال کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان این‌که صنعت کشور به یک نقطه بلوغ رسیده و نیاز به جهش دارد، گفت: در بسیاری از رشته فعالیت‌ها باوجود همه چالش‌های اقتصادی، به بلوغ رسیده‌ایم.

وی، حرکت به سمت دانش‌بنیان را نقطه عطف و جهش دانست و اضافه کرد: اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با این موضوع افزایش می‌یابد و در عمل سرمایه انسانی کشور حفظ شده و ارتقاء می‌یابد.

وزیر صمت بابیان این‌که شرکت‌های بزرگ ظرفیت‌های زیادی دارند و در بسیاری موارد نیاز به حمایت دولت نیز ندارند، ادامه داد: البته ظرفیت‌های خوبی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های خطرپذیر نیز وجود دارد؛ کانون‌های مشاوره نیز داریم که بیشتر این موارد برای شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار مفید است، اما شرکت‌های بزرگ در تعرفه‌ها و سیاست‌های کلان نیازمند حمایت دولت هستند.

فاطمی‌امین بابیان اینکه شرکت‌های بزرگ نیازمند کشف فرصت‌ها هستند، گفت: ما در دولت نیز تشویق و ترغیب می‌کنیم و می‌خواهیم که این موضوع تبدیل به معیارهای رتبه‌بندی شود.

وی بابیان این‌که امسال صادرکننده نمونه را به‌طور کامل بر اساس معیارهای دانش‌بنیان انتخاب خواهیم کرد، تصریح کرد: سال گذشته تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان را در بخش جانبی به‌عنوان نمونه معرفی کردیم، اما امسال این روش به‌صورت کامل اجرا می‌شود و صادرکننده‌ای که محصول دانش‌بنیان صادر می‌کند، وزن و ضریب بیشتری خواهد داشت.

وزیر صمت در پایان اعلام کرد: این امتیازها را معیار رتبه‌بندی قرار می‌دهیم که به‌طور یقین در خدمات ارائه‌شده نیز تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۵٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha