۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
محیط زیست هم قربانی سیاستهای دولت امریکا شد
وضع قانونی تازه در بحبوحه بحران کرونا در امریکا

محیط زیست هم قربانی سیاستهای دولت امریکا شد

در شرایطی که دنیا درگیر ویروسی مرگبار است، دونالد ترامپ قانونی وضع کرد که باعث افزایش انتشار کربن و مصرف فراورده های نفتی می شود. قانونی که سود زیادی را نصیب شرکتهای فعال در حوزه نفت و گاز طبیعی کرده است.

خبرگزاری بازار- در شرایطی که دنیا درگیر ویروس کرونا است و هر روز بر شمار مبتلایان و قربانیان آن اضافه می شود، دونالد ترامپ به فکر کسب بیشترین میزان درآمد از اوضاع اقتصادی دنیا است. درآمدی که شاید زمینه ساز بحران های آتی در جهان شود و هزاران انسان دیگر را نیز به کام مرگ بکشاند. سی ان بی سی در گزارش روز قبل خود از سیاست تازه ای که ترامپ به ظاهر برای حمایت از کسب و کارها در شرایط کرونا وضع کرده است ولی در واقع اهداف دیگری را دنبال می کند پرده برداشته است.

طبق این گزارش در انتهای ماه مارس سال جاری میلادی، دونالد ترامپ دو تغییر بزرگ در قوانین امریکا ایجاد کرد که زمینه را برای افزایش انتشار کربن فراهم کرد. سیاستهایی که با اصول تایید شده در امریکا برای حفاظت از محیط زیست مغایرت دارد. البته باید در نظر داشت که ترامپ از ابتدای روی کار آمدنش همواره بیان می کرد که شغارهای حفاظت از محیط زیست توسط عده ای خاص مطرح می شود که قصد کسب سود از اقتصاد دنیا را دارند و حتی در جلسات بزرگ بین المللی مانند مجمع سالانه اقتصاد هم بر این دیدگاه خود تاکید کرد. او برای نشان دادن مخالفت خود با سیاستهای زیست محیطی بعد از روی کار آمدنش موانع ایجاد شده در دوره اوباما برای فعالیتهای اکتشافی و استخراجی  نفت در بخش های حفاظت شده امریکا را برداشت و تلویحا تاکید کرد کسب سود از صنعت نفت حتی به قیمت آسیب به محیط زیست و افزایش انتشار کربن ضروری است. این قانون  زمانی بحث بر انگیز تر شد که ترامپ اعلام کرد از توافق زیست محیطی پاریس خارج می شود و مشکل گرمایش زمین را مشکل دیگر کشورهای دنیا دانست و تاکید کرد امریکا با این مساله دست به گریبان نیست. حال در شرایطی که دنیا درگیر کرونا است، او قوانین دیگری وضع کرده است که اعتراض فعالان محیط زیست دنیا را بر انگیخته است.  

سیاستهایی که ترامپ وضع کرد

 ترامپ در نیمه ماه مارس و زمانی که ویروس کرونا در امریکا قربانی می گرفت از ایجاد دو تغییر در قوانین زیست محیطی امریکا خبر داد. اول اینکه استاندارد بهره وری مصرف سوخت برای خودروهای جدید را به شدت کاهش داد و این مساله سبب شد تا مصرف بنزین در این کشور ۸۰ میلیارد تن افزایش یابد و در نهایت انتشار کربن هم بیشتر شود.

دوم اینکه آژانس حمایت از محیط زیست در امریکا اعلام کرد برای دوره ای نامشخص نظارت و گزارش دهی سیاستها و راهکارهای اجرا شده در شرکتها برای حفاظت از محیط زیست متوقف می شود. البته این قانون برای شرکتهایی است که نشان دهند همه گیری ویروس کرونا باعث شده است تا نتوانند به این اصول پایبند باشند. این سیاست در ایالتهای مختلفی از قبیل ایندیانا اجرا شده است و فعالان محیط زیست تاکید کرده اند که از زمان برداشته شدن این قانون کیفیت هوای ایالت کاهش یافته است و انتظار کربن هم کمتر شده است. دولت ایندیانا تاکید کرد این سیاست برای حمایت از کسب و کارها در جریان همه گیری ویروس کرونا است اما مساله مهم اینجاست که افت شرایط زیست محیطی در این منطقه باعث افزایش  مشکلات بهداشتی و بیماریها  شده است به خصوص  در میان رنگین پوستان این بحران بیشتر به چشم می خورد.

ترامپ روی حمایت مالی  شرکتهای نفتی در دور جدید انتخابات حساب می کند و با وضع قانون ضد محیط زیستی وتزریق منابع مالی به این شرکتها در نظر دارد تا نظر آنها را بیشتر جلب کند

 چرا امریکا این سیاست را اجرا کرد 

گمانه زنی های زیادی در این زمینه وجود دارد. برخی بر این باورند که ترامپ به دنبال زیر پا گذاشتن قوانین زیست محیطی در امریکا است و از فرصت ایجاد شده در نتیجه همه گیری کرونا در جهت وضع این قانون استفاده کرده است. سی ان ان در این زمینه نوشت: «ترامپ این قانون را در زمانی تصویب کرد که تمامی رسانه ها درگیر کرونا و شمار قربانیان آن بودند و دیگر وضع یک قانون نمی توانست رسانه ها را درگیر کند. این بهترین زمان به وضع قانونی بود که تمامی دنیا با آن مخالف هستند.»

دیدگاه دیگر به مساله حمایت شرکتهای فعال در حوزه نفت و گاز طبیعی از کمپین ترامپ باز می گردد. شرکتهای نفتی که پول و قدرت زیادی در امریکا دارند از حامیان او در انتخابات بودند و حتی در جریان جنگ تجاری روسیه و عربستان که زمینه را برای افت قیمت نفت فراهم کرده بود، به او اعتراض کردند که برای آنها کاری انجام نمی دهد. دقیقا همان زمانی که این اعتراض ها بالا گرفته بود ترامپ قانونی وضع کرد که باعث شد تا مصرف بنزین ۸۰ میلیارد تن بیشتر شود و این شرکتها سود زیادی از این محل بدست آورند. همزمان او رایزنی با عربستان و روسیه را برای از بین بردن تنش بین دو کشور آغاز کرد تا با افزایش قیمت نفت سود بیشتری نصیب شرکتهای نفتی امریکا کند.

سی ان بی سی هم از استفاده ترامپ از منابع مالی بسته حمایتی از اقتصاد برای حمایت از صنعت نفت و گاز در امریکا خبر داد و نوشت : «به نظر می رسد این بسته حمایتی مانند یارانه ای در اختیار شرکتهای نفتی قرار می گیرد. شرکتهایی که بالاترین میزان آلایندگی را دارند  و می توانند آسیبهای زیادی به محیط زیست وارد کنند. به نظر می رسد ترامپ روی حمایت مالی  شرکتهای نفتی در دور جدید انتخابات حساب می کند و با تزریق منابع مالی به این شرکتها در نظر دارد تا نظر آنها را بیشتر جلب کند.»

کد خبر: ۱۴٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha