۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
جهان بینی دونالد ترامپ محدود است/  ترامپ به جای انتخابات نگران مردم باشد
گفت و گو با استاد دانشگاه سانفرانسیسکو

جهان بینی دونالد ترامپ محدود است/ ترامپ به جای انتخابات نگران مردم باشد

«رابرت اسمیت» معتقد است دونالد ترامپ از روی انگیزه و هوس شخصی خود تصمیم می گیرد و جهان بینی وی محدود است.

فاطمه محمدی پور؛ خبرگزاری بازار - «جارد رودریگز» در مقاله ای با عنوان« بیماری همه گیر کووید ۱۹ طاعون نئولیبرالیسم را نشان می دهد» می گوید: بحران ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» فراتر از یک بحران پزشکی و بحرانی سیاسی و ایدئولوژیک است. بیماری ناشی از ویروس کرونا از معضلات نئولیبرالیسم پرده برداشته و ریشه این بحران را باید در غفلت دولت‌های لیبرال از رسیدگی به مسائل سلامت عمومی و محدود کردن فعالیت‌ نهادهای فعال در این حوزه جستجو کرد.

وی در ادامه می نویسد: آمریکایی‌ها در عصری زندگی می‌کنند که نئولیبرالیسم دست به جنگ افروزی علیه عموم مردم زده و نابرابری را به عنوان یک فضیلت مورد تقدیر قرار می‌دهد. خود نئولیبرالیسم بیماری همه‌گیر ریشه‌داری است که مسئول کمبودها در زمینه تخت‌های بیمارستان، تجهیزات پزشکی و رفاه جمعی بوده  و نسبت به نابودی زندگی بشر کاملا بی تفاوت است.

به اعتقاد آقای رودریگز وحشیگری همه گیر نئولیبرالیسم درسخنان ترامپ در 24 مارس 2020 در مورد آغاز فعالیت های اقتصادی تا عیدپاک مشهود بود. پیام نه چندان پنهان و وحشتناک اقدامات ترامپ این است که فرصت طلبی سیاسی، محرک سود و آغوش یک ایدئولوژی ظالمانه نئولیبرال بدون معذرت خواهی مورد استقبال دولت ترامپ قرار گرفته اند. وقتی نوبت به انتخاب نجات جان یا اقتصاد می رسد، به نظر می رسد ترامپ بیشتر نگران سرنوشت وال استریت است.

در این راستا خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*جارد رودریگز در طی مقاله ای می نویسد: بحران ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» فراتر از یک بحران پزشکی بوده و بحرانی سیاسی و ایدئولوژیک است. همچنین این بحران پرده از معضلات نئولیبرالیسم برداشته است. نظر شما در این ارتباط چیست؟

من فکر می کنم این بحران ضعف سرمایه داری و نظامی گرایی اوایل قرن بیست و یکم را آشکار می کند. منابعی از جهان که ممکن است برای جنگ با دشمنان باستان بشریت  - فقر ، بیماری ، ظلم- مورد استفاده قرار گیرد، به طور نامتناسب توزیع شده اند و به سود تعداد اندکی از افراد جامعه بوده یا جهت تدارک مقدمات جنگ مورد استفاده قرار می گیرند.

*دونالد ترامپ با سیاست ها و اقداماتش تا چه حد تئوری نئولیبرالیسم را به چالش کشیده است؟

رئیس جمهور دونالد ترامپ روندهای مورد بحث در بالا را به شکلی غیر عادی و بی رحمانه تقویت کرده است.

* آقای رودریگز معتقد است آمریکایی‌ها در عصری زندگی می‌کنند که نئولیبرالیسم دست به جنگ افروزی علیه عموم مردم زده و نابرابری را به عنوان یک فضیلت مورد تقدیر قرار می‌دهد. این عصر از مفهوم مسئولیت فردی حمایت کرده و همبستگی‌های اجتماعی را به نابودی می‌کشاند. نظر شما در این مورد چیست؟

من موافقم که ایالات متحده آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور خاص – و در تمامی ادوار به طور کلی - حداقل از دهه 1980 از آرمانهای سوسیال دمکراتیک به سمت رژیمی که در آن  فردگرایی و نابرابری فضیلت هستند و برابری گرایی و همبستگی رذیلت هستند، حرکت کرده است.

*به نظر شما دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا بیشتر نگران انتخاب مجدد خود بوده یا نگران جان مردم است؟

با عرض پوزش از گفتن این واقعیت اما من فکر می کنم نگرانی اصلی رئیس جمهور دونالد ترامپ در طی این بحران همه گیر، انتخاب مجدد وی بوده و باز به نظر من این واقعیت تلخ در لفاظی های روزانه وی کاملا مشهود است.

*اقدامات دونالد ترامپ جهت مقابله با بیماری همه گیر کووید 19 را چگونه ارزیابی می کنید؟

شخصیت ترامپ مشارکت وی در تصمیم گیری منطقی بر اساس  مفهوم گسترده منافع جهانی را غیر ممکن می سازد. متاسفانه دونالد ترامپ از روی انگیزه و هوس شخصی خود تصمیم می گیرد و جهان بینی وی محدود است.

کد خبر: ۱۴٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha