۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کشاورزی در آستانه یک هجوم بزرگ/ اقتصاد کرمان تهدید می شود
ملخ به زودی در کرمان فرود می آیند

کشاورزی در آستانه یک هجوم بزرگ/ اقتصاد کرمان تهدید می شود

کرمان – بزرگترین استان کشور به زودی صحنه هجوم ملخ های صحرایی از سه کانون اصلی این حشرات در منطقه می شود و کشاورزی کرمان در معرض مهمترین مخاطره سال های اخیر قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کرمان طی سالهای گذشته به صورت موردی شاهد هجوم ملخ های صحرای عربستان بود اما طی سال گذشته هجوم ملخ ها به استان کرمان افزایش قابل توجه یافت و کلونی های میلیونی ملخ خود را به باتلاق بین المللی جازموریان رساندند، هر چند با تلاش قرارگاه مبارزه با ملخ ها در جنوب کرمان خسارتها آنقدر زیاد نشد که کشاورزی استان را تحت تاثیر بگذارد اما نتیجه این هجوم تبدیل باتلاق جازموریان به کانون ثابت ملخ های دریایی، سم پاشی گسترده هوایی و زمینی بزرگترین عرصه طبیعی استان کرمان و تحت تاثیر قرار گرفتن محیط زیست بود که در این راستا اعتبار قابل توجهی نیز هزینه شد.

هجوم ملخ ها ۳ برابر می شود

 اما حالا در سال ۹۸ زمزمه هجوم ملخ ها به استان کرمان آغاز شده است اما با چندین تفاوت عمده با سال گذشته؛ اول اینکه جازموریان خودش به کانون ثابت ملخ های تبدیل شده است و رشد و نمو ملخ ها، کلونی های بزرگ این حشره را در ایران ایجاد کرده که البته تنها مرکز زیست این حشره است. دوم اینکه ملخ هایی که از ایران به سمت پاکستان مهاجرت کرده بودند هم اکنون به ایران باز گشته اند و دسته هایی از آنها در سیستان بلوچستان مشاهده شده است و دوم اینکه طبق اعلام فائو دسته های جدید ملخ از عربستان و عمان در حال ورود به ایران هستند که نخستین دسته ها اواخر بهمن ماه به کشور وارد می شوند.

گفته می شود استانهای کرمان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین خسارت ناشی از هجوم این ملخ ها را تجربه خواهند کرد و استان کرمان نیز که سال گذشته ملخ ها را فقط در جازموریان تجربه کرده بود حالا در اکثر نقاط استان با هجوم این حشرات مواجه می شود.

استانهای کرمان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین خسارت ناشی از هجوم این ملخ ها را تجربه خواهند کرد

نکته نگران کننده این است که با وجود هشدارهای مسئولان محلی هنوز اعتبار مورد نیاز برای تجهیز جهاد کشاورزی جنوب و جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اختصاص نیافته است ضمن اینکه تجربه مسئولان و کشاورزان در شمال استان در این زمینه صفر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص می گوید: اینکه کرمان از سه جبهه مورد هجوم ملخ ها قرار می گیرد اغراق نیست بلکه طبق نقشه های فائو و هشدارهای این سازمان بین المللی این اتفاق در سال جاری روی می دهد.

هجوم ملخ ها به شمال کرمان برای نخستین بار در سالهای اخیر

ناصر طاهری بیان کرد: نیمه دوم بهمن ماه ملخ ها از هند و پاکستان به جنوب کرمان وارد می شود و پیش بینی می کنیم بخشی از این ملخ ها به شمال استان کرمان وارد خواهند شد.

وی ادامه داد: دسته دوم نیز از شمال آفریقا وارد عربستان و یمن می شوند و در نهایت به ایران می آیند و از ایران به سمت هند و پاکستان خواهند رفت.

وی افزود: دسته سوم داخلی است و بر اثر تخم گذاری ملخ ها طی سال گذشته در جازموریان در منطقه مشاهده خواهند شد که با توجه به توان بالای پرواز این ملخ ها پیش بینی می کنیم به مناطق دور دست کشور نیز مهاجرت کنند.

هیچ اعتباری در برای مقابله با ملخ ها اختصاص نیافته و زمان طلایی در این زمینه در حال طی شدن است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه برای مقابله با ملخ های سم پاشی زمینی و هوایی بسیار مهم و ضروری است گفت: هیچ اعتباری در این زمینه اختصاص نیافته و زمان طلایی در این زمینه در حال طی شدن است.

وی گفت: تمام سعی خود را انجام داده ایم که امکانات موجود در استان را برای مقابله با ملخ ها بهینه سازی کنیم اما با توجه به حجم بالای ورود ملخ ها نیاز به تامین اعتبار ملی داریم.

وی گفت: ما حداقل به یک میلیارد تومان اعتبار فقط در شمال استان نیاز داریم  و پیش بینی ما این است که حداقل ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان با این آفت آلوده می شود.

وی گفت: علیرغم تصور اینکه ملخ ها سال گذشته به شمال کرمان وارد نشدند اما دلیل کاهش خسارات در شمال استان مبارزه جدی در شهرستان های ریگان و ارزوئیه بود.

جنوب کرمان نیاز به حمایت ویژه دارد

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با هشدار نسبت به هجوم ملخ ها به جنوب کرمان به خبرنگار بازار گفت: ما بیش از یک میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت نیاز داریم که تاکنون اختصاص نیافته و به زودی شاهد حضور ملخ ها به جنوب استان کرمان خواهیم بود.

سعید برخوری افزود: زنگ خطر در استان کرمان به صدا در آماده و انتظار داریم مسئولان مرتبط نیز در این زمینه همکاری کنند.

وی گفت: سال گذشته با امکانات محدود سعی کردیم با ملخ ها مبارزه کنیم و بخش قابل توجهی از امکانات استان مستهلک شده است و با این امکانات نمی توانیم با حجم بالای ملخ ها طی سال جاری که سه برابر سال گذشته است مقابله کنیم.

سال گذشته با امکانات محدود سعی کردیم با ملخ ها مبارزه کنیم و بخش قابل توجهی از امکانات استان مستهلک شده است

وی بیان کرد: متاسفانه در هند و پاکستان نیز هیچ مبارزه ای با این ملخ ها نشده و تعداد آن ها بسیار زیاد تر شده است ضمن اینکه بخشی از اعتبارات سال جاری نیز برای مقابله با ملخ هایی که در سال گذشته به استان هجوم آوردند استفاده شده و هم اکنون با کمبود شدید اعتباری نیز مواجه هستیم.

وی گفت: ما در دو جبهه باید تلاش کنیم اول تامین اعتبار و تجهیزات و دوم مبارزه با ملخ ها به همین دلیل مردم نیز باید با ما همکاری لازم را داشته باشند تا کمترین خسارت برجای بماند.

خط اعتباری ویژه ایجاد شود

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان خواستار ایجاد یک خط اعتباری ویژه شد و بیان کرد: نباید زمان را از دست بدهیم و در صورت ادامه بی توجهی خسارت اقتصادی عمده ای به کشاورزی جنوب کرمان وارد می شود.

برخوری گفت: سال گذشته یک فرودگاه موقت در جازموریان ایجاد کردیم و کار سم پاشی هوایی از این نقطه انجام می شد که امسال باید کار بهسازی این فرودگاه مجدد آغاز شود.

وی گفت: جازموریان که کانون اصلی این ملخ ها می باشد بسیار گسترده و صعب العبور است و برای حضور در این منطقه نیاز به خودروهای کمک دار داریم که سال گذشته بخش قابل توجهی از خودروهای موجود در عملیات مبارزه با ملخ ها به دلیل عملیات شبانه روزی مستهلک شده اند.

در حالی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هنوز هیچ اقدامی برای اختصاص اعتبار ویژه مبارزه با ملخ ها اختصاص نداده اند که در جنوب کرمان بخش قابل توجهی از محصولات جالیزی کشور تولید و روانه بازار می شود که در صورت تخریب این محصولات شاهد مشکلات عمده برای تامین مواد غذایی و افزایش قیمت ها در این خصوص خواهیم بود.

همچنین در شمال استان کرمان نخلستان های استان و همچنان باغ های پسته با تهدید جدی مواجه خواهند شد که می تواند ارزآوری غیرنفتی استان کرمان را تحت تاثیر قرار دهد.

تجهیز جهاد کشاورزی کرمان در شمال و جنوب و تامین اعتبار و برنامه ریزی مناسب برای مقابله با ملخ ها از ضروری ترین نیازها برای حفظ اقتصاد استان است.

کد خبر: ۱٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha