۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
سدکیوی و مشکلات آن
یادداشت؛

سدکیوی و مشکلات آن

اردبیل- «شهرستان کیوی سال هاست که منتظر افتتاح سد کیوی بوده و اهالی شهرستان امیدوارند که کارهای این سد به اتمام برسد» این بخشی از یادداشت حسین بشیری فعال رسانه ای است که در بازار به تحریر درآمده است.

حسین بشیری کیوی؛ بازار:شهرستان کیوی سال هاست که منتظر افتتاح سد کیوی است و اهالی شهرستان امیدوارند که کارهای این سد به اتمام برسد تا اراضی منطقه از نعمت این سد بهره مند شوند.

در دولت های مختلف مدیران محلی و مدیران استانی و نمایندگان مجلس وعده هایی به شهروندان داده اند که تا به امروز این وعده ها محقق نشده است.

سد کیوی دارای فراز و نشیب هایی بود که بالاخره پس از کش و قوس های فراوان حتی با پایین آوردن تاج سد، سد آماده آبگیری شود ولی بازهم این امر عملی نشد.

در زمان استانداری مجید خدابخش شهروندان و جوانان شهرستان کیوی با ایجاد کمپین مردمی پیگیری پایاب سد کیوی با یک حرکت فرهنگی پیگیر مطالبات به حق خود ‌شدند و با دکتر خدابخش استاندار وقت دیدار کردند.

نجفیان مدیر وقت آب منطقه ای استان اردبیل که تلفنی در جلسه صحبت می کرد درخواست شهروندان گیوی که اجرایی شدن ۱۰ کیلومتر از پایاب سد گیوی بود تا هم آب شرب و کشاورزی منطقه ۲ هم برآورد شود قول مساعد داد ولی نجفیان هم رفت و سد آبگیری نشد. در واقع مدیران ارشد می دانستند سد نقص فنی دارد ولی اذعان نمی کردند.

در زمان اکبر بهنام جو برای اولین بار مشخص شد که سدکیوی دارای نقص فنی و ترک در دیواره سد مواجه است و اصلا سد قابلیت آبگیری از لحاظ فنی ندارد. و هر بهانه ای اعم از دکل برق و اراضی بهانه های واهی است. لذا این خواسته به حق شهروندان یوی که نیم قرن منتظر این پروژه هستند هنوز محقق نشده است.

سال هاست که شهروندان در منطقه ۱و ۲ شهری و بسیاری از روستاها در تابستان با مشکلات آب شرب مواجه می شوند در حالیکه بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب آب شیرین به راحتی از منطقه خارج می شود.

اگر مشکلات سد به پایان برسد در طی قرون و اعصار که شهروندان کیوی باغات خود را با ایجاد آب بند در مقابل رودخانه آرپاچایی آبیاری می کردند می توانند به شیوه ای مدرن آبیاری کنند هم در مصرف آب صرفه جویی کنند و هم اینکه سطح بیشتری را به زیر کشت ببرند.

با تکمیل پایاب سد کیوی یکی از مصادیق اشتغال در شهرستان محروم کیوی اتفاق می افتد.

اگر پایاب سد کیوی به اتمام برسد علاوه بر اینکه باغات کیوی و مزارع روستاها از این آب بهره مند می شوند مهاجرت از شهرستان محروم کیوی به حداقل میزان خود می رسد و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های گل خانه ای در این شهرستان ترغیب می شوند.

در هر روی شهروندان محترم باید به جد این مطالبه به حق و قانونی را از مسئولان ارشد استانی پیگیری کنند تا این امر خطیر و مهم جامه عمل بپوشاند.

کد خبر: ۱۴۵٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha