۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲
مهار تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ دشوار است| اراده ای برای جلوگیری از فرار مالیاتی وجود ندارد
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار»:

مهار تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ دشوار است| اراده ای برای جلوگیری از فرار مالیاتی وجود ندارد

بغریان، کارشناس اقتصادی گفت: کسری بوجه می تواند از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف معافیت‌های غیر ضروری و هزینه‌هایی که دولت برای یکسری مؤسسات و شرکت‌های وابسته انجام می دهد تامین شود.

بازار؛ گروه ایران: آلبرت بغزیان عضو سابق شورای رقابت در گفتگو با «بازار» در پاسخ به این پرسش، برخی بر این باور هستند با حذف ارز ترجیحی شاهد افزایش تورم خواهیم شد و دولت برای کنترل این تورم باید چه اقداماتی را انجام بدهد گفت: نیاز نیست ارز دولتی را حذف کنیم که بعد بخواهیم به دنبال راه حل باشیم. به هر حال دولت‌ها برای حمایت از بخش‌های آسیب‌ پذیر لزوما یکسری پرداخت‌های یارانه‌ای و حمایتی انجام می دهند. بنابراین، اگر این ارز را حذف نکنیم بهتر از این است که حذف کنیم و عواقب منفی آن را بر روی قشر آسیب پذیر ببینیم.

فعلا هیچ راهی برای کنترل تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا وجود ندارد و اگر هر شخصی برنامه ایی در این باره ارائه داد عملیاتی نمی شود

وی ادامه داد: به نظر من، فعلا هیچ راهی برای کنترل تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا وجود ندارد و اگر هر شخصی برنامه ایی در این باره ارائه داد عملیاتی نمی شود. اینطور نیست که ما بگوییم یارانه نقدی دهیم یا کوپن توزیع کنیم چون همه اینها وبال گردن دولت می شود. اگر کوپن ارائه شود تشکیلاتی را برای توزیع می خواهد که این کالاها نیاز به نظارت دارد تا به مبادی فروشگاهی و به دست مردم برسد که این کار مدام باید انجام شود.
وی گفت: شما از یک طرف قیمت‌ها را رها می کنید و از یک طرف می خواهید حمایت کنید که این دو با هم جور در نمی آید. به نظر من، راه حل خاصی ندارد که بگوییم می توان از عواقب آن جلوگیری کرد و در بلند مدت مثمرثمر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به کسری بودجه دولت تصریح کرد: کسری بودجه را می خواهند با حذف ۴۲۰۰ جبران کنند. کسری بوجه می تواند از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف معافیت‌های غیر ضروری و هزینه‌هایی که دولت برای یکسری مؤسسات و شرکت‌های وابسته انجام می دهد که عملا ممکن است دولتی هم نباشند تامین شود. متاسفانه دولت به جای اینکه دنبال اینها بروند، دارند از این طرف آن قسمتی که واقعا در زندگی مردم اثربخش است را حذف می کند. بنابراین، دولت می تواند کسری بودجه را از طریق افزایش میزان فروش نفت و تامین آن و برگرداندن ارز جبران کند. همچنین بحث برجام و ارزهای بلوکه‌ شده را داریم که می‌خواهیم همه اینها را به امان خدا بگذاریم و از آن طرف بگوییم فقط با ۴۲۰۰ می توانیم کسری را جبران کنیم.

اگر اراده برای اخذ مالیات از قسمت فرار و پنهان و معافیت‌های غیر ضروری باشد ما کسری بودجه نخواهیم داشت. ولی متاسفانه اراده‌ای وجود ندارد

بغزیان در خصوص اینکه یکی از راه های جبران کسری بودجه دولت مالیات است پاسخ داد: معتقدم، اگر اراده برای اخذ مالیات از قسمت فرار و پنهان و معافیت‌های غیر ضروری باشد ما کسری بودجه نخواهیم داشت. ولی متاسفانه اراده‌ای وجود ندارد. به نظر من، سازمان مالیاتی ممکن است منجر به تغییر معاون مالیاتی و وزیر و ... شود ورود نمی‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: قرار براین بود ستاد هماهنگی اقتصادی دولتی داشته باشیم و به جای اینکه معاون اول باشد بهتر بود وزیر اقتصاد باشد و او با توجه به وظایفی که هر کدام از بخش‌های اقتصادی دارند این اثر بخشی سیاست‌ها را بهتر کند ولی الان ما می بینیم که هر کدام به نوعی رئیس بزرگ هستند.

وی افزود: یعنی رئیس سازمان برنامه، وزیر اقتصاد، معاونت‌های اقتصادی ریاست جمهوری و بانک مرکزی، همه‌شان برای بخش خودشان تصمیم می گیرند بدون اینکه عواقب آن را برروی بخش‌های دیگر ببینند. برای همین علیرغم اینکه ادعای دولت آقای رئیسی هماهنگی بود ولی الان می بینیم که دارد جزیره‌ای عمل می شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha