۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۱
چرا  کارگران افغانستانی در ایران زیاد شده اند؟
کم کاری وزارت کار در تحلیل بازار کار

چرا  کارگران افغانستانی در ایران زیاد شده اند؟

چه عواملی موجب شده تا جذب نیروی کارگر مهاجر در بازار کار ایران زیادتر شود؟ آیا راه تعادل در این بازار طرد افغانستانی ها است؟ وظیفه دولت چیست؟

مهران ابراهیمیان؛ بازار: موج جدیدی علیه مهاجران افغانستانی به راه افتاده که گویی هدفمند در آن از دو جهت بر آتش نفاق دمیده می شود. از یک سو برخی در داخل بی توجه به آثار مثبت و موثر نیروهای مهاجر و دیدن تنها استثنائات مخالف حضور مهاجران هستند و از سوی دیگر برخی افغانستانی های دو آتشه واکنش های تندی را در هرات و فضای مجازی نشان داده اند و در این میان فعالان فضای مجازی نیز برای گرفتن فالوور و دیده شدن صفحاتشان، کلیپ هایی در این باره منتشر می کنند که آثار حداقلی آن مخاصمه فرهنگی و در درجات بالاتر تحت شعاع قرار دادن اقتصاد، امنیت و روابط سیاسی بین دو کشور است.

فارغ از انگیزه پس زمینه جریان سازی رسانه ای در فضای مجازی از سوی دو طرف که بر یکدیگر می تازند و از نگاه نگارنده قدری غیر متعارف و چیزی شبیه هجمه های هدفمند و جهت دهی افکار عمومی است و لزوم مدیریت و مداخله دولت در این باره به عنوان یک نویسنده اقتصادی اولویت را در بررسی ریشه و چرایی افزایش مهاجران افغانستانی، سازماندهی و بهره گیری کارآمدتر از آنها و لزوم شفاف سازی بازار کار می داند. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نگارنده مخالف حضور مهاجران همزبان، سخت کوش و موثر در اقتصاد ایران نبوده بلکه این افراد را شایسته احترام و قدرانی می داند و البته چنانچه استثنایی هم اگر هست و تخلف یا تخلفاتی رخ می دهد، باید با آن برخورد شود.

اما شاید برای بسیاری از شهروندان به ویژه شهرهای بزرگ این سئوال پیش آمده که چرا تا این اندازه نیروی کار مهاجر در چند ماه اخیر زیادتر شده و هر جا از شاگردی موبایل فروش و مرغ فروشی تا پارک ها و ساختمان و... این همزبانان را می بینید؟ آیا این موضوع می تواند بهانه ای برای توجیه رفتارهای غیر متعارف از سوی شهروندان دو کشور باشد؟

بدیهی است که در بازار کار مانند هر بازار دیگری مولفه های کارفرما به عنوان متقاضی و نیروی انسانی به عنوان عرضه کننده خدمات به دنبال حداکثر کردن سود و مطلوبیت خود هستند و پیچ تنظیم و منطقی کردن تعادل عرضه و تقاضای این بازار بیش از سایر بازارها در دست دولت وبه استناد قوانین، توافقنامه های تبادل نیروی کار، مقاوله نامه های بین المللی و...است. اکنون با در نظر گرفتن این مولفه های اثر گذار به تحلیل این بازار و چرایی جذابیت نیروی مهاجر می پردازیم:

از نگاه کارفرمای ایرانی پایین بودن قیمت نیروی انسانی به هر طریق ممکن، به عنوان عوامل تولید و یا خدمات موجب سود دهی بیشتر و کاهش هزینه است. از این رو ایده آل در شرایط کنونی که قیمت مواد اولیه با تورم روز شمار بالا می رود، استفاد از نیروی انسانی است که هزینه های بیمه، مالیات، درمان، پاداش های آخر سال، سنوات، کمک هزینه ای اعیاد و... را ندهد و حتی خدای ناکرده در صورت حق خوری و کوتاهی در پرداخت مزد، قوه قضائیه مامنی برای احقاق حق کارگر نباشد!

از این رو ایده ال برای بسیاری صاحبان حرف ومشاغل در شهرهایی که اجازه زندگی به مهاجران افغانستانی را می دهد، جذب این نیروها است، غافل از این که به بن‌بست رسیدن اقتصاد کلاسیک در نتیجه همین نوع نگاه و رها شدگی بازار کار بود و وقتی بود که قدرت خرید کارگران با دستمزدهای کمتر و ساعات کاری بیشتری موجب شده بود تا محصولات نهایی خریدار کمتری داشته باشد و لذا بازار به بن‌بست رسیده بود و به اصطلاح به شکست بازار رسید. بعد از این اتفاقات بود که دولت ها به ناگزیر و با تعاریف حداقل حقوق، ساعات کاری و... ورود کردند. در حالی که عده ای هم اکنون وجود کارگران و نیروهای انسانی افغانستانی را نتیجه دخالت دولت و تعیین حداقل دستمزد عنوان کرده اند که بیشتر در بخش قوانین و مقرارت به آن خواهیم پرداخت.

از نگاه کارگر(عرضه کننده خدمات)، در بازار کار ایران و هم زمان با کاهش نرخ رشد و سرمایه ثابت و لذا کاهش توانایی جذب نیروهای متخصص و فنی در اقتصاد ایران دو گروه رقیب عمده برای مشاغل ( نه همه مشاغل) وجود دارد که عمده ی رقبای نیروی انسانی داخلی مهاجران افغانی هستند.

البته در چند سال گذشته با کاهش ارزش پول ملی حضورشان کم رنگ شده بود اما در ماه های اخیر و همزمان با بر هم خوردن تعادل دربازار های موازی و موثر بر بازار کار میدان بیشتری برای حضور آنها فراهم شده است.

نخستین دلیلی که شاید عامل کاهش پول ملی برای کارگران مهاجر شرقی ایران را کم رنگ کرده، حضور و تجربه آنها در بازار کار ایران و سر کار آمدن دولت طالبان است. به هر حال محدودیت درآمدی دولت طالبان از یک سو و آزادی های تجربه شده در کشور ایران در قیاس با قوانین حاکمیتی دولت طالبان تا حدود بسیار زیادی اثر منفی کاهش پول ملی ایران را خنثی کرده است. به ویژه آن که احتمال توافق برجام به هر حال شرایط با ثبات تر و یا شاید بهتری را برای اقتصاد ایران ترسیم می کند.

اما در طرف عرضه از سوی نیروی انسانی ایرانی هم مشکلات و معضلات جدیدی وجود دارد که نشان دهنده کاهش جذابیت برای کارفرما و خود عرضه کننده است. امروز فشار هزینه ها و تورم و عدم محقق شدن قانون کار مبنی بر تعیین حداقل حقوق به گونه ای که حداقل معیشت را تامین کند باعث شده تا بسیاری از مشاغل غیر قابل توجیه باشد. تعریف زندگی حداقلی برای یک ایرانی با حداقل های زندگی یک مهاجر افغانستانی به وضوح متفاوت است. هزینه زندگی کلونی و دسته جمعی بدور از مراسم و خرده فرهنگ ها و... به هیچ وجه با زندگی یک ایرانی که درآمد سرانه او همواره بیشتر از کشور همسایه اش بوده و درآمدهای نفتی وی را بد عادت کرده کار با درامدهای کم را از جذابیت انداخته و حتی از آمارهای متقاضی کار هم حذف کرده است!

عامل دومی که در بازار کار انگیزه ایرانی ها را کاهش داده، نبود عدالت در نظام پرداخت در بخش های مختلف دولتی، شبه دولتی و خصوصی و حتی در بخش های مختلف درون بخشی دولت، شبه دولتی و خصوصی است. همچنین به این موضوع باید ارجحیت نظام دلالی بر تولید و ترویج کسب درآمد از مسیرهای غیر مولد و راحت و سر خوردگی نیروی انسانی را نیز افزود.

به عنوان مثال تورم روز افزون و ضعف حمل و نقل عمومی و اوج گیری تاکسی های اینترنتی باعث شده تا امروز یک فرد فعال در اسنپ با ۸ تا ۱۰ساعت کار قادر به کسب درآمد حدود ۸ میلیون تومان به طور متوسط است و این سنجه و معیاری برای دریافت دستمزد شده است. در چنین حالت روانی حاکم بر بازار کار، بدیهی است که استثنائات رفتاری معدود کارگران مهاجر بزرگنمایی شده و نیروی کار بیکار ایرانی به دنبال مقصر دچار سوگیری های متداول در اقتصاد رفتاری شده و استثناء را تعمیم بدهد.

ضعف وزارت کار و تامین اجتماعی در ساماندهی بازار کار: امروزه جابجایی نیروی کار در تمام دنیا هم زمان با تحولات تکنولوژی به مراتب از یک سو آسانتر و از نگاهی دیگر سخت تر و هدفمند تر شده است و انچه که مورد توجه دولتها است، توجه به خلاء ها و جبران کمبود نیروی انسانی موثر در اقتصاد است. در حالی که چنین تحولاتی در بازار کار ایران به دلیل ضعف در سیاستگذاری و عملکرد ضعیف وزارت کار در ساماندهی بازار کار قابل لمس نیست. در همسایه جنوبی کشور ما امارات با جمعیت ۲.۵ میلیونی نزدیک به سه برابر جمعیت نیروی کار به خود جذب کرده و همچنان به دنبال جذب نیروهای متخصص و کنترل شدید ورود نیروها از کشورها است.

در ایران به دلیل نبود یک سیستم شفاف و سامانه اطلاعات دقیق نیروهای مهاجر مجاز به ورود به شغل های زیادی هستند که تقریبا اشباع شده و در بازار اشباع شده ای که عرضه زیادشود، بی توجهی به قوانین و فرار از پرداخت های تامین اجتماعی به راحتی میسر می شود. بدیهی است که نیروی انسانی مهاجر با ویژگی های بیان شده در بالا به مراتب مطلوبیت بیشتری برای کارفرما دارد تا یک کارگر ایرانی!

به این عوامل باید سوء استفاده برخی کارگران از قوانین و کم کاری آنها را افزود. زیرا نگارنده به یاد دارد برای کار ساختمانی و بازسازی نیاز چند روزه ای به کارگر داشت که نیروی کار ایرانی را به کار گرفت ولی به دلیل کم کاری و تمارض از خیر به کار گیری کارگر ایرانی گذشت و در حالی که سالها از آن حادثه می گذرد همچنان با نیروی کار مهاجر در تماس و مراوده است. لذا به نظر می رسد تا زمانی که بازار کار به رسمیت شناخته نشده و دارای سیستمی منطقی همراه با داده های دقیق و سریع همراه نباشد، نباید انتظار داشت که اقتصاد ایران بدون نیروی کم توقع مهاجر بماند.

تا زمانی که وزارتخانه ها و شهرداری های کشور با شیوه فعلی پیمانکاران را انتخاب می کنند و تامین اجتماعی به جای پیگیری نوع قراردادها و تعداد نیروی انسانی به کار گرفته شده و کسب درآمد از محل افزایش تعداد تحت پوشش به فکر حذف و کاهش خدمات خود باشد وضع به همین منوال خواهد بود، لذا تامین اجتماعی باید به جای کاهش هزینه و خدمات افراد بیمه شده به دنبال افزایش شاغلان بیمه شده باشد و در این مسیر با اصلاح قوانین، نگاه قالب «اقتصاد بازار آزاد» دولت در کاهش هزینه ها به پیمانکاران و کاهش هزینه ها با هر روشی را اصلاح کند!

با این اوصاف نمی توان و نباید با تحریک قومیتی و خدای ناکرده تحقیر مهاجران و تعمیم استثناها این بازار را سامان داد همان طور که نباید بیکاری کارگران ایرانی را نادیده گرفت؛ بلکه دولت به عنوان مجری و واضع سیاست ها بیش از همه به فکر ساماندهی نیروهای داخلی و در مرحله بعدی نیروهای مورد نیاز مهاجر باشد. ساماندهی ای که شان انسانیت و کارگر بر اساس آموزه های فرهنگی، تاکیدات دینی و نگاه انسانی حفظ شود. این نیز میسر نمی شود مگر آن که راه رفته و سهل الوصول تحلیل بازار کار بر مبنای داده ها و اطلاعات را به سرعت فراهم کرده و به دنبال تشکیل بازار کاری شفاف و کارآمد باشیم که در آن ورود و خروج نیروی کار قابل رصد بوده و کمبود نیروی انسانی با توافقنامه و تفاهمنامه های بین کشور ها تامین شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 27
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      13 13
      درددل ماکردی ممنون
    • سلام IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      59 31
      ورود افغانها به سود سرمایه دارهاست و به ضرر و بیکار شدن کارگر ایران
    • امیر رضا IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      39 17
      بیکار شدن کارگر ایرانی و متوقف شدن ازدواج جوانان. سرقت. قاچاق. به دنبال اینها بی دینی. و خیلی آثار بدتری به دنبال خواهد داشت. که در 10 سال بعدی شاهد میشیم.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      29 6
      خود دولت میخواد که افغانیها باشند چون از ایرانیها نا امید شدند وزادو ولد نکردند از ایرانیها قطع امید کردند حالا رفتند طرف افغانیها واینها بر افغانیها حکومت میکنند در آینده افغانیها هم از خداشونه
    • محمد IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      13 2
      به هیچ وجه با زندگی یک ایرانی که درآمد سرانه او همواره بیشتر از کشور همسایه اش بوده و درآمدهای نفتی وی را بد عادت کرده کار با درامدهای کم را از جذابیت انداخته و حتی از آمارهای متقاضی کار هم حذف کرده است! الان ما کجا بد عادت شدیم اقای نگارنده یکم کمتر چاپلوسی حکومت رو بکن ...
      • سارا IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
        0 0
        نگارنده کیه؟ یه نویسنده که دوتا متن بنویسه به مزاج دوتا بالایی خوش بیاد پول بیشتر می‌گیره کجارفته کارگری که بفهمه کار یعنی چی ؟ میگه کار بادرامدپایین جذابیت نداره، خوب آقای نویسنده خودت جای نوشتن وپول گرفتن بیا کارکن درامد کم هم بگیر اگه بدعادت نیستی و خرجی چ اجاره خونه برات مهم نیست
    • مهدی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      18 8
      تمام کارها وخانه ها را اشغال کردند، جوان های خودمان بیکار وبی خانه هستند، وازدواج نمی‌توانند بکنند، این یک وضعیت بدی خواهد شددرچند سال آینده، مسولین به فکر باشند،
      • ناشناس US ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
        2 6
        آخه کدوم ایرانی حاضره کارهای سختی که کارگران افغان انجام میدن رو انجام بده؟ ایرانیها خودشون تنبل هستن کسی کارو ازشون نگرفته بعدشم این بیچاره ها مگه چه شغلهایی جزکارگری بنایی باربری نگهبانی و...دارن که شمافکرمیکنید به اقتصادایران ضربه میزنن شغلهای خاص دولتی واداری ندارن که اینقدر بخیل وحسود نباشید روزی رسون خداست اینها هم بندگان خدا هستن
    • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      22 5
      سلام من یخ ایرانی هستم ۳ماه هست که بیکار هستم شرمنده زن وبچه ام هستم تنها من نیستم میدونی چقدر مثل من هست که شرمنده زن وبچه هاشون هستند ...
      • محسن IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
        1 7
        برو سرفلکه همونجا که افغانیا وایمیسته اگه نرفتی سرکارهرچی میخوای بگو
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      25 24
      اگراتباع درکشور نباشند کارخانه هایی که کارشان سنگین وطاقت فرساست تعطیل خواهدشد
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      26 3
      چون مسولان ما ایرانی نیستند وبازار مشترکن
    • محب علی عاقبتی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      17 2
      شهرداری به افغانی 2500حقوق میده و به ما که ایرانی هستیم ط3800چرا در این نهاد که بیشترین زحمت به دوش کارگر هست پیمانکار باید حق کارگر را بخورد اصلا پیمانکار چه کاری انجام میده که در آمد میلیاردی داشته باشه غیر از اینکه داخل دفترش نشسته و چایی میخوره
      • امیر IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
        2 3
        اصلا حقوق نمی‌ده شهرداری به افغان ها من ۲۰ سال تو ایرانم وقتی میرم مدرکمو تمدید کنم تقریباً ۲۰ ملیون مالیات میگیره نصف حسابمو خالی می کنه بعد هیچ پولی مفتی نمی‌ده شهرداری
    • ناشناس IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      34 15
      وقتی خود شما ایرانیا ... میکنین چ ربطی ب افغان ها داره اونا پول زحمت خودشون میگیرن ب زور ک از دستت تون نگرفته ...
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      13 9
      مگر کارگر ایرانی هست
    • محمد IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      12 1
      اروپاییها 45سال تو افغانستان جنگ درست کردن ،مرز با ز کنیدتا بریزند تو اروپا و پیمان ناتو خون آشام دشمن بشریت،???????
    • محمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      10 7
      خداروزی رسان است ایشالله همچی دوروست میشه
    • ناصر IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      16 9
      افغانیها به ایران مهاجرت کنند ولی به اندازه نیاز اگه کارگر ایرانی نبود در اولویت بعدی افغانیها رو استخدام کنند و دولت باید از کسانی که افغانها رو میبرن سر کار مالیات بگیره تا پیمانکار به صرفش نباشه که افغانی ببره سر کار باید از افغانها مالیات بگیره چون دارن از کشور ما سود میبرن و مالیات ها رو صرف اشتغال زایی برای ایرانیها کنه
      • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
        1 1
        خستنه باشی دلاور کارت کارگر ی داریم واسه کاره
      • ۱۲ IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
        2 3
        اول ازهمه ماانسانیم فرقی نمیکندازهرنژادی پدرنژادپرستان دنیااول شیطان است‌
    • سارا IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 0
      تا مردای خودمون بیکارن چرا از کشورای دیگه بیان، من هم میگم باید بهشون احترام بزاری،ولی مثلا یه خانواده پرجمعیت هست که از پس نیازهای خودش برنمیاد چندتا همسایه دیگه هم داره باهمین وضعیت زندگی میکنن ،حالا همسایه بچه هاشو یرای کمترکردن هزینه هاش بفرسته خونه این خانواده ، خانواده هم مجبور چندروز از شکم بچه هاش بزنه به اونا بده ولی زیاد طول بکشه بین خانواده نفاق و درگیری پیش میاد
    • محمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 1
      چون مررهای ما بی در پیکر هستن هر کی بخواد وارد مبشه باید نیروی انتظامی در مرزها به شدت تقویت کنیم وبه شدت جلوی ورود افغانی بگیرن ودر داخل انها اخراج کنن وگرنه در اینده خیلی نزدیک به مشکلات خیلی جدی برخورد میکنیم
    • مهرداد هنرمند شجاع IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 1
      خیلی بی وجدانی اقای نگارنده خیلی وطن فروشی رفتی زندگی کارگرهای ایرانی رو دیدی
    • علی ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 2
      چرا تو موضوع سیستان که افغانستان اب رو بروشون بسته کسی چیزی نگفت الان مردم خودمونو ول کردین رفتن افغان هارو دو دستی چسبیدن جا تاسف داره کارگر ایران بیکار بشه یه افغانی تو ایران کارکنه
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 5
      کاری که افغانی میکند ایرانی زیر بار نمیرود برای همین 5کارگر افغانی یک کارخانه را میجرخاند ولی 50 ایرانی فقط به فکر از زیر کار در رفتن هستند
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 4
      آنقدر افغانی اومده تو بعضی شهرها که آدم فکر میکنه ما مهاجریم روزی برسه بشیم مثله الان فلسطین که یهودیا یواش یواش اومدن اشغالش کردن اینا همش نقشه آمریکاست که داره این همه مهاجر میاد تو ایران