۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
قیمت خودرو تخته گاز می رود| تاثیر ممنوعیت واردات بر افزایش نرخ
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

قیمت خودرو تخته گاز می رود| تاثیر ممنوعیت واردات بر افزایش نرخ

شیراز- رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز با اشاره به افزایش به ادامه روند افزایش قیمت خودرو، گفت: ممنوعیت واردات و انحصار در تولید خودرو به افزایش لجام گسیخته قیمت ها دامن زده است.

به گزارش خبرنگار بازار، سونامی رشد قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷ آغاز شد. از آن زمان تاکنون قیمت خودرو به‌طور مداوم افزایش یافته و این رشد هرگز متوقف نشده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودرو شیراز در گفتگو با بازار گفت: قیمت خودرو از ابتدای امسال تاکنون به سرعت در حال رشد است و شرایط مختلف افزایش ۱۰ درصدی قیمت اکثر خودروهای داخلی طی یکی دو هفته اخیر را به دنبال داشته است.

هدایت اله باقری با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو به ویژه در روزهای اخیر، دلایل متعددی دارد، افزود: یکی از عوامل، کمبود عرضه خودرو است؛ وقتی عرضه در برابر تقاضا، کم‌ باشد، قیمت افزایش می یابد و فاصله قیمت عرضه کارخانه با بازار، زیاد می شود.

کاهش عرضه بر قیمت خودرو اثر گذاشته است
وی عنوان کرد: در روزهای اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است.

به گفته این فعال بازار خودرو در واقع نمی توان گفت تقاضا خرید خودرو در بازار زیاد شده است بلکه موضوع این است که تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است و همین موضوع نیز منجر به افزایش قیمت‌ها و اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز تصریح کرد: برخی از خریداران خودرو در پایان سال گذشته دست از خرید خودرو مورد نظر خود کشیده و برای ورود خودروهای مدل ۱۴۰۱ منتظر مانده اند؛ با شروع سال جدید و ورود این خریداران به بازار تقاضا خرید خودرو در بازار افزایش یافته است. در همین راستا در روزهای نخست سال اختلاف قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ با خودروهای مدل ۱۴۰۰ حدود حدود ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان بود که این اختلاف قیمت در روزهای اخیر به ۲۰ تا ٣٠ میلیون تومان رسیده است.

باقری به دلایل دیگر افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو نیز اشاره و عنوان کرد: نوسانات ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر موثر بوده است.

در شرایطی که نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه مجوز واردات خودرو صادر شود؛ این آزادسازی به تامین نیاز بازار و در نهایت به تعدیل قیمت آن در بازار کمک خواهد کرد

باقری آزادسازی واردات خودرو را یکی از راهکارهای کنترل بازار خودرو دانست و افزود: در شرایطی که نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه مجوز واردات خودرو صادر شود؛ این آزاد سازی به تامین نیاز بازار و در نهایت به تعدیل قیمت آن در بازار کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه واردات به تعادل قیمت و کاهش حباب بازار کمک خواهد کرد، عنوان کرد: ممنوعیت واردات و انحصار در تولید خودرو به افزایش لجام گسیخته قیمت های این کالا دامن زده است؛ اگر بازار خودرو به یک فضای رقابتی تبدیل شود مصرف‌کنندگان امکان انتخاب و خرید محصول با قیمت مناسب را خواهند داشت.

کد خبر: ۱۴۵٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha