۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
افزایش قیمت‌هایی که به چشم مسئولان نمی‌آید
بررسی بازار استان مرکزی در آستانه ماه رمضان؛

افزایش قیمت‌هایی که به چشم مسئولان نمی‌آید

اراک - در حالی کم‌تر از یک هفته به آغاز ماه رمضان باقی است که از همین حالا دغدغه‌های سرپرستان خانوار برای پر کردن سفره‌های سحر و افطاری آغاز شده است.

خبرگزاری بازار- در حالی کم‌تر از یک هفته به آغاز ماه مبارک رمضان فرصت باقی است که اقتصاد کشور هنوز در بُهت و حیرت حاصل از شیوع ویروس کرونا است و مؤلفه‌های اقتصادی آن‌طور که انتظار می‌رود، نقش خود را در بازار ایفا نمی‌کنند.

در این حال شاهد شیب تند افزایش قیمت‌ها نسبت به درآمدها طی یک سال گذشته هستیم و نگرانی از خالی ماندن سفره‌های رمضان، این روزها فکر سرپرستان خانوار را به خود مشغول کرده است.

نمی‌توان از هزینه‌های خوراک در ماه رمضان کم گذاشت

یکی از مشتریان که برای خرید گوشت مرغ و گوسفند، به فروشگاه زنجیره‌ای در اراک مراجعه کرده بود، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نیم‌شقه ران گوسفند کیلویی ۹۵ هزار تومان و نیم‌شقه دست کیلویی ۹۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

اغلب مسئولان در حال توجیه افزایش حقوق ناچیز کارگران هستند، اما هیچکدام نمی گوید که چطور با این افزایش ناچیز می توانیم، سفره مان را پر کنیم

وی که محمد نام دارد و سرپرست خانواده‌ای پنج نفره است و دریکی از خطوط تولید واحدهای صنعتی اراک مشغول به کار است، بابیان این‌که حقوق کارگری کفاف خرج زندگی را نمی‌دهد، گفت: امروزه اغلب مسئولان در حال توجیه افزایش حقوق ناچیز کارگران هستند، اما هیچ‌کدام نمی‌گوید، که چطور با این افزایش ناچیز می‌توانیم، سفره‌مان را پرکنیم.

این سرپرست خانوار هزینه‌های خوراک در ماه رمضان را بیشتر از ماه‌های دیگر سال برآورد کرد و افزود: دو فرزندم، که یکی دختر و دیگری پسر است، به سن تکلیف رسیده‌اند و روزه می‌گیرند و تنها یکی از دخترانم هنوز به سن روزه‌داری نرسیده است و واقعاً نمی‌توان از هزینه‌های خوراک کودکان روزه‌دار در ماه رمضان کم گذاشت و یا به این نیازها بی‌توجه بود، از مسئولان می‌خواهم، در عمل قیمت‌ها را سامان‌دهی کنند.

افزایش دو برابری قیمت شکر

فرد دیگری که متصدی یکی از نمایشگاه‌های خریدوفروش خودرو است، نیز از قیمت‌ها گلایه‌منداست و به خبرنگار بازار می‌گوید: همه فکر می‌کنند، ما نیاز مالی نداریم و معیشتمان مشکلی ندارد، اما در دو ماه گذشته از جیب خورده‌ایم، ۱۵ روز است، که تعطیلیم و قبل از آن نیز مشتری نداشتیم، حال هزینه‌هایمان را از کجا تأمین کنیم.

آرش که دو سال از ازدواجش می‌گذرد، افزود: شکر سه الی چهار هزارتومانی را سال گذشته به‌زور می‌خریدیم، حال چه اتفاقی افتاده که باید کیلویی شش الی هشت هزار تومان برای شکر که بسیار هم در ماه رمضان پرمصرف است، پرداخت کنیم و این افزایش قیمت دو برابری توجیهی ندارد.

وی افزایش قیمت حبوبات را نیز خارج از تصور توصیف کرد و گفت: واقعاً بسیاری از خریدها برای افطار و سحر ماه رمضان ضروری است و هر قیمتی باشد، باید خرید کنیم و همین امر موجبات سوءاستفاده برخی سودجویان را فراهم کرده است.

عرضه حبوبات، گوشت و شکر به‌اندازه کافی انجام‌شده است

این گلایه‌ها تقریباً حرف اغلب مردم در استان مرکزی است، اما مسئولان افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت‌ها را قبول ندارند.

سرپرست سازمان صمت استان مرکزی در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی برای کنترل بر بازار و جلوگیری از افزایش کالاهای اساسی در ماه رمضان اندیشیده شده است، به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر عرضه قند و شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز در بازار افزایش‌یافته است، تا باعرضه بیشتر بتوانیم، قیمت‌ها را کنترل کنیم.

جواد حسنی ایجاد شرایط کرونایی در کشور را سبب افزایش احتمالی برخی از کالاها دانست و گفت: در این شرایط نیز به‌سرعت گروه‌های بازرسی و نظارت تشکیل شد، تا از هرگونه سو استفاده‌ای جلوگیری شود، البته قبول داریم، که تغییر نرخ ارز روی قیمت برخی از کالاها تأثیر داشته است، اما موارد تحت کنترل و بررسی دقیق است.

عرضه حبوبات به اندازه کافی در بازار انجام شده و از مردم می‌خواهم، نگرانی در خصوص تهیه حبوبات نداشته باشند، هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد و اگر افزایش قیمتی هم باشد، حبابی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در مورد علت افزایش قیمت حبوبات در آستانه ماه رمضان نیز گفت: عرضه حبوبات به اندازه کافی در بازار انجام شده و از مردم می‌خواهم، نگرانی در خصوص تهیه حبوبات نداشته باشند، هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد و اگر افزایش قیمتی هم باشد، حبابی است.

گروه‌های نظارتی برای مقابله با گران‌فروشی و دیگر تخلفات اداری تشکیل‌شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز که در گفتگو با خبرنگار بازار به تشریح وضعیت کالاهای اساسی این استان در آستانه ماه مبارک رمضان پرداخت، در پاسخ به سؤالی در مورد برخی نگرانی‌ها برای تأمین شکر موردنیاز مردم در ماه رمضان گفت: در حال حاضر نگرانی در مورد تأمین شکر و قند در این ماه نداریم و به‌اندازه کافی از این کالا تهیه‌شده و به‌زودی عرضه می‌شود.

سعید فرخی همچنین از تشکیل گروه‌های مشترک اتاق اصناف و بازرسان سازمان سمت استان مرکزی برای مقابله با عدم توزیع کالاهای اساسی و احتکار خبر داد و اضافه کرد: این گروه‌های بازرسی به‌شدت باکم فروشی، احتکار، گران‌فروشی و نیز عدم درج قیمت مقابله می‌کنند و در این راستا باکسی شوخی نداریم و برخوردها قاطع و پشیمان کننده است.

فرخی همچنین از تأمین اقلامی مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز و نیز خرما و تخم‌مرغ خبر داد و افزود: در اسفندماه ۹۸ به میزان دو برابر مصرف در استان مرغ توزیع شد و همین امر سبب شد، تا بازار نه‌تنها افزایش قیمتی را تجربه نکند، که شاهد کاهش قیمت این کالای اساسی باشیم.

وی گفت: در مورد روغن و شکر نیز در اسفندماه به‌اندازه مصرف دوماهه مردم استان مرکزی ذخیره‌شده است و کاملاً برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده هستیم.

اجرایی شدن وعده‌ها در خصوص کنترل قیمت‌ها و مقابله با سودجویی برای افراد، سبب افزایش اعتماد عمومی و نیز کاهش تقاضاهای کاذب برای خرید کالاها و درنتیجه کنترل قیمت می‌شود، حال باید منتظر ماند و دید، قیمت کالاها تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، فرارسیدن ماه رمضان و نیز نظارت‌ها و مدیریت مسئولان امر چه واکنشی نشان خواهد داد.

کد خبر: ۱۴٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha