۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
حضور افراد متفرقه برای برخورداری از معافیت مالیاتی دانش بنیان ها| لزوم دانش بنیان شدن صنایع سبز
تولیدکننده کودهای کشاورزی در گفتگو با بازار؛

حضور افراد متفرقه برای برخورداری از معافیت مالیاتی دانش بنیان ها| لزوم دانش بنیان شدن صنایع سبز

احمدیه، تولیدکننده کود کشاورزی می گوید: اصلی ترین چالش شرکتهای دانش بنیان این است که برخی تولیدکنندگان برای معافیت‌های مالیاتی به سمت دانش بنیان شدن می آیند و لذا افراد متفرقه هم وارداین حوزه می شوند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخشی از شعار سال به بحث دانش بنیان شدن اشاره دارد و بر اساس تعاریف موجود هر شرکتی که وارد حوزه دانش‌بنیان می شود باید یک ایده نوآورانه و خلاقانه داشته باشند و بتوانند این ایده را مطرح کند. این در شرایطی است که معاونت علمی ریاست جمهوری یک پلن را تعریف کرده که بر اساس آن سه معیار برای دانش بنیان دانستن شرکتها وجود دارد. این در شرایطی است که وقتی بحث دانش بنیان مطرح می شود غالبا نگاه ها به این سمت و سو نگاه ها پیش می رود که پای چیزی مانند میکروسکوپ الکترونی در میان باشد در صورتی که چنین چیزی نیست و دانش بنیان مبتنی بر ایده های نو و خلاقیت است و لذا هر چقدر این حوزه حمایت شود طبیعتا نوآوری و خلاقیت بیشتر وارد صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی و به طور خاص در حوزه تولید کودهای کشاورزی می شود. به طوری که آریا احمدیه، تولیدکننده کودهای کشاورزی در خصوص شرایط حاکم بر دانش بنیان شدن تولیدات این بخش به خبرنگار «بازار» گفت: با توجه به اینکه بنده در حوزه تولید کودهای غیر شیمیایی فعالیت دارم معتقدم هر کار و صنعتی که سازگار با محیط زیست باشد و به بهبود محیط زیست کمک کند ذاتا می‌ تواند دانش بنیان باشد. به خصوص اینکه تولید عوامل بیولوژیک شرایط خاص خود را دارد و لذا همه شرکت هایی که باکتری ها را برای تولید کودهای بیولوژیک تولید می کنند اکثرا دانش بنیان هستند و شناخته شده اند.

یکی از چالشهای دانش بنیان ها حضور افراد متفرقه برای بهره مندی از مزایایی همچون معافیت های مالیاتی است

هر صنعتی که سازگار با محیط زیست باشد دانش بنیان محسوب می شود
احمدیه افزود: در حوزه کودهای غیر شیمیایی نیز تولید کنندگان غالبا خلاق هستند و مثل دانش بنیان ها عمل می کنند به طوری که ما خود جزو لیست معاونت علمی ریاست جمهوری نیز هستیم. بنابراین هر عنصری که جایگزین شود و کمک به محیط زیست کند می تواند ذاتا دانش بنیان باشد ولو اینکه تکراری باشد.

وی تصریح کرد: در واقع دانش بنیان یک بحث حمایت از این نوع شرکت‌ ها است لذا هر ارگانی که مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری باشد به عنوان خلاق یا دانش بنیان در این امر دخیل هستند.

این تولید کننده در پاسخ به این سوال که شرکتهای دانش بنیان غالبا با چه چالشهایی مواجه هستند، گفت: یکی از اصلی ترین چالش ها این است که برخی تولیدکنندگان به دلیل یکسری امتیازاتی که به دانش بنیان ها تعلق می گیرد مثل «معافیت‌ های مالیاتی» برای بهره مند شدن از این امتیازات به این سمت می آیند و لذا ممکن است افراد متفرقه هم وارد این حوزه شود.

ما معتقدیم باید به صنایع سبز یا محیط زیستی نیز تسهیلاتی نه صرفا مالی، داده شود که بتوانند وارد این حوزه شوند اما عمدتا ممیزی سخت و متقاضی ها زیاد است

به دلیل فیلترهای سختگیرانه معاونت علمی ریاست جمهوری برخی تولیدکنندگان که قابلیت دانش بنیان شدن دارند قربانی می شوند
وی افزود: از سوی دیگر به واسطه وجود چنین مسائلی معاونت علمی فیلترهای بسیار سختگیرانه ای گذاشته است و این خود موجب می شود برخی تولیدکنندگان که قابلیت دانش بنیان شدن را دارند نیز در این میان قربانی شوند.

احمدیه خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که برخی از این فیلترها بیش از حد علمی است و شاید به ماهیت کار چندان توجه نشود؛ به این معنا که ما معتقدیم باید به صنایع سبز یا محیط زیستی نیز تسهیلاتی نه صرفا مالی، داده شود که بتوانند وارد این حوزه شوند اما عمدتا ممیزی سخت و متقاضی ها زیاد است.

کد خبر: ۱۴۵٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha