۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
آموزش انجام تراکنش های بین المللی با استفاده از ارزهای دیجیتال
بازار بررسی کرد؛

آموزش انجام تراکنش های بین المللی با استفاده از ارزهای دیجیتال

انجام تراکنش های مالی بین المللی با استفاده از رمزارزها فرآیندی بسیار دقیق و در عین حال نیازمند آموزش بوده که در صورت یادگیری صحیح می تواند کمک شایانی به بازرگانان و شرکت های تجاری ایرانی نماید.

بازار؛ وحید پورتجریشی: رشد بازار ارزهای دیجیتال و البته قابلیت های آنها در دنیای تکنولوژی مالی یا همان فینتک، منجر به ایجاد قابلیت های بسیار فراوان برای آنها شده است. امروزه از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای انتقال وجه، سپرده گذاری، معاملات آینده (فیوچر) و ... استفاده می شود.

در مطلب گذشته به مزایای استفاده از رمزارزها برای راه اندازی یک سیستم مالی نوین برای انجام تراکنش های بین المللی به ویژه برای تجار و واحدهای صنعتی کشورمان که طی سال های اخیر به دلیل وضع تحریم های اقتصادی ایالات متحده و شورای امنیت سازمان ملل، به صورت مفصل بحث کرده و به ذکر مزایای این نوع مبادلات مالی در قیاس با استفاده از روش صرافی های خصوصی پرداختیم.

اکنون نوبت به آن رسیده تا فرآیند انتقال رمزارز به ویژه دلار یا یورو دیجیتال میان دو مشتری را به صورت کامل بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

استیبل کوین ها و انواع آنها

پیش از هر چیز باید بدانیم که ارزهای دیجیتال موجود در بازار به صورت کلی، به دو دسته ارزهای پایدار (استیبل کوین) و غیر پایدار تقسیم می شوند. در اینجا سر و کار ما با استیبل کوین ها یا همان ارزهای دیجیتالی است که ارزش آنها معادل واحد ارزهای فیات (عادی) بازار مثل دلار و یورو است. برای مبادلات بین المللی نیز طبیعتا از این دو ارز به ویژه دلار استفاده می شود.

اما خود دلار دیجیتال نیز توسط شرکت های مختلفی منتشر می شود که معروفترین آنها دلار «تتر» است که توسط یک شرکت آمریکایی به همین نام منتشر می شود. اما به جز تتر، دلار بایننس (BUSD)، دای (DAI)، دلار شبکه استلار لومن (USDC) و همچنین دلار شبکه ترا (UST) نیز در بازار موجود است که بنا به سلیقه خود می توانید آنها را برای خرید انتخاب نمایید.

افتتاح حساب در صرافی
اکنون نوبت خرید ارز از صرافی است. برای این کار باید یک صرافی داخلی را با انجام تحقیقات اولیه دقیق و بسته به نیاز خود انتخاب نمایید؛ چراکه هنوز هیچ گونه مجوز فعالیت رسمی برای هیچ یک از صرافی های رمزارزی ایرانی صادر نشده و صدور مجوز در این زمینه، نیازمند تدوین و تصویب قوانین مربوطه برای این صرافی ها توسط مجلس شورای اسلامی است.

با اینحال، بسیاری از صرافی های خوشنام در داخل ایران مشغول به فعالیت هستند که ضریب اطمینان پذیری آنها قابل قبول است. با انتخاب صرافی و گشودن حساب کاربری در آن، می توانید با پرداخت ریال، دلار دیجیتال تهیه نمایید و آن را در کیف پول و یا صرافی ذخیره نماییید که البته بهتر است با توجه به ضریب امنیت بالای کیف پول به نسبت صرافی، ارزهای خود را در آنها ذخیره نمایید.

انتخاب کیف پول
پیشتر در خبرگزاری بازار، به بررسی مشخصات یک کیف پول مناسب به لحاظ ضریب امنیتی و همچنین نحوه کار با آن مطالبی منتشر شده که می توانید برای مطالعه آن اینجا کلیک نمایید. پس از انتخاب کیف پول نرم افزاری و یا سخت افزاری مناسب، اکنون نوبت آن است تا نوع ارز دریافتی و شبکه دریافت آن را انتخاب نموده و بر روی دکمه دریافت (Receive) کلیک نمایید تا آدرس متناسب با شبکه و ارز مد نظر شما ساخته شود. در شکل زیر، نمونه ای از آدرس ساخته شده برای ارز تتر بر روی شبکه TRC۲۰ در کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) را ملاحظه می فرمایید.

آموزش انجام تراکنش های بین المللی با استفاده از ارزهای دیجیتال

این آدرس درست مانند شماره کارت حساب شما در سیستم بانکی عمل کرده و می توان با در دست داشتن آن، نسبت به واریز ارز به کیف پول اقدام نمود. آدرس را کپی نموده و به صرافی بدهید تا رمزارز شما به کیف پول واریز شود. همچنین می توناید در صورت تمایل به دریافت مطالبات ارزی خود از مشتریان خارجی، این آدرس را در اختیار آنها قرار دهید تا وجه ارزی شما را به حسابتان واریز نمایند.

واریز به حساب مشتری خارجی

آموزش انجام تراکنش های بین المللی با استفاده از ارزهای دیجیتال

برای واریز بدهی خود به مشتریان خارجی نیز درست شبیه به همین عملیات را انجام خواهید داد. یعنی آدرس و شبکه ارز مد نظر مشتری خود را دریافت نموده و با وارد کردن آن در قسمت آدرس و همچنین افزودن میزان وجه مورد نظر برای انتقال در کادر بعدی، نسبت به انتقال آن به کیف پول مقصد اقدام نمایید. برای نقد کردن ارزهای دریافتی خود و تبدیل آن به ریال نیز درست همین فرآیند را انجام داده و ارز مد نظر را به حساب صرافی انتقال خواهید داد. توجه داشته باشید که برخی از کیف پول ها دارای یک گزینه دیگر به نام MEMO نیز هستند که در صورت نیاز، باید کد دریافتی را در کادر آن وارد نمایید.

دریافت کد رهگیری
در سیستم بلاکچین مربوط به ارزهای دیجیتال نیز درست مانند تراکنش های بانکی، پس از انتقال و تایید تراکنش توسط شبکه بلاکچین، یک کد رهگیری به نام TXID برای شما صادر خواهد شد که با کلیک بر روی آن، یک صفحه وب باز شده که تمامی مشخصات تراکنش مانند زمان، نوع ارز انتخابی و مقدار آن و همچنین آدرس کیف پول ارسال کننده و گیرنده در آن درج شده است. به عنوان مثال، تصویر زیر، نشان دهنده یک رسید تراکنش بر روی شبکه ترون است.

آموزش انجام تراکنش های بین المللی با استفاده از ارزهای دیجیتال

نکات ضروری
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، دقت در انتخاب شبکه ارزی بسیار مهم بوده و در صورت انتخاب شبکه اشتباه و یا وارد نمودن آدرس نادرست، تمامی ارزهای مورد انتقال شما به آدرسی اشتباه واریز شده که با توجه به غیرمتمرکز بودن سیستم بلامکچین و نبود ترمینال اطلاعاتی برای رصد تراکنش، امکان بازیابی وجه گم شده تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

در خصوص کیف پول ها نیز توجه داشته باشید که کلید خصوصی کیف پول که به هنگام ساخت کیف در اپلیکیشن آن به شما داده می شود را بر روی یک کاغذ یادداشت نمایید تا هیچگاه آن را گم نکنید. در صورت مفقود شدن کلید علاوه بر اینکه امکان بازیابی کیف پول دیگر وجود نخواهد داشت، دارنده کلید، مالک کیف پول شما خواهد بود و به راحتی با وارد نمودن عبارت امنیتی آن در یک کیف پول خام، کیف شما را بازیابی کرده و در حقیقت، مالک جدید کیف شما محسوب خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha