۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
زمین خواران پردیس چه کسانی هستند؟| مقامات وزارت راه: با مدیرانی که ارتباط داشته باشند برخورد می شود!
«بازار» گزارش می دهد

زمین خواران پردیس چه کسانی هستند؟| مقامات وزارت راه: با مدیرانی که ارتباط داشته باشند برخورد می شود!

دستور رئیس جمهور در خصوص برخورد با زمین خواران در شهر جدید پردیس باعث شد تا وزارت راه کارگروهی در این خصوص تشکیل و در این شهر مستقر کند. اما سوال این است چه کسانی در پردیس زمین خوار هستند.

اکبر محمودی؛ بازار: شهر جدید پردیس به واسطه قرار گرفتن در موقعیت مناسب آب و هوایی و همچنین نزدیکی به پایتخت سالهاست که مورد توجه متقاضیان مسکنی که توانایی خرید و سکونت در تهران را ندارند بوده است.

رشد قیمت مسکن در کلانشهرها به خصوص تهران از یک سو و افزایش میزان ساخت مسکن مهر در شهر جدید پردیس باعث افزایش قیمت مسکن و به خصوص زمین در این شهر شد. با رونق ساخت و ساز در این شهر و افزایش تقاضا، خرید مسکن در شهر جدید پردیس نیز برای خانه اولی ها به رویا تبدیل شد. و هجوم برخی سوداگران و دلالان به این شهر موجب شد تا قیمت مسکن و زمین در شهر جدید پردیس به یک شکل غیر قابل باوری رشد کند.

اما اینکه دلالان و به خصوص زمین خواران در این شهر چگونه و با چه روش هایی اقدام به ثروت اندوزی کردند شاید در این گزارش نتوان به آن پرداخت اما همین که رئیس جمهور به موضوع زمین خواری در این شهر ورود می کند نشان می دهد که زمین خواری در این شهر از یک حلقه به خصوصی و یک مافیای خاصی پیروی می کند و تا چه حد وضع نامناسب و بغرنج است.
اماسوالی که همواره بدون پاسخ مانده است این است که زمین خواران و دلالان در این شهر بدون هیچ پشتوانه ای و ارتباطی با برخی افراد و مدیران نمی توانند تا این حد رشد و نفوذ کنند.

چند ماه پیش بود که علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شهرهای جدید در خصوص مافیا و وجود زمین خواری در شهر جدید پردیس اظهارنظر کرد.

مدیر عامل شرکت عمران شهرای جدید در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با بیان اینکه اگر مشخص شود که مدیران کنونی و سابق شهرهای جدید با مافیای زمین در ارتباط بودند با آنها برخورد قضایی می شود.

حال بعد از گذشت چند ماه از این اظهارنظر می بینیم که رئیس جمهور دستوری در این خصوص صادر و اعلام می کند که وزارت راه و شهرسازی به مسائل مربوط به زمین‌خواری در شهر جدید پردیس رسیدگی و با متخلفان برخورد قاطعانه کند.

زمین خواران پردیس چه کسانی هستند؟| مقامات وزارت راه: با مدیرانی که ارتباط داشته باشند برخورد می شود!

آنطور که از وزارت راه و شهرسازی و شورای حفظ حقوق بیت المال شنیده می شود تصمیم بر آن شده تا بخش حقوقی پردیس تقویت و نیروهای توانمند حقوقی و ثبتی به کار گرفته شوند. در جلسه شورای پردیس مصوب شده تا برای حل و فصل فوری و دقیق پرونده‌های قضایی و حقوقی بخش ویژه‌ای تشکیل شود تا شورای حفظ حقوق بیت‌المال بر عملکرد کارگروه ویژه نظارت داشته باشند و مسائل راهبردی را در سطح کلان دنبال کنند.

یکی از مسائل عمده این روزهای شهر جدید پردیس انجام معاملات غیرقانونی است. بررسی‌ها حاکی است که برخی افراد که گفته می شود دلال و واسطه هستند معاملات قولنامه‌ای را به یک چندم قیمت انجام می‌دهند که مشکلاتی را برای آنها در پی دارد. بنابراین آنطور که مقامات مسئول شرکت عمران شهرهای جدید بارها به آن اشاره کرده اند مردم باید دقت داشته باشند در معاملاتی که انجام می‌دهند حتما از شرکت عمران شهر جدید پردیس استعلام بگیرند زیرا هم خود دچار مشکل می‌شوند و هم شرکت دچار مشکلاتی خواهد شد.

اما سوال این است که زمین خواران و مافیای مسکن در شهر جدید پردیس چه کسانی هستند که هیچ نهاد و دستگاهی هنوز نتوانسته آنها را شناسایی کند؟ آیا این افراد و این گروهها با افراد خاص و مدیران دارای اطلاعات بالا در ارتباط هستند؟

زمین خواران پردیس چه کسانی هستند؟| مقامات وزارت راه: با مدیرانی که ارتباط داشته باشند برخورد می شود!

برای ما دغدغه است و همکاران ما در اقصی نقاط کشور افراد متعهد هستند. اما این نکته وجود دارد که یک مافیای زمینی وجود دارد که بعد از طرح مسکن مهر شکل گرفت

علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید چندی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید که در شهرهای جدید مافیای زمین و مسکن وجود دارد؟ می گوید: برای ما دغدغه است و همکاران ما در اقصی نقاط کشور افراد متعهد هستند. اما این نکته وجود دارد که یک مافیای زمینی وجود دارد که بعد از طرح مسکن مهر شکل گرفت.

*در برخورد با مافیای زمین از طریق مراجع قضایی کوتاهی نخواهیم کرد
وی افزود: اظهار تاسف می کنم که یک فردی به دلیل نیاز یک فرد دیگر که از شرایط مسکن مهر و یا اقدام ملی و جهش تولید مسکن می خواهد بهره مند شود آن شخص نیازمند به دلیل نیاز مالی حاضر است امتیاز خود را با نازلترین قیمت بفروشد آن مافیای زمین و مسکن در این شرایط سوء استفاده کند. وقتی در شهرهای جدید مسکن برای اقشار کم درآمد احداث می شود گروه هایی به وجود می آید که خون مردم نیازمند را می مکند. حتما تاکید وزیر راه و شناسایی این افراد و برخورد با این موضوعات در دستور کار ما است. ما در برخورد با مافیای زمین از طریق مراجع قضایی کوتاهی نخواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیران سابق شهرهای جدید با مافیای مسکن و زمین در ارتباط بوده اند؟ تاکید دارد: ما با کسی تعارف نداریم. اگر از مدیران ما در این حوزه دچار لغزش شده باشند دستگاههای نظارتی ما ضمن اینکه این مدیران را شناسایی می کنند حتما برخورد قضایی خواهد شد.

زمین خواران پردیس چه کسانی هستند؟| مقامات وزارت راه: با مدیرانی که ارتباط داشته باشند برخورد می شود!

اما حسین معصوم نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» نیز در پاسخ به این پرسش که با توجه به دستور رئیس جمهور برای برخورد با زمین خواری در شهر جدید پردیس آیا در این خصوص مدیرانی که با این موضوع در ارتباط باشند پرونده ای می تواند وجود داشته باشد؟ گفت: یک سری پرونده هایی است که از گذشته وجود داشته است و در حال حاضر مسیر قضایی را طی می کند. و یک سری هم باید آغاز شود. یعنی پرونده هایی که از لحاظ ابعاد کیفری طرح شکایت می کند طبیعی است که همیشه هم وجود داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد پای برخی مدیران کنونی و مدیران سابق در شهر جدید پردیس به این پرونده ها باز شود؟ گفت: من گزارشی در حال حاضر حقیقتا ندارم در این پرونده هایی که مدیران حضور داشته باشند اما بلاخره هر امکانی وجود دارد و هیچ امکانی را نفی و رد نمی کنیم اما فعلا در رابطه با اینکه مدیری با این تخلفات حضور داشته باشد ما پرونده ای در این خصوص ندیده ایم.

معصوم در پاسخ به این پرسش که اگر مدیر کنونی و یا سابقی در این خصوص با زمین خواری در شهر جدید پردیس در ارتباط باشد تفاوتی نخواهد کرد و با او برخورد خواهد شد؟ گفت: برای ما هیچ تفاوتی نخواهد داشت و اتفاقا ما سخت گیری بیشتری خواهیم داشت. از خودی ها و کسانی که خدای نکرده در ارتباط با زمین خواری در شهر پردیس باشند مطمئن باشید بیشتر سخت گیری خواهیم کرد و قاطعانه پیگیری خواهیم کرد. اما بنده تاکید می کنم گزارشی در خصوص این موضوع و اینکه مدیران تبانی کرده باشند و خودشان وارد معاملات غیر قانونی شده باشند ندیده ایم.

به هر سوی به نظر می رسد که این بار وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید با حمایت دولت و شخص رئیس جمهور درصدد این هستند تا با برخوردهای قضایی ریشه زمین خواری و مافیای زمین و مسکن در شهر جدید پردیس را بخشکانند. اما سوال این است که اگر پای برخی مدیران و برخی مقامات با مافیای زمین و زمین خواری در شهر پردیس در میان باشد اغماضی صورت خواهد گرفت؟

کد خبر: ۱۴۵٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha