۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
پردیس فن‌آوری اقلیم کردستان زمینه ساز ورود محصولات دانش بنیان همدان به بازارهای جهان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پردیس فن‌آوری اقلیم کردستان زمینه ساز ورود محصولات دانش بنیان همدان به بازارهای جهان

همدان - ایجاد پردیس علم و فناوری با ماهیت بخش خصوصی در اقلیم کردستان عراق و با محوریت پارک علم و فناوری همدان ضمن ورود بیشتر محصولات دانش‌بنیان به بازارهای جهانی جذب سرمایه‌گذار خارجی را سرعت می‌بخشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح ایجاد و راه‌اندازی پارک علم و فناوری همدان اواخر سال ۱۳۸۲ همسو باسیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران و استان در کارگروه پژوهش و فناوری استان مطرح و مطالعات و تهیه طرح توجیهی برای راه‌اندازی پارک از سال ۱۳۸۳ آغاز شد.

پس از طی مراحل لازم اعتبارات اولیه به پارک اختصاص یافت و پارک علم و فناوری استان همدان در راستای ایفای نقش ارزنده خود در رشد و توسعه فناوری‌های پیشرفته نیمه دوم اسفندماه ۱۳۸۷ با اخذ موافقت اصولی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای سیاست‌های دولت، با حمایت و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همکاری استانداری همدان، تأسیس و فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.

پارک‌های علم و فناوری از نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری هستند که وظیفه حمایت و هدایت مؤسسات و شرکت‌های تحقیقاتی را بر عهده دارد.

اهمیت توجه به این مجموعه‌ها بر کسی پوشیده نیست اما امسال با انتخاب نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرینی» برای سال بیش‌ازپیش نگاه‌ها متوجه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود که در همین راستا خبرنگار بازار در گفتگویی با رئیس پارک علم و فناوری استان همدان جویای اقدامات این مجموعه برای شناساندن بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

ایجاد پردیس نوآوری و فن‌آوری در اقلیم کردستان عراق و شهر سلیمانیه
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار پیرامون جدیدترین اقدامات برای معرفی بیشتر شرکت های دانش بنیان همدان از ایجاد پردیس نوآوری و فن‌آوری در اقلیم کردستان عراق و شهر سلیمانیه خبر داد و گفت: پارک‌های علم و فن‌آوری کارهای زیادی می‌توانند انجام دهند که ایجاد این پردیس یکی از اقدامات در بخش کشاورزی است.

محمدحسن مرادی مطرح کرد: مقدمات ایجاد پردیس نوآوری و فن‌آوری در شهر سلیمانیه اسفندماه سال گذشته انجام شد و در خرداد سال جاری همایش، نمایشگاه و دیداری برای روسای پارک‌ها در آنجا خواهیم داشت.

با ایجاد پردیس نوآوری و فن‌آوری در شهر سلیمانیه یک کریدور صادراتی به این استان و سپس به کشورهای عربی خواهیم داشت

وی بابیان اینکه یک کارگزار عراقی را برای این کار فعال کردیم، افزود: با دانشگاه پلی تکینک سلیمانیه و دانشگاه سلیمانیه نیز مذاکراتی انجام شد و توافقنامه‌ای در حال منعقد شدن است بنابراین با ایجاد این پردیس یک کریدور صادراتی به استان سلیمانیه و سپس به کشورهای عربی خواهیم داشت.

مرادی با تأکید بر اینکه برای راه‌اندازی پردیس علم و فناوری در اقلیم کردستان عراق از صنایع خوش‌نام و تجربه‌دار در اقلیم کردستان عراق کمک می‌گیریم، عنوان کرد: انتقال و توسعه فناوری و ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای جهانی به‌خصوص در کشورهای همسایه برای ایجاد ارزش‌افزوده بالا و نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی مدنظر است.

وی بابیان اینکه برای دستیابی به موفقیت، به دنبال تعامل با شرکت‌های توانمندی که چندین سال در اقلیم کردستان عراق فعالیت داشته‌اند و اعتبار و زیرساخت لازم را در کشور عراق دارند هستیم، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری، می‌توانند با مراجعه به این پردیس برای تولیدات و محصولات خود مجدداً برند مخصوص شرکت‌های کرد را دریافت ‌کنند که این امر سبب فروش محصولات ایرانی خواهد شد.

مرادی در خصوص شعار سال هم بیان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و انتخاب شعار سال، پارک‌های علم و فناوری و به‌تبعیت از آن‌ها پارک علم و فناوری همدان تلاش مضاعفی را درزمینهٔ بهبود عملکرد و افزایش کیفی و کمی شرکت‌های فن‌آور، دانش‌بنیان و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه خود انجام می‌دهد.

وجود ۲۰۰ شرکت فن‌آور و ۵۹ شرکت دانش‌بنیان در استان همدان
وی اضافه کرد: حدود ۲۰۰ شرکت فن‌آور و ۵۹ شرکت دانش‌بنیان در استان همدان وجود دارد که تعداد ۳۰ شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری هستند، از طرفی یکی از اهداف ما در سال جاری دو برابر کردن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به فرمایشات رهبری است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان عنوان کرد: بنا داریم تا پایان سال شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۱۰ یا ۱۲۰ شرکت ارتقا پیدا کند و البته حفظ کیفیت شرکت‌ها نیز مدنظر قرار دارد و برای این موضوع هماهنگی‌هایی را با اداره صنعت، معدن و تجارت خواهیم داشت.

مرادی اضافه کرد: درزمینهٔ جذب آرندی های شرکت‌های بزرگ استان در پارک به‌عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقا شرکت‌های فن‌آور توانمند که قابلیت تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند، شرکت‌های خلاقی که می‌توانند وارد این حوزه شوند و افزایش شرکت‌های خدماتی دانش‌بنیان تا پایان سال ۶۰ شرکت اضافه خواهد شد.

یک شرکت با مشخصات خاص که بتواند در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان تولید محصول یا خدمات داشته باشد برندی تحت عنوان دانش‌بنیان اخذ می‌کند، این مدرک دو سال اعتبار دارد و اگر خلاقیت و نوآوری در کارهای آن شرکت در حد دانش‌بنیان وجود نداشته باشد مدرک باطل می‌شود

وی با اشاره به اینکه دانش‌بنیان یک برند است، عنوان کرد: یک شرکت با مشخصات خاص که بتواند در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان تولید محصول یا خدمات داشته باشد برندی تحت عنوان دانش‌بنیان اخذ می‌کند، این مدرک دو سال اعتبار دارد و اگر خلاقیت و نوآوری در کارهای آن شرکت در حد دانش‌بنیان وجود نداشته باشد مدرک باطل می‌شود.

مرادی در ادامه مطرح کرد: برای ارتقا کمی و حفظ کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و بیش از ۶۰ شرکت هدف‌گذاری شده است که امیدواریم بتوانیم به این تعداد برسیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان بابیان اینکه برند دانش‌بنیان توسط معاونت ریاست جمهوری اعطا می‌شود، گفت: پارک علم و فن‌آوری مقدمات را آماده کرده، شرکت‌ها را معرفی و روند اخذ دانش‌بنیان را توضیح می‌دهد.

شرکت‌های دانش‌بنیان باید قدرت جب نیرو داشته باشند
وی گفت: مهم‌ترین موضوع در این زمینه این است که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند نیرو جذب کنند، صادرات داشته باشند، در بخش فروش فعالیت و اشتغال‌زایی کنند و در تمامی این زمینه‌ها اثرگذار باشند.

مرادی بیان کرد: امیدواریم با انتخاب شعار سال و عملکرد مسئولین، امسال شاهد شکوفایی تولید بر اساس دانش‌بنیان و پایداری بازار باشیم تا اشتغال‌زایی پایدار و هدفمند را در کشور مشاهده کنیم.

آنچه مسلم است استان همدان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه علم و فناوری دارد که به‌واسطه آن می‌توان به موفقیت‌های بیشتری در حوزه علم و فناوری دست پیدا کرد کما اینکه فعال شدن پردیس علم و فناوری در سوریه و به‌تبع آن کشورهای مختلف می‌تواند زمینه توسعه صادرات به کشورهای دیگر را فراهم کند.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha