۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
رشد ۲۵ درصدی سهمیه قیر در کشور| رشد قیمت زمین در روستاها
معاون روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با بازار خبر داد

رشد ۲۵ درصدی سهمیه قیر در کشور| رشد قیمت زمین در روستاها

شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه سهمیه تخصیص قیر در کشور در سال جاری نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته است گفت: قیمت قیر در بودجه امسال ثابت ماند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد رضا شاملو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا امسال قیمت قیر افزایش خواهد یافت؟ گفت: از این موضوع واقعا بی اطلاع هستیم اما خوشبختانه در قانون بودجه سهمیه قیر که برای دستگاهها در نظر گرفته شده است قیمت آنرا ثابت نگه داشته است. قیمت آنرا در بودجه ۷.۵ میلیون تومان بسته شده است و هر تن قیر با حمل و نقل حدودا ۹ میلیون ۳۵۰ هزار تومان می شود.

خوشبختانه در قانون بودجه سهمیه قیر که برای دستگاهها در نظر گرفته شده است قیمت آنرا ثابت نگه داشته است. قیمت آنرا در بودجه ۷.۵ میلیون تومان بسته شده است و هر تن قیر با حمل و نقل حدودا ۹ میلیون ۳۵۰ هزار تومان می شود

شاملو در پاسخ به این پرسش که سال گذشته چه میزان آسفالت ریزی در روستاها شده است؟ گفت: در مورد بنیاد مسکن باید اذعان شود که تخصیص و سهمیه قیر در آبان ماه پارسال تصویب شد که چه میزان به وزارت راه و شهرسازی و چه میزان به بنیاد مسکن تخصیص پیدا کند. سهم بنیاد مسکن مقرر شد که ۳ هزار میلیارد تومان باشد که حدودا به لحاظ تناژ حدودا ۳۰۰ هزار تن می شد.

*عملیات اجرایی آسفالت ریزی در روستاهای سردسیر آغاز شد
وی ادامه داد: اینها را بنیاد مسکن به شرکتهای قیرساز و پالایشگاهها معرفی و سهمیه ها را تعیین و اعلام کرد. و در حال حاضر عملیات اجرایی آسفالت ریزی در روستاهای سردسیر تازه شروع شده است.

سهمیه آسفالت و قیر در سال جاری نسبت به پارسال حدودا ۸۰۰ میلیارد تومان اضافه شد که این اعتبار در سال جاری حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان می شود. ۲۵ درصد کل کشور سهمیه قیر نسبت به سال قبل اضافه شد

شاملو ادامه داد: این سهمیه آسفالت و قیر در سال جاری نسبت به پارسال حدودا ۸۰۰ میلیارد تومان اضافه شد که این اعتبار در سال جاری حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان می شود. ۲۵ درصد کل کشور سهمیه قیر نسبت به سال قبل اضافه شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که در روستاها نیز مشاهده می شود که ساخت و سازهای غیر مجاز افزایش یافته است. آیا آماری از میزان تخلفات وجود دارد؟ گفت: بارها به این موضوع اشاره شده است که بنیاد مسکن در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاها مسئولیت قانونی ندارد اما در دادن گزارش به دستگاههای ذیربط اصرار داشته و آنرا همواره پیگیری می کند.

وی ادامه داد: گفت: صیانت و نگهداری از بافت‌های روستایی و اثراتی که این بافتها در کشور دارند باعث می شود تا بنیاد مسکن همواره به دنبال تهیه گزارش از تخلفات و ارائه آن به دستگاههای ذیربط باشد. پس بنابراین اگر بنیاد مسکن تخلفی را از سوی دستگاههای ذیربط مشاهده کند آنرا گزارش و همواره تقاضای پیگیری و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و بافت روستایی را خواهد داشت.

به دلیل افزایش قیمت زمین در روستاها بسیاری از روستاییان و حتی افرادی که به هر دلیلی از روستا به شهرها مهاجرت کرده اند علاقمند به بازگشت به روستاها و ساخت مسکن در روستاها هستند

شاملو خاطر نشان کرد: این روزها به دلیل افزایش قیمت زمین در روستاها بسیاری از روستاییان و حتی افرادی که به هر دلیلی از روستا به شهرها مهاجرت کرده اند علاقمند به بازگشت به روستاها و ساخت مسکن در روستاها هستند. بنابراین بنیاد مسکن همواره نخستین دستگاهی است که به موضوع زمین‌خواری و از بین رفتن اراضی زراعی و کشاورزی ورود می کند.

تمایل به داشتن خانه دوم در روستاها موجب رشد قیمت زمین در روستاها شده است و همچنین باید اذعان کرد که مهاجرت از شهر به روستاها نیز بنا به دلایل مختلفی افزایش یافته است

وی با بیان اینکه در مجموع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۸ تاکنون ۲۳۵ هزار تخلف در حوزه ساخت و ساز روستایی را گزارش کرده است اظهار داشت: تمایل به داشتن خانه دوم در روستاها موجب رشد قیمت زمین در روستاها شده است و همچنین باید اذعان کرد که مهاجرت از شهر به روستاها نیز بنا به دلایل مختلفی افزایش یافته است.

شاملو در پاسخ به این پرسش که آیا آماری وجود دارد که نشان دهد چه تعداد روستا در این سال های اخیر خالی از سکنه شده اند؟ گفت: آماری در دست نیست اما تصور نمی کنیم این اتفاق رخ داده باشد بلکه مهاجرت معکوس و از شهرها و به روستاها بیشتر شده است.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha