۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
نفس‌های بریده تولید در خراسان جنوبی | راهکارهای رونق از زبان سرمایه‌گذاران
بازار گزارش می‌دهد؛

نفس‌های بریده تولید در خراسان جنوبی | راهکارهای رونق از زبان سرمایه‌گذاران

بیرجند- برای رونق تولید در صنعت نیاز است که چالش‌ها و مشکلات مورد بررسی قرار گیرند و راهکار برای رفع موانع از زبان خود صنعت‌گران شنیده شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولید و صنعت در خرسان جنوبی به‌عنوان پیشران اقتصاد، نقش قابل‌توجهی در اشتغال‌زایی، نوآوری، آموزش نیروی کار، توسعه صادرات، سرمایه‌گذاری و درنهایت رشد اقتصادی استان دارند.

با این وجود، به دلیل نوسانات اقتصادی، مشکلات بانک، تأمین اجتماعی، مالیات، حمل و نقل، انتقال پول، فرسودگی تجهیزات، تأمین مواد اولیه، تغییر مدیران، نبود نیروی کار ماهر و حامل‌های انرژی با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.

صنعتگران استان بر این باور هستند که می‌توان با رفع این مشکلات و ایجاد زیرساخت‌های لازم از انرژی تا حمل و نقل و همگرایی تمام مسئولان استان شاهد پیشرفت و توسعه اقتصادی خراسان جنوبی باشیم. در همین راستا با تعدادی از تولیدکنندگان و صنعتگران استان گفت‌وگو کردیم تا مشکلات و راهکارها از زبان خود این افراد که در میدان هستند به گوش مسئولان برسد.

مشکلات بانکی و تأمین اجتماعی و توجه به حمل و نقل
محمود نقیان؛ مالک و سرمایه‌گذار شرکت پرهام فولاد خراسان جنوبی در زمینه مشکلات سرمایه‌گذاری در استان گفت: منطقه خراسان جنوبی به ویژه بیرجند مردم بسیار خوبی از لحاظ درستی و صداقت دارد اما مشکل ما در زمینه مسائل بانکی بود. با توجه به مستندات تا ۴۳ درصد سود بانکی از ما دریافت کردند که با این مسئله هیچ صنعتی نمی‌تواند کار کند و یک روز تعطیل خواهد شد.

وی یکی دیگر از مشکلات صنایع را تأمین اجتماعی دانست و عنوان کرد: سنگ‌اندازی‌ها و هزینه‌های بالایی دریافت می‌کنند.

نقیان درباره راهکار برای توسعه صنعت در خراسان جنوبی نیز بیان کرد: خراسان جنوبی امکان توسعه خیلی زیادی دارد چراکه مدیران، پای کار و فعال هستند تا یک واحد پا بگیرد و دوباره به تولید بازگردد اما مسئله اینجا است که این موضوع کافی نیست و به تنهایی توان مدیران کفایت نمی‌کند و لازم است که در حوزه اقتصادی، سیستم مدیریت‌گذاری به این منطقه بیشتر توجه و کمک کند.

نفس های بریده تولید در خراسان جنوبی | راهکارهای رونق از زبان سرمایه گذاران

به گفتۀ وی همچنین نکته مهم بانک‌ها و تأمین اجتماعی است که نیاز به توجه و رسیدگی توسط مسئولان بالادستی دارد و هر چه در این موضوعات به منطقه‌ای مانند خراسان جنوبی بیشتر توجه شود و فضایی برای اشتغال ایجاد کرد شاهد توسعه آن خواهیم بود.

مالک و سرمایه‌گذار شرکت پرهام فولاد خراسان جنوبی تأکید کرد: برای توسعه و جذب سرمایه‌گذار در خراسان جنوبی خطوط جاده‌ای، ریلی و هواپیمایی اهمیت بالایی دارد که این استان ضعیف است به همین دلیل در این زمینه باید مسئولان تدبیری بیندیشند.

مالیات و انرژی و نیاز به مسئولانی که هدف آنها خدمت‌گزاری باشد
ایمان علیدوست، مدیرعامل گروه بهبود صنعت در خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه مشکلات فراوان است و تمام هم نمی‌شود، تصریح کرد: از جمله مشکلاتی که هنوز ادامه دارند تأمین مواد اولیه، حمل و نقل، انتقال پول، بیمه، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و انرژی است که حتی نمی‌توان گفت یک مورد از این موارد رفع شده باشد.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های اشتباه و مشکلات ما این است که برخی از مسئولان به دنبال کسب جایگاه هستند و به شغل خود فقط به عنوان سکوی پرتاب برای جایگاه‌های بالاتر نگاه می‌کنند و در نگاه آنها خدمت واقعی وجود ندارد.

مدیرعامل گروه بهبود صنعت در خراسان جنوبی ادامه داد: مدیران می‌دانند که با تغییر سیاست‌ها و مسئولان آنها نیز تغییر می‌کنند و انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند و دلسرد شده و به دنبال موقعیت خود می‌روند.

به گفتۀ وی اکنون ما ۱۵ سال است که در چرخه تولید کار می‌کنیم و استاندار و مدیران کل بسیاری تغییر و نگرش ها نیز تغییر کرده و این موضوع فقط به ما به عنوان تولیدکننده و صادرکننده لطمه زیادی زده است.

وی مشکل دیگر را در ارائه آمارهای غلط مسئولان دانست و عنوان کرد: در برخی مناسبت ها کلنگ‌زنی‌ها و افتتاحیه هایی انجام می شود که ممکن است از چندین ماه قبل به بهره‌برداری رسیده باشد ولی فقط به خاطر نمایش باری دیگر افتتاح می‌شوند.

علیدوست افزود: گویا کار کردن فقط در این مناسبت‌ها است و در باقی سال این بخش‌ها دیگر به فراموشی سپرده می‌شوند هیچ‌کس از روند کار، مشکلات و چالش‌های آنها با خبر نمی‌شود.

مدیرعامل گروه بهبود صنعت در خراسان جنوبی راهکار رفع این مسائل را در خدمت‌رسانی درست مسئولان دانست و تصریح کرد: مدیران در ابتدا به دنبال خدمت رسانی باشند و بعد به دنبال رسانه و فضای مجازی باشند، البته هر دو مورد اگر در کنار هم قرار گیرند می‌توانند بسیار سازنده باشند.

نفس های بریده تولید در خراسان جنوبی | راهکارهای رونق از زبان سرمایه گذاران

نبود نیروی کار ماهر
علیرضا اکبریان، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت آدرین سنگ مدرن هم در گفتگو با بازار مشکل اصلی خود را در خراسان جنوبی نبود نیروی کار ماهر و متخصص اعلام کرد.

وی اضافه کرد: بعد از آن بازار قطعات و خدمات خیلی ضعیف است که به همین دلیل بسیاری از مواقع برای خرید قطعات و خدمات نیاز داریم به خارج استان مراجعه کنیم.

به گفتۀ وی درخواست ما از مسئولان این است که بعد از تعطیلی یک کارخانه حتماً ریشه‌یابی دلیل تعطیلی آن واحد را در دستور کار قرار دهند تا مشخص شود که این مشکلات به دلیل چه مسائل یا کوتاهی‌ها از سمت مسئولان یا خود سرمایه‌گذار بوده است.

اکبریان بیان کرد: همچنین برای نیروی کار متخصص، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی و کاربردی فعال‌تر شوند تا نیروی متخصص ماهر داشته باشیم.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت آدرین سنگ مدرن درخواست کرد: در بخش انرژی واحدها حمایت شوند چرا که برخی مانند ما گاز ندارند، شرکت نفت در زمستان با ما همراهی کند و سهمیه مناسب‌تری بدهند چون ما کار تولیدی انجام می‌دهیم و نیاز به این مورد ضروری است.

شرایط اقلیمی استان در طرح‌های توسعه دیده شود
سیدمجید میرجعفری، مدیرعامل گروه صنعتی پروفیل واکاکرویتز گفت: بزرگترین مشکل در طرح‌های آمایش است که براساس شرایط اقلیمی در نظر گرفته نمی‌شوند و لازم است که در این زمینه از کارشناسان خبره استفاده شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه استان کویری و کم آبی مانند خراسان جنوبی نباید طرح‌هایی در آن اجرا شود که بسیار آب بر هستند و آینده این استان را به خطر می‌اندازند، چرا که نمی‌توانیم منتظر انتقال آب یا راه آهن باشیم به دلیل اینکه مسلما زمان‌ بسیاری طول خواهد کشید.

به گفتۀ وی موضوع مهم این است که طرح‌ها مناسب با شرایط اقلیمی و اشتغال‌زا باشند که با توجه اقلیم استان می‌توان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای رفت.

ظرفیت بزرگی در بخش معدن داریم که لازم است به این حوزه و صنایع تبدیلی و فرآوری آن توجه ویژه شود و طرح‌های کاربردی برای آن در طرح آمایش دیده شود

میرجعفری اظهار کرد: همچنین ظرفیت بزرگی در بخش معدن داریم که لازم است به این حوزه و صنایع تبدیلی و فرآوری آن توجه ویژه شود و طرح‌های کاربردی برای آن در طرح آمایش دیده شود.

مدیرعامل گروه صنعتی پروفیل واکاکرویتز بیان کرد: بخش نساجی نیز در خراسان جنوبی با توجه به هنر این منطقه نیز جوابگو است که فقط لازمه آن استفاده از طرح‌های کارشناسی شده و مناسب با منطقه است که اکنون به این موضوعات توجه نمی‌شود.

نفس های بریده تولید در خراسان جنوبی | راهکارهای رونق از زبان سرمایه گذاران

افزایش هزینه‌های تولید و نیاز به تسهیلات فوری با تنفس بالا
احمد پروین، نایب رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی نیز در زمینه مشکلات معادن خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: معضل اصلی معادن حقوق دولتی است که استان‌های مختلف در حال پیگیری برای اصلاح آن هستند ولی هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که این مشکل را حادتر کرده، تورم است چرا که افزایش هزینه‌های تولید را در پی داشته است.

به گفتۀ وی بحران بعدی در بخش ماشین آلات و تجهیزات است که فرسوده شده‌اند و اجازه ورود ماشین‌آلات جدید به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد و دستگاه‌های دست دوم نیز به سختی یافت می‌شود و اگر پیدا شود با قیمت‌های بسیار بالایی وجود دارند که معدن‌دار متوسط از عهده خرید آن برنمی‌آید.

نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه هزینه‌های حمل زمینی در بخش معادن سنگ به اروپا زیاد است، گفت: رقیب اصلی ما در این بخش ترکیه است که زیرساخت‌های دریایی خوبی دارد ولی نبود زیرساخت‌ها برای ما هزینه‌های سنگینی وارد کرده است.

پروین تصریح کرد: هزینه‌های حمل به دنبال خود تعطیلی بخش عظیمی از معادن را به دنبال دارد، به دلیل اینکه معادن نمی‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند.

وی بیان کرد: هزینه‌های تولید ۳ تا ۴ برابر شده است اما نرخ فروش را نمی‌توان افزایش داد چرا که بازار جهانی این قیمت را قبول نمی‌کند و با افزایش قیمت توسط رقبا حذف خواهند شد و بازار داخلی هم ظرفیت این گرانی و این مقدار تولید را ندارد.

نفس های بریده تولید در خراسان جنوبی | راهکارهای رونق از زبان سرمایه گذاران


به گفتۀ وی مشکلات موجود نفس‌گیر شده است چرا که از ماشین آلات فرسوده، لوازم یدکی گران، هزینه‌های تولید بالا، تورم و تحریم و قوانین سفت و سخت همه با هم به معدن‌دار فشار می‌آورد.

نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی اظهار کرد: مشکلات برای معادن سنگ خیلی بیشتر است چرا که فلز نیاز بازار است و قیمت جهانی که افزایش یابد در داخل هم قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مشکلات موجود نفس‌گیر شده است چرا که از ماشین آلات فرسوده، لوازم یدکی گران، هزینه‌های تولید بالا، تورم و تحریم و قوانین سفت و سخت همه با هم به معدن‌دار فشار می‌آورد

پروین با بیان اینکه اگر هزینه‌های تولید از فروش همچنان بالاتر باشد راه حلی به جزء تعطیلی معادن وجود ندارد، پیشنهاد داد: تسهیلات فوری بدون بهره با تنفس به معدن‌دار داده شود تا تعادلی ایجاد شود که از این روکود عبور کنیم.

به گفتۀ وی معادن کوچک و متوسط در دنیا یکی از بازوان اصل توسعه اقتصادی هستند که بار توسعه استان و منطقه را به دوش می‌کشند و تعادل را رعایت می ‌کنند در همین راستا مسئولان کشوری باید این به این موضوعات توجه کنند.

نفس های بریده تولید در خراسان جنوبی | راهکارهای رونق از زبان سرمایه گذاران

رشد صنعتی قابل توجه نداشته‌ایم
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز در این باره به خبرنگار بازار گفت: خرسان جنوبی ۱۰ درصد مساحت کشور و یک درصد از جمعت کشور را به خود اختصاص داده است اما در صنعت رشد قابل توجهی نداشته‌ایم.

مهدی پارسا تصریح کرد: در بخش معدن با وجود ۳۹ ماده معدنی و ذخیره‌ای بیش از ۳۹.۵ میلیارد تن توسعه نداشته‌ایم و یکی از راهبردهای توسعه صنعتی خراسان جنوبی صنایع پایین دست معدن است.

وی ادامه داد: در این زمینه لازم است که طرح‌های صنعتی استان با توجه به سند توسعه آمایش استان و در نظر گرفتن موضوعات آمایش سرزمینی استقرار پیدا کنند.

به گفتۀ وی طی یک دهه اخیر طرح‌های صنعتی در حوزه بنتونیت، خاک‌های صنعتی، خاک‌های نسوز، آجرهای نسوز، کاشی و سرامیک، کنسانتره مس و آهن از جمله مهمترین سندهای توسعه صنعتی بودند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی عنوان کرد: در همین راستا اگر بخواهیم سند توسعه استان را با توجه به توسعه صنعتی در نظر بگیرم، لازم است که زیرساخت‌های لازم را تهیه کنیم.

پارسا افزود: در این راستا نیاز است زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی، همچنین زیرساخت‌های صنایع بزرگ که خارج از نواحی صنعتی ما استقرار دارند که شامل گاز، برق، آب و جاده دسترسی می‌شود، دیده و تهیه شود.

وی با بیان اینکه در واحدهای صنعتی دو نوع مشکل درون سازمانی و برون سازمانی داریم، اظهار کرد: درون بنگاهی مربوط به مدیریت واحدها، بازار فروش، تولید محصول با کیفیت، تولید با استانداردهای ملی و پایش تولید مربوط است که مدیران واحدها در این زمینه لازم است که تلاش کنند.

به گفتۀ وی مشکلات برون بنگاهی نیز به مسائلی باز می‌گردد که با فضای کسب‌وکار درگیرند که شامل مشکلات بانکی، مالیاتی، تأمین اجتماعی و از این دست موارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی اعلام کرد: برای رفع هر دو نوع مشکلات برنامه‌ریزی‌های داشته‌ایم که از جمله آن می‌توان به ایجاد مرکز خدمات کسب و کار با حضور مشاوران ذی صلاح اشاره کرد که در بخش حقوقی، تأمین اجتماعی، بانک، محیط زیستی، مالیات ، ایمنی و بهداشت مشاوره می‌دهند.

پارسا اضافه کرد: همچنین ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای هماهنگی بانک‌ها برای رفع مشکلات برون سازمانی همواره جلساتی برگزار و با همگرایی مشکلات را بررسی می‌کنیم تا رفع شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه محصولات استراتژیک هم واحدهای صنعتی را داریم که حلقه مفقوده آنها را شناسایی می‌کنیم و با ایجاد خوشه خشکبار به دنبال ارائه بهتر خدمات هستیم و در زمینه فرآوری این محصولا برنامه‌ریزی‌هایی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی داریم.

به گفتۀ وی در دیگر صنایع از جمله برق و الکترونیک و صنایع غذایی، با توجه به بازار کشور افغانستان مزیت‌هایی داریم که واحدهای صنعتی را به تولید بازگردانیم و مشکلات آنها را رفع کنیم.

نکته مهم اینجا است که مسئولان استان مانند شرکت شهرک‌ها تمام تلاش خود را برای رفع موانع انجام می‌دهند ولی گویا چندان فایده‌ای ندارد و ما همچنان شاهد تعطیلی واحدها و عدم تمایل سرمایه‌گذاری در استان هستیم. در همین راستا مسئولان بالادستی برای موضوعاتی مانند حمل و نقل و نیروی کار ماهر، مالیات و بیمه و از همه مهمتر زیرساخت‌های اصولی و مسائل دیگر تدبیری بیندیشند تا سریعتر شاهد تغییرات ملموس اقتصادی در استانی که ظرفیت‌های بالایی در توسعه اقتصادی دارد باشیم.

کد خبر: ۱۴۵٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha