۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
تامین ۸۳ درصد نیازمندی‌های ناوگان کشتیرانی در داخل کشور
معاون توسعه ناوگان کشتیران مطرح کرد

تامین ۸۳ درصد نیازمندی‌های ناوگان کشتیرانی در داخل کشور

محبی، معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اکنون ۸۳ درصد نیازمندی‌های ناوگان از داخل تامین می‌شود که این امر، منجر به صرفه جویی ۳۳۰ میلیون دلاری در هزینه‌های کشور شده است

به گزارش بازار، عبدالرضا محبی معاون توسعه ناوگان کشتیرانی افزود: تامین حداکثری نیازهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های داخلی از مهمترین اولویت های این ناوگان در ۲۰ سال گذشته بوده است.

وی افزود: این نیازمندی ها و ملزومات، شامل دو بخش توسعه ناوگان و تامین مایحتاج روزانه در داخل کشور است که تامین آن یکی از راهبردی ترین اهداف ناوگان بوده و سال های متمادی با دقت و حجم بالا این مهم را پیگیری کرده ایم.

محبی تامین نیروی متخصص، آموزش نیرو ها و تامین سوخت را از مهمترین نیازمندی های ناوگان برشمرد و گفت: این موارد از دو دهه قبل تاکنون پیگیری شده و امروز توانسته ایم بیش از ۸۳ درصد نیازهای ناوگان را از توان و ظرفیت های داخلی مرتفع سازیم.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی علت تامین و تولید نشدن برخی اقلام را در داخل کشور، تیراژ پایین و مقرون به صرفه نبودن تولید آنها در داخل اعلام کرد و افزود: تامین مایحتاج داخلی کشتیرانی در این حجم نخستین بار در کشور ما انجام شده و تاکنون هیچ کشوری نتوانسته ملزومات ناوگان کشتیرانی خود را در داخل تولید کند چرا که تامین ملزومات ناوگان های کشتیرانی، امری است که در سطح بین المللی انجام می شود.

محبی افزود: سال گذشته بیش از ۳۳۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از این طریق داشتیم و سعی ما بر این است که در سالهای آتی، این میزان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نیرو در صنعت کشتیرانی مشغول به فعالیت هستند گفت: ۹۸ درصد نیروهای ناوگان از اتباع ایرانی هستند و بقیه بنا بر ضرورت، از اتباع خارجی به کار گرفته می شوند.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برنامه زمان بندی شده، در سال جاری نیروهای متخصص زیادی در بخش خشکی و دریا از دانشگاهها جذب می شود که این برنامه در ۱۰ سال گذشته بی نظیر بوده و البته این برنامه را در سالهای آینده نیز پی خواهیم گرفت و امید می رود مشکل تامین نیروی انسانی از نیروهای داخلی تا یکی دو سال آینده به طور کلی مرتفع شود.

محبی افزود: در زمینه توسعه و ساخت ناوگان، ساخت کشتی و خرید و فروش آن نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم به طوری که برای ساخت دو فروند کشتی جدید با ایزیکو قرارداد بسته ایم که این دو فروند کشتی نیز طبق قرارداد، اواخر خرداد به ناوگان ما اضافه خواهد شد.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی همچنین از خرید دو فروند شناور ۳۵۰۰ تنی جنرال کارگو در حوزه دریای خزر نیز خبر داد و گفت : قرارداد خرید این دو شناور امضا شده و قرار است اواخر اردیبهشت قرارداد آنها نهایی شود.

وی همچنین از الحاق کشتی سازی اروندان توسط شرکت شستا به کشتیرانی خبر داد و گفت : در این کشتی سازی بخشی از نیازهای ناوگان را در حد کشتی های کوچک که در توان این کشتی سازی است تولید خواهد شد.

محبی افزود: در بخش تولید کانتینر در داخل کشور، ۱۵ سال پیش، تعداد زیادی کانتینر تولید شد که به علت هزینه بالا، تولید این محصول متوقف شد اما با توجه به نیاز دائمی ناوگان به کانتینر و مستهلک شدن کانتینرهای ناوگان، تولید این بخش از سر گرفته شده است.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی با بیان اینکه ۲۳ دستگاه اعم از دانشگاه ها و موسسات دانش بنیان با کشتیرانی همکاری می کنند گفت : عمده فعالیت این شرکت ها در حوزه تحقیقاتی شامل تولید رنگ نانو، مواد شیمیایی و در حوزه سوخت کشتی ها است که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از شرکت های دانش بنیان در حال انجام است.

وی افزود: این مراکز علمی دانش بنیان در مقولاتی چون توازن کشتی، سوخت و رنگ های ضد خزه و همچنین تولید سوخت کم سولفور برای جنوب کشور تحقیق می کنند که در این خصوص به موفقیت های بزرگی رسیده ایم و شرکت های دانش بنیان هم از این موضوع استقبال کرده اند.

محبی با بیان اینکه در بحث تامین سوخت ناوگان، کشور هیچ نوع محدودیت بودجه ای ندارد گفت: بخش عمده هزینه کشتیرانی را تامین سوخت تشکیل می دهد که اغلب آن یعنی بیش از ۹۰ درصد کل سوخت ناوگان از داخل کشور تامین می شود و سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در این بخش هزینه می شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha