۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۰
لزوم حذف مقررات دست و پاگیر و حمایت از صادرکنندگان بخش خصوصی| نرخ غیرواقعی کالاها مشکل ساز شده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

لزوم حذف مقررات دست و پاگیر و حمایت از صادرکنندگان بخش خصوصی| نرخ غیرواقعی کالاها مشکل ساز شده است

همدان- هنوز قوانین دست و پاگیر گریبان تجار را رها نکرده و بخش نامه های خلق الساعه نیز مزید بر علت شده تا انگیزه از آنها گرفته شود بنابراین حذف مقررات دست و پاگیر و حمایت از صادرکنندگان امری ضروری است.

بازار؛ گروه استان ها: ایران با وجود بهره مند بودن از ظرفیت های بی شمار به علت وجود برخی مشکلات و موانع نتوانسته به خوبی از این مزیت ها و فرصت ها در تجارت خارجی خود بهره کافی و لازم را ببرد هر چند همواره دولت های مختلف از صادرات حمایت کرده اند اما هنوز موفق نشده اند روند پایداری در صادرات محصولات غیرنفتی داشته باشند.

ناگفته پیداست که بیشترین حجم صادرات کشور در اختیار بخش خصوصی است بنابراین لازم است تا دولت و نهادهای مرتبط با تجارت خارجی مانند سازمان توسعه تجارت و گمرگ بیش از گذشته شرایط و بستر صادرات را برای فعالان اقتصادی کشور مهیا کنند.

گفتگو با فعالان این عرصه گویای آن است که هنوز قوانین دست و پاگیر گریبان تجار و بازرگانان را رها نکرده و بخش نامه های خلق الساعه نیز مزید بر علت شده تا انگیزه کافی برای فعالیت در این بخش وجود نداشته باشد که در گفتگو با رئیس اتاق بازرگانی همدان برخی مسائل مطرح شد.

مقررات و بروکراسی‌های دست و پاگیر سد بزرگی بر سر راه تجار و صادرکنندگان است
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار از به شور گذاشتن مباحث اقتصادی برای مطرح کردن جمع‌بندی آن‌ها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد و افزود: طی جلسه مذکور مبحث مقررات و بروکراسی‌های دست و پاگیر که پیش روی صادرکنندگان و تجار قرار دارد مطرح شد تا با ارائه راهکارهای عملیاتی این مشکل که سد بزرگی بر سر راه تجار و صادرکنندگان است، برداشته شود.

زبردست یکی دیگر از مباحث مطروحه را قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و موردنیاز مردم عنوان کرد و گفت: قیمت اقلام و اجناس در بازار قیمت واقعی نیست و این قیمت‌های غیرواقعی باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است.

با توجه به نرخ تورم و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی و لغو ارز ترجیحی و اثرات نامطلوب آن در معیشت مردم مقررشده با همکاری بانک‌های عامل تسهیلاتی به صادرکنندگان و تجار واگذار شود تا با حذف ارز ترجیحی با مشکل روبرو نشوند

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه عنوان کرد: با توجه به نرخ تورم و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی و لغو ارز ترجیحی و اثرات نامطلوب آن در معیشت مردم مقررشده با همکاری بانک‌های عامل تسهیلاتی به صادرکنندگان و تجار واگذار شود تا با حذف ارز ترجیحی با مشکل روبرو نشوند.

زبردست لزوم استانداردسازی کالاها و اجناس را نیز مورد تأکید قرارداد و بابیان اینکه در جلسه مذکور مسائل و مشکلات استان همدان در پنج محور آماده‌شده تا طی هفته آینده در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی راهکارهای قابل‌اجرا و عملیاتی ارائه شود در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه در حوزه گردشگری سلامت چه اقداماتی انجام‌گرفته است؟ عنوان کرد: طی سفر اخیر هیئت تجاری استان همدان به سلیمانیه عراق و رایزنی‌هایی که با رئیس اتاق بازرگانی و استاندار سلیمانیه انجام شد، قول همکاری در این زمینه اخذشده است.

مسئولین سلیمانیه عراق در خصوص همکاری دوجانبه پیرامون تقویت گردشگری سلامت اعلام آمادگی کردند و مقرر شد یک اکیپ از پزشکان همدان به سلیمانیه سفر کنند و با بررسی‌های اولیه در جریان راه‌اندازی پایگاه پزشکی در مرز مشترک دو کشور قرار بگیرند

وی بابیان اینکه مسئولین سلیمانیه عراق در خصوص همکاری دوجانبه پیرامون تقویت گردشگری سلامت اعلام آمادگی کردند و مقرر شد یک اکیپ از پزشکان همدان به سلیمانیه سفر کنند و با بررسی‌های اولیه در جریان راه‌اندازی پایگاه پزشکی در مرز مشترک دو کشور قرار بگیرند، گفت: در صورت راه‌اندازی پایگاه پزشکی، خدمات اولیه پزشکی و انجام خدمات سرپایی و آزمایش‌های اولیه در آن پایگاه‌ها برای بیماران تسهیل می‌شود و اگر بیماران به خدمات پیشرفته و جراحی نیاز داشتند از طریق همان پایگاه پزشکی مرزی به بیمارستان‌های همدان منتقل شوند تا مورد درمان پیشرفته قرار بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در توضیح مطلب قبل خود اضافه کرد: در راستای همکاری‌های مشترک تجاری از استانداران حلبچه و سلیمانیه نیز دعوت به عمل آمد تا به همدان سفر کنند و در این سفر در خصوص همکاری و مشارکت پیرامون توسعه و ایجاد مناسبات بیشتر بین کشورها گام برداشته شود ضمن اینکه در این خصوص اطمینان خاطر داریم نتیجه مذاکرات فاز مثبتی خواهد داشت و پنجره باز توسعه گردشگری سلامت را رقم خواهد زد.

زبردست در ادامه بابیان اینکه چنانچه سفر استانداران حلبچه و سلیمانیه به همدان انجام شود، اعزام یک گروه و اکیپ از تجار و صنعتگران همدانی به استان حلبچه رأس کارهای مهم قرار دارد، اضافه کرد: این اقدامات نتایج مثبتی در بر خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در جواب سؤالی مبنی بر اینکه در خصوص تسهیل مبادلات پولی و ارزی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ عنوان کرد: مسئله مبادلات پولی و ارزی یک مسئله فراملی است و منحصر به تصمیمات استانی نیست ولی در راستای تسهیل در این کار باید مناسبات خود را تحکیم ببخشیم و مسائل و چالش‌های خود را با کشورهای دنیا حل‌وفصل کنیم.

تا زمانی که مسائل و مشکلات و فشارهای اقتصادی و تحریمی از سوی کشورهای غربی اعمال می‌شود، تجارت ایران به‌صورت روان همانند کشورهای دیگر و با استانداردهای جهانی پیش نمی‌رود

زبردست در تصدیق صحبت قبل خود اضافه کرد: تا زمانی که مسائل و مشکلات و فشارهای اقتصادی و تحریمی از سوی کشورهای غربی اعمال می‌شود، تجارت ایران به‌صورت روان همانند کشورهای دیگر و با استانداردهای جهانی پیش نمی‌رود.

وی گفت: این بحث، یک بحث حاکمیتی است که با راهکارهای استراتژیک و عملیاتی می‌توان مشکلات ایران را با دنیای خارج حل‌وفصل کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه بابیان اینکه در حال حاضر به‌ناچار با هزینه‌های هنگفتی که به صرافی‌ها پرداخت می‌شود مبادلات پولی انجام می‌پذیرد، اضافه کرد: به همین خاطر در بیشتر موارد تجار در واردات ارز به کشور با درگیری‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوند که باید در این خصوص و در راستای رفع مشکل در سطح کلان کشور تصمیم سازی شود.

برنامه‌ریزی برای گسترش روابط تجاری با کشور سوریه
زبردست در خصوص برنامه‌ریزی برای گسترش روابط تجاری با کشور سوریه نیز عنوان کرد: سفیر و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران مذاکراتی با هیئت‌های سوری داشتند و نتیجه مذاکرات چنین شد که بانک مرکزی در خصوص راه‌اندازی بانک مشترک بین دو کشور بررسی‌های کلی و نهایی انجام دهد تا مبادلات پولی با دلار نباشد و با ریال ایرانی و ریال سوری انجام شود که در این راستا باید بانک مرکزی به یک تصمیم سازی موردقبول برسد تا مشکلات مبادلات پولی و ارزی با سوریه حل‌وفصل شود و با این کشور به توافقات مشترکی برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه در رابطه با مبادلات ارزی با بقیه کشورها هم باید همین روال را در پیش گرفت، اضافه کرد: انجام این مهم مستلزم آن است که کشور موردنظر هم در این رابطه همکاری متقابل را بپذیرد.

وی گفت: در راستای همکاری دوجانبه شاید کشور عراق و سوریه موارد طرح‌شده را بپذیرند اما سایر کشورها بعید است پذیرای این مسئله یعنی ایجاد یک بانک مشترک باشند چراکه احتمال فشارهای تحریمی ممکن است برای آن‌ها از سوی مقامات کشورهای غربی پیش آید.

آنچه مسلم است با ایجاد تغییر نگرش‌ها می‌توانیم زمینه رشد صادرات را فراهم کنیم به طوری که اول مقررات و قوانین دست و پاگیر را از سر راه صادرات برداریم و سپس در کنار آن برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای توسعه زیرساخت‌ها و حل مشکلات بنیادی تولید را مدنظر قرار دهیم چراکه باید تمام ارکان تجارت کشور دست به دست هم دهند تا زمینه برای رشد و جهش صادرات فراهم شود.

کد خبر: ۱۴۴٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha