۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سیلی میلیاردی سرما به کشاورزی کرمان؛ بهاری که خزان شد
چتر بدون سایه بیمه کشاورزی؛

سیلی میلیاردی سرما به کشاورزی کرمان؛ بهاری که خزان شد

کرمان- تازیانه سرما به مزارع و باغات کرمان چنان کاری و سخت بود که خسارتی میلیاردی بر جا گذاشت و باعث شد کشاورزی کرمان در ابتدای بهار به خزان بنشیند.

بازار؛ گروه استان ها: با کاهش دما در فروردین ماه امسال حوزه کشاورزی استان دچار خسارت های هنگفتی شد که شمال تا جنوب پهناورترین استان کشور را در بر گرفت. کرمان یک چهارم باغات کشور را در خود جای داده و نقش مهمی در تامین محصولات کشاورزی کشور و بحث صادرات بر عهده دارد و حالا این خسارت ها به نوعی به اقتصاد کشور هم ضربه وارد کرده است.

محصولات ارزشمند و استراتژیکی همچون پسته، گردو و... که سالانه ارزآوری زیادی برای کشور دارند، دچار خسارت های میلیاردی شده اند و کشاورزانی که در انتظار بهار و بارندگی ها بودند نه تنها عایدی از بارش های بهاره نداشتند بلکه سرما در فصل بهار سرمایه آنها را به یغما برده و زمین هایشان را خزان زده کرده است. کشاورزان متضرر استان کرمان که سالانه میلیون ها تن محصول کشاورزی را به اقصی نقاط کشور و حتی سایر کشورها صادر می کردند حالا خواستار چاره جویی مسئولان برای جبران خسارت های وارده هستند. آنها نگرانند چرا که با سررسید اقساط وام هایی که برای ادامه کشت گرفته اند، توان بازپرداخت را ندارند.

دولت فکری برای کشاورزان خسارت دیده کرمان بکند
محمد که در شهرستان انار مشغول به کار کشاورزی است به خبرنگار بازار گفت: خسارت سرمازدگی در این شهرستان بسیار بالاست این در حالیست که بسیاری از باغات بیمه نیستند و ممکن است حمایتی از آنها نشود. از جهاد کشاورزی درخواست داریم مبلغی به عنوان وام بلاعوض به کشاورزان این منطقه پرداخت کنند تا بتوانیم مشکلاتمان را تا حدی رفع کنیم.

دولت به داد مردم برسد و با تمدید وام ها، پرداخت کمک های بلاعوض کمک کنند که کشاورزان مشکلات امسال را از سر بگذرانند

علی هم از دیگر کشاورزان شهرستان انار به بازار چنین گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته هم سرمازدگی به محصولات کشاورزی خسارت وارد کرد تکرار این پدیده طی امسال در زندگی کشاورزان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. دولت به داد مردم برسد و با تمدید وام ها، پرداخت کمک های بلاعوض کمک کنند که کشاورزان مشکلات امسال را از سر بگذرانند.

وی ادامه داد: محصولات بسیاری از کشاورزان بیمه نیست نیاز است مسئولان تدبیری در خصوص آنها هم به کار گیرند تا مشکلاتشان حل شود.

سیلی میلیاردی سرما به کشاورزی کرمان| بهاری که خزان شد

عباسعلی از کشاورزان سیرجانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به علت سرمای شدید، خسارت زیادی به محصولاتمان وارد شده است. طی دو سال اخیر به علت سرمازدگی فقط دچار خسارت شده ام و هیچ سودی نصیبم نشده است. از مسئولان می خواهیم برای رفع مشکلات ما فکر اساسی بکنند.

وی گفت: میزان خسارت به زمین های پسته در حدی است که حتی سال آینده هم محصول نخواهیم داشت و فقط ضرر پشت ضرر است که نصیبمان می شود.

سرما محصولات کشاورزی کرمان را درو کرد
رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سرمازدگی که چهار روز متوالی رخ داد خسارت زیادی را در استان کرمان بر جا گذاشت. روزهای ۷، ۸، ۹ و ۱۰ فروردین ماه جاری شاهد کاهش شدید دما در سطح استان بودیم که این کاهش در برخی مناطق تا ۶ درجه زیر صفر رسید.

محمد خیراندیش ادامه داد: ۱۵۷ هزار هکتار از باغات پسته دچار خسارت شد که بر این اساس ۵۹ هزار تن از این محصول با ارزش بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بین رفته است.

وی میزان سطح آسیب دیده تحت کشت بادام را ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: ۴ هزار و ۹۰۰ تن محصول بادام با ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نابود شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: سرما همچنین به ۵ هزار و ۴۳۰ هکتار از باغات گردو خسارت جدی وارد کرد که میزان محصول خسارت دیده ۲ هزار و ۶۸۰ تن با ارزش بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان از بین رفت.

خیراندیش در خصوص میزان خسارت وارده به میوه های هسته دار هم گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی آسیب دیده که ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن محصول از بین رفته است که میزان خسارت ریالی ۳۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

در مجموع کل از ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی آسیب دیده حدود ۷۹ هزار تن محصول با ارزش بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نابود شده است

وی گفت: در مجموع کل از ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی آسیب دیده حدود ۷۹ هزار تن محصول با ارزش بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نابود شده است.

خیراندیش در خصوص اقداماتی که برای جبران خسارت ها انجام شده است، گفت: در این خصوص جلسه ای به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور مسئولان استان کرمان در وزارتخانه تشکیل و تصمیماتی در خصوص استمهلال وام، ارائه باغدار کارت به کشاورزان آسیب دیده اتخاذ شد. البته طی هفته جاری مجددا جلسه ای تکمیلی در این خصوص برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: با دستور وزیر کشاورزی اکیپ هایی به کرمان آمدند و میزان خسارت در سه شهرستان رفسنجان، انار و شهربابک مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان خسارت های برآورد شده به وزارتخانه اعلام شده و امیدواریم در اسرع وقت تدابیر لازم برای کمک به باغداران اندیشیده شود.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: خسارت کشاورزانی که بیمه بوده اند قطعا پرداخت می شود و استمهال وام برای کشاورزان انجام خواهد شد. یک باغدار کارت هم که در حال حاضر مبلغ آن دقیقا مشخص نیست اما حداقل ۵۰ میلیون تومان خواهد بود، برای کشاورزان در نظر گرفته خواهد شد. تلاش بر این است که این اقدامات با سرعت انجام شود.

وی با اشاره به خسارت بسیار زیاد سرمازدگی در اکثر مناطق استان کرمان اظهار کرد: امکان اینکه تمامی خسارت را جبران کنیم وجود ندارد اما حداقل ها قطعا جبران خواهد شد که کشاورزان در زمینه نگهداری و اصلاح باغات مشکلی نداشته باشند.

خیراندیش تاکید کرد: باید بتوانیم از ظرفیت تمامی پژوهشگران، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان استفاده کرده و اصلاحی را در جهت به حداقل رساندن خسارت ها انجام دهیم. از قبل از وقوع سرمازدگی ایستگاه های هواشناسی در برخی نقاط ایجاد شود و با اطلاع رسانی به کشاورزان راهکارهای لازم در این زمینه دیده شود.

سیلی میلیاردی سرما به کشاورزی کرمان| بهاری که خزان شد

سرما جنوب کرمان را هم بی نصیب نگذاشت
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: در پی کاهش دما در روزهای ۸ و ۹ فروردین در مناطق ساردوئیه و اسفندقه خسارت داشتیم؛ طبق برآوردهای انجام شده ۳۵۰ هکتار از سطح زیر کشت زردآلو دچار خسارت ۶۰ درصدی (حدود ۴۹ میلیارد تومان) شده است.

سعید برخوری از خسارت ۴۰ درصدی ۳۰۰ هکتار از باغات گردوی این منطقه خبر داد و افزود: برآورد ریالی این خسارت ۱۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در اسفندقه بالغ بر ۵۰۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که ۲۳ هکتار آن دچار خسارت ۲۲ درصدی (یک میلیارد و ۲۶۵ میلیون تومان) شده است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان مجموع خسارت وارده به مناطق ییلاقی جنوب استان کرمان را ۶۰ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: میزان خسارت ها به ستاد بحران اعلام می شود و بعد از تامین اعتبار برای جبران خسارت در خدمت کشاورزان خواهیم بود.

برخوری در خصوص بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: معمولا اصل بر این است در چنین مواردی بیمه خسارت کشاورزان را به صورت کامل پرداخت کند اما رقمی که در بودجه به صندوق بیمه کمک می شود به اندازه پوشش تمامی خسارت ها نیست و اگر بیمه ترجیحی هم تعریف کنیم تا بتوانیم تمام خسارت را تامین کنیم، حق بیمه به اندازه ای زیاد می شود که از توان کشاورز خارج است.

وی خواستار بازنگری در زمینه ردیف های اعتباری بیمه محصولات کشاورزی شد و افزود: نیاز است بودجه به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص یابد.

سرمازدگی روزگار کشاورزان را تباه کرد
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: علاوه بر بحث سرمازدگی در کرمان با خشکسالی های پی در پی مواجه هستیم که باعث ایجاد بحران و تنش آبی در استان شده است.

شهباز حسن پور با اشاره به اینکه سرمازدگی اخیر در استان کرمان به ویژه در شمال استان روزگار کشاورزان را تباه کرد، افزود: در این راستا جلسه ای با حضور استاندار کرمان و وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد. بنده هم جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد در این خصوص داشتم. میزان خسارت ها به حدی بود که فردی که از سرمایه گذاران استان کرمان بود بعد از سرمازدگی در کنار باغش بر روی زمین نشسته بود و با صدای بلند گریه می کرد و می گفت که نگران خسارت وارده نیستم بلکه نگران این هستم که چگونه جواب بانک ها را بدهم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر ادامه داد: وزیر اقتصاد در این زمینه قول همکاری با کشاورزان خسارت دیده را داد و مقرر شد برای بانک کشاورزی و سایر بانک ها دستورالعملی در زمینه استهمال وام های این کشاورزان ارسال شود.

وی همچنین گفت: در دیدار حضوری با رئیس جمهور مشکلات کشاورزان را به صورت مکتوب به اطلاعش رساندم و درخواست کردم که یا خودشان به کرمان بیاید یا نماینده ویژه و تام الاختیار به کرمان سفر کند. بر این اساس وزارت جهاد هیئتی را به استان اعزام کرد و امیدواریم حداقل در بحث استهمال وام ها به کشاورزان کمک کنیم.

سال گذشته با وجود تمام پی گیری ها فقط ۱۰ درصد خسارت ها از سوی بیمه پرداخت شد و برای کشاورزان فاقد بیمه هم هیچ کمکی نشد

تجربه تلخ از بیمه کشاورزی؛ حداقل ها پرداخت می شود
حسن پور با بیان اینکه رئیس جهمور دستور رسیدگی به کشاورزان خسارت دیده را صادر کرده است، گفت: هر چقدر هم که در این زمینه پی گیری کنیم در نهایت بیشتر از ۱۰ درصد خسارت کشاورزان جبران نخواهد شد. این تجربه تلخ را داریم متاسفانه بیمه محصولات کشاورزی سال گذشته هم بدقولی کرد و با یک تاخیر حداقل ها را پرداخت کرد. احتمالا امسال هم با همین وضعیت مواجه خواهیم بود البته هر ۱۰ نماینده استان کرمان به صورت جدی پی گیری مسائل و مشکلات استان هستند و در بحث سرمازدگی هم ان شالله بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم.

سیلی میلیاردی سرما به کشاورزی کرمان| بهاری که خزان شد

وی ادامه داد: سال گذشته با وجود تمام پی گیری ها فقط ۱۰ درصد خسارت ها از سوی بیمه پرداخت شد و برای کشاورزان فاقد بیمه هم هیچ کمکی نشد. از وزیر جهاد کشاورزی و دست اندرکاران این حوزه گلایه داریم چرا که متاسفانه در بخش کشاورزی به جای عمل بیشتر شعار داده می شود. این وزارتخانه باید اقدامات اساسی را انجام می داد و محصولات کشاورزی را بیمه می کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان بیان کرد: گلایه داریم چرا که هر زمان بحث پسته مطرح می شود آقایان می گویند که یک کالای لوکس است یا گفته می شود فعالان این حوزه وضعیت مالی بهتری دارند این در حالیست که این افراد سرمایه و عمرشان را در این حوزه گذاشته اند و در کنار این زمین ها پیر شده اند. متاسفانه آن میزان که به سایر محصولات کشاورزی توجه می شود به محصولات کشاورزی استان کرمان به ویژه پسته، خشکبار و محصولات جالیزی توجه ویژه ای نشده است. نیاز است سازمان پسته در کشور ایجاد شود.

مراکز تحقیقاتی برای حل مشکلات کشاورزی به میدان بیایند
بنا به اعلام روابط عمومی استانداری کرمان، علی زینی وند استاندار کرمان هم در این خصوص گفت: بر اساس آخرین برآوردها سرمازدگی گسترده بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت زده است.

وی با اشاره به جلسه با وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان این وزارتخانه افزود: در این جلسه بر لزوم اتخاذ راهبردهای چند بعدی برای عبور از این بحران تاکید شد.

زینی وند با اشاره به اعزام هیئتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای بررسی‌های بیشتر به استان کرمان بیان کرد: در همین زمینه قرار است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای امهال و استمهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده هم اقداماتی را آغاز کنند.

استاندار کرمان در عین حال با تاکید بر لزوم استفاده از روش های علمی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، گفت: مساله سرمازدگی باغات باید با استفاده از رویکردهای علمی و فناورانه حل شود و به همین منظور مقرر شد مقدمات برگزاری نشست علمی با حضور دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان بخش خصوصی با محوریت استانداری کرمان برگزار ‌شود.

به گفته زینی‌وند به زودی با تشکیل شورای استانی در حوزه فناوری و دانش‌بنیان کمیته‌ای تخصصی برای موضوع سرمازدگی هم شکل می‌گیرد.

با توجه به تکرار پدیده هایی نظیر سرمازدگی، گرمازدگی و سیلاب و... نیاز است با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان چاره ای علمی و عملی برای این معضلات اندیشیده شود تا حداقل خسارت به کشاورزان وارد شود.

همچنین بحث بیمه محصولات کشاورزی و جبران کامل خسارت ها بسیار حائز اهمیت است و از مهم ترین دغدغه های کشاورزان به شمار می رود. پرداخت فقط ۱۰ درصد خسارت کشاورزان نمی تواند گره ای از مشکلات عدیده این قشر آن هم در شرایط اقتصادی کنونی کشور بگشاید و نیاز است مسئولان در این زمینه اقدامی اساسی و عاجل انجام دهند.

کد خبر: ۱۴۴٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha