۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
همه چیز در مورد قالب و سقف های وافل و هر آنچه باید بدانید!

همه چیز در مورد قالب و سقف های وافل و هر آنچه باید بدانید!

از سقف وافل یه عنوان یک نوع دال قابلمه ای یاد می گردد که به آنها سقف مشبک نیز گفته می شود.

انواع سقف وافل و قالب وافل زاگرس

در این مطلب به عنوان یکی از تولید کنندگان قالب وافل و مجری سقف وافل در زاگرس بنا قصد داریم انواع سقف وافل (سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه) و همچنین چگونگی خرید قالب وافل با قیمتی مقرون به صرفه و با کیفیت را شرح دهیم و نکات مهم و کلیدی آن را بیان نماییم. قبل از آنکه به انواع سقف وافل اشاره کنیم در ابتدا صلاح دانستیم مختصری در مورد سقف وافل و مزیت های آن بپردازیم، با ما همراه باشید.

سقف وافل چیست؟

در واقع از سقف وافل یه عنوان یک نوع دال قابلمه ای یاد می گردد که به آنها سقف مشبک نیز گفته می شود. سقف ( waffle ) یک نوع سیستم سقف است که می توان به راحتی در دهانه های بزرگ از آن استفاده نمود. قابل توجه است که همین مورد، یکی از مزیت های مهم این سقف به منظور حذف ستون های میانی و آویز تیرها، می باشد. از جمله مزیت های دیگر این سقف که مورد توجه مهندسان و کارفرمایان است داشتن صرفه اقتصادی و مقاومت بالای آن می باشد.
همچنین اجرای سقف وافل نیز دارای مراحلی کوتاه و ساده و از همه مهمتر امن با کمترین ریسک امکان پذیر است که شرکت زاگرس بنا به عنوان پیمانکار سقف های ( waffle )، شخصی کارآزموده و مجرب را برای آموزش اجرای صحیح مراحل این سقف به محل پروژه حضور پیدا خواهد کرد تا از هر جانب روند اجرای اسکلت و سقف وافل با سرعت و کیفیت پیش رود. علاوه بر آن می توانید در کلیه امور مشاوره و طراحی سازه و سقف وافل یک طرفه و دو طرفه با کارشناسان ما در ارتباط باشید. در ادامه به توضیح انواع سقف وافل می پردازیم.

همه چیز در مورد قالب و سقف های وافل و هر آنچه باید بدانید!


انواع سقف وافل

همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره داشتیم سقف وافل با توجه به عملکرد آن در دو نوع سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه اجرا می گردد. این دو سقف هم در نوع عملکرد و هم در نوع خرید فروش قالب و شکل ظاهری و اجرا تفاوت های اساسی دارند که موجب استفاده این سقف در دهانه های کوتاه و بلند می گردد. حداکثر طول دهانه سقف وافل، ۱۶ می باشد که این هم در پلان معماری و هم در کاهش هزینه های اجرای اسکلت و ستون گذاری موثر واقع خواهد شد. برای بررسی دیگر تفاوت های سقف وافل یکطرفه و دوطرفه به مطالب زیر توجه نمایید.



مشخصات سقف و قالب یک طرفه وافل

سقف وافل یک طرفه عملکردی یک طرفه دارد یعنی بارهای ثقلی را در یک جهت بر دو تیر روبه روی هم انتقال می دهد. این نوع سقف برای دهانه های ۸ متر کمتر مناسب می باشد. از این رو می توان به راحتی سقف waffle یک طرفه را با سقف تیرچه بلوک مقایسه کرد. با این تفاوت که قالب های سقف تیرچه (همان بلوک های سیمانی) در سقف می مانند و علاوه بر آن تیرچه ها نیز به صورت پیش ساخته تهیه می گردد یا در کارگاه ساخته می شوند. اما درست در مقابل آن سقف وافل یکطرفه با قالب هایی تابوتی شکل و غیر ماندگار در سقف اجرا شده و تیرچه ها در این سقف به صورت درجا و بدون جوشکاری انجام می شود.
مشخصات سقف و قالب دو طرفه وافل
سقف وافل دو طرفه دارای عملکردی دوطرفه می باشد و بار را در دو راستا بر چهار تیر اطراف سقف وارد می سازد. قالب های سقف دو طرفه وافل مربعی شکل با ابعاد و ارتفاع های مشخص و استاندارد توسط شرکت زاگرس بنا ساخته و عرضه می گردد. همانطور که گفته شد از سقف دوطرفه در دهانه های بلند حداکثر تا ۱۶ متر را پوشش می دهد. سوالی که ذهن بیشتر مخاطبین را درگیر می کند این است، آیا می توان از سقف های waffle دو طرفه در دهانه های کوتاه نیز استفاده نمود. به طور حتم پاسخ این سوال مثبت است. تنها نکته ای که وجود دارد در مقرون به صرفه بودن سقف های یک طرفه وافل است که به دلیل مصرف کمتر میلگرد و بتن از سقف های دوطرفه صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت. در سیستم دوطرفه وافل نیز قالب ها غیر ماندگار هستند و تیرچه ها به صورت درجا اجرا می گردند. تیرچه های این سیستم در دوجهت متعامد قرار می گیرند و دیگر نیازی به تیر تکیه گاهی ندارند، بنابراین سقف می تواند فقط متکی به ستون ها باشد. قالب وفل دو طرفه در سقف های با دهانه ی بلندتر و ستون گذاری نامنظم تر نسبت به سقف وافل یک طرفه عملکرد بهتری خواهند داشت.

همه چیز در مورد قالب و سقف های وافل و هر آنچه باید بدانید!


طراحی سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

به طور کلی برای طراحی سقف وافل باید یک سری اصول و قواعد منطبق بر آیین نامه (مقررات ملی ساختمان مبحث ۹ ) رعایت شود. از جمله مواردی که باید در طراحی سقف وافل توسط مهندس محاسب و طراح سازه بررسی گردد، به شرح زیر می باشد.
• کنترل دیتیلینگ سقف برای دست یابی به شکل پذیری مورد انتظار
• طراحی و کنترل تیرهای میانی
• کنترل ضخامت سقف با توجه به خیز بلندمدت و کوتاه مدت
• طراحی آماتورهای سقف با در نظرداشتن بار سقف
• کنترل برش یک طرفه و دو طرفه
• کنترل فاصله ی مرکز به مرکز تیرچه ها و تناسب بندی طبق آئین نامه های اجرایی

خرید و قیمت قالب وافل یک طرفه و دو طرفه

برای خرید قالب وافل یک طرفه و قالب وافل دو طرفه سقف وافل باید به دو مقوله قیمت و کیفیت توجه ویژه ای نمایید. توصیه می نماییم قالب وافل زاگرس را از واسطه ها و دلالان خریداری نکنید و فقط این قالب ها را با گارانتی از خود تولیدکننده تهیه نمایید تا در صورت هرگونه اختلال به وجود آمده شرکت زاگرس بنا به آن رسیدگی نماید. همچنین کیفیت قالب های زاگرس تحت نظر مهندسان مجرب مورد سنجش قرار می گیرند. به این صورت مقاومت هر قالب بعد از تولید با آزمون پرتاب و کوبش آزموده شده و سپس در اختیار مهندسان و کارفرمایان قرار می گیرد.

کد خبر: ۱۴۴٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha