۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
ضعف زیرساختها و قانونگذاری چالشهای گسترش بلاک چین در ایران هستند
گفتگوی بازار با مشاور سیستمهای مدیریت امنیت اطلاعات

ضعف زیرساختها و قانونگذاری چالشهای گسترش بلاک چین در ایران هستند

«رضا ارغند» میگوید: آشنایی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اولین اولویت آگاهی‌رسانی در ازمینه بلاک چین است چراکه جریان و حجم سرمایه‌گذاری افزایش یافته و سرعت رشد این فناوری افزایش می یابد.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با توجه به اینکه برای استفاده از فناوری نو و جدیدی که وارد دنیای فناورانه میشود باید دانش آگاهی خود را افزایش دهیم تا ازا ین دنیای فناوری عقب نمانیم؛ از این رو برای فناوری بلاک چین هم باید این گونه باشد؛ به طوری که بایسته است تا مدیران و دولتمردان در جهت توسعه زیر ساختها و قانونگذاری درست در این زمینه دانش خود بالا برده تا منجر به توسعه این فضای فناورانه و بهره بردن از مزایای آن شود.

در این زمینه خبرنگار بازار گفتگویی با «رضا ارغند» انجام داده که در ادامه آمده است.

رضا ارغند، مشاور و سرممیز سیستمهای مدیریت امنیت اطلاعات است و در صنعت مالی مانند بانکها و شرکتهای پرداخت در سمت های مشاوره امنیت و مدیر امنیت فعالیت داشته است. از سال ۱۳۹۸ تا انتهای سال ۱۴۰۰ معاونت فناوری اطلاعات موسسه اعتباری توسعه بوده و. در زمینه امنیت بلاک چین حدودا یک سالی هست فعالیت خود را آغاز کرده است. همچنین وی حدود ۱۵ سال سرممیز ایزو ۲۷۰۰۱ نیز بوده است .

* به نظر شما چشم انداز استفاده از بلاک چین در صنایع چگونه خواهد بود؟
برای پاسخ به پرسش شما باید بازگشتی تاریخی به سال ۲۰۱۵ و رویداد مجمع اقتصاد جهانی بزنیم. در ان رویداد بزرگ، رسما از industry ۴.۰ یا انقلاب صنعتی چهارم پرده برداری شد. پایه و اساس این تحول بزرگ: هوشمندسازی، دیجیتال سازی و استفاده از فناوریهای وابسته است. پس تحول یا انقلاب چهارم صنعتی در یک کلام هوشمند سازی و ارتباط همه جنبه ماشین-ماشین است.

در این بین با تجاری سازی فناوری بلاک چین که با اوج گرفتن رمزارزها خصوصا بیت کوین در جوامع شروع شد تا مدتها افراد به غلط رمرزارزها را همان بلاک چین تصور می‌کردند، در صورتی که بلاک چین یک بستر ایجاد شده برای پیدایش رمزارزها بوده و از سالها قبل تر (توسط گروهی بنام سایبرپانک‌ها) توسعه آن شروع و به سرانجام رسیده بود ولی در سال ۲۰۰۹، ارزشمندی آن با ظهور بیت کوین نمایان شد. بستر بلاک چین هم اکنون در هوشمندسازی عملیات و ایجاد «اعتماد مطلق» در عملکردها و تراکنشها، ظرفیت شگفت انگیزی را به ارمغان آورده است.

جهت جمع بندی و با استفاده از دو موضوع بالا می‌توانم اظهار کنم که استفاده از بستر بلاک چین در کلیه صنایع از بدیهیات گسترش و تسری انقلاب چهارم صنعتی بوده و تصور من از چشم انداز بلاک چین در سالهای آینده رشد انفجارگونه در همه زمینه‌ها است.

لازم به ذکر است که امروزه توجه زیادی به این حوزه فناوری پیشرفته شده ولی دنیا هنوز درصد زیادی از کارکردها و مزیتهای بهره‌برداری از این حوزه را کشف نکرده است! به عبارت دیگر ما در ابتدای راه هستیم.

* برای آشنایی بیشتر مدیران با این فناوری چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
حقیقتا برای من که بیشتر زمان خود را در زمینه تحقیق و یادگیری عمیق این فناوری صرف می‌کنم، درک برخی از مفاهیم بلاک چین با سختی همراه است چه برسد به افرادی که لزوما باید آشنایی کلی با این فناوری داشته باشند!

با این حال آشنایی بیشتر از بلاک چین باید براساس رویکرد آموزشهای مستمر صورت پذیرد(نه صرفا پیچیده و زمانبر- شاید رویکرد short & Fast همان کوتاه و موجز و مختصر! کفایت کند).

اجازه بدهید با یک مثال موضوع را بیشتر بررسی کنیم، ما در حوزه امنیت اطلاعات و سایبر، از فرآیند «آگاهی‌رسانی امنیتی» جهت ارتقا درک افراد در حوزه امنیت و عمل کردن به خط‌ مشی‌های امنیتی بهره می‌گیریم یعنی با برنامه‌ریزی ساختاریافته و با استفاده آگاهانه از انواع روشها و ابزارهای آموزشی، درجه آگاهی افراد را در یک دامنه زمانی و عملیاتی از پیش تعریف شده، بطور هدفمند ارتقا می‌دهیم.

من از این موضوع وام گرفته و پیشنهاد می‌کنم که «برنامه آگاهی رسانی بلاک چین» می‌تواند در آشنایی بیشتر مدیران کمک شایانی کند.

بدیهی است، آشنایی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اولین اولویت آگاهی‌رسانی در این زمینه است چون اگر این گروه با مزیتهای تجاری و عملکرد بی حد حصر بلاک چین آشنا شوند، جریان و حجم سرمایه‌گذاری افزایش یافته و سرعت رشد این فناوری نیز شدت بیشتری می‌گیرد.

* بلاک چین در چه صنایعی می تواند منجر به کارایی و اثربخشی بهتر شود؟
در پاسخ به اختصار عرض می‌کنم: «هر حوزه‌ای که نیاز به اعتمادسازی جهت تسریع در عملیاتها باشد».

به غلط عنوان می شود که بلاک چین یک پایگاه داده است (البته این گفته تاحدی درست است) ولی باید بدانیم که بستر بلاک چین صرف نظر از اینکه ماهیت پایگاه داده‌ای دارد ولی هنوز برخی از خصیصه‌های پایگاه داده سنتی را ندارد، به نمونه حجم و بزرگی نگهداری داده در بلاک چین در برابر پایگاه داده سنتی به مراتب محدودتر است. پس بیشتر باید به ماهیت بلاک چین که یک بستر است (مانند اینترنت) فکر کرده و امید داشته باشیم در آینده رویکردهای خلاقانه زیادی در این عرصه بروز کرده و سرویسهای بیشمار جدیدی را شاهد باشیم. به عنوان مثال، هم اکنون بحثWEB۳.۰ به شدت توسط شرکتهای پیشرو دنبال می‌شود که توانایی ما جهت برنامه‌ها را روی بستر بلاک چین بطور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد.

لذا جایگزینی بستر بلاک چین در بخشهایی از عملیاتهای مالی، بازرگانی، ردیابی امور و ...در کسب و کارها واقعا سازنده و نبوغ آمیز و انقلابی به نظر می‌رسد.

* از دیدگاه شما چالش های استفاده از بلاک چین در ایران چیست؟
ما از چندین جنبه چالش را تجربه می‌کنیم، نخست اینکه سیاستگذار همچنان با این فناوری نوظهور رفتار مبتنی بر حکمرانی منطقی را درپیش نگرفته (شاید آگاهی و دانش کم دلیل ریشه‌ای آن باشد) و در نتیجه مقرراتی برای آن وضع نکرده است. از سوی دیگر، ضعف زیرساختها و پیشران های فنی لازم جهت توسعه در کشور مشهود بوده و سرمایه‌گذاری کلانی در این زمینه دیده نمی‌شود. در آخر و مهمتر از همه، کمبود نیروی متخصص و دارای دانش فنی جهت ایجاد و توسعه سامانه‌ها به شدت این حوزه را رنج می‌دهد.

*در خصوص متاورس بفرمایید، به نظر شما روی چه نوع کسب و کارهایی می تواند تاثیر گذارد؟
پرسش شما را با ذکر یک خاطره از سالهای قبل شرح می‌دهم. اگر به یاد داشته باشید، نسل اول پیام رسانهای برخط و دیجیتال بیشتر مورد اقبال قشر نوجوان و صرفا بابت سرگرمی بود (مانند یاهومسنجر). اگر در اواخر دهه هفتاد شمسی به ما می گفتند که روزی از پیام رسانها و به طبع آن شبکه های اجتماعی، می‌شود درآمدزایی داشت، شاید در آن زمان باور کردنی نبود ولی هم اکنون شبکه هایی مانند اینستاگرام پیشران اصلی و مهمی در توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط است.

با توجه به این موضوع، نظرات درباره متاورس بسیار گونه گونه و بعضا متضاد است. مثلا برخی می‌گویند معرفی متاورس توسط مالک فیسبوک صرفا فرار از کاهش مستمر ارزش سهام آن شرکت است و برخی دیگر، آن را دنیای فانتزی و مخصوص افراد رویاپرداز می‌دانند ولی فناوری همیشه راه خود را پیدا می‌کند و ارزشهای نهفته خود را آشکار می‌نماید پس باید به این فناوری هم با روی باز برخورد کنیم و انواع بهره‌ مندی متصور از این فضا را کاوش کنیم.

به شخصه من امیدوارم مهاجرتی بزرگ از فعالیتهای فیزیکی بسیاری از کسب‌وکارها به سمت این فضای دیجیتال در آینده نزدیک محقق شود. ایجاد بازارهای دیجیتال و حذف تدریجی بازارهای سنتی - و حتی برخط- سرآغاز عصر جدیدی از کسب و کارهای الکترونیکی می‌باشد.

کد خبر: ۱۴۴٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha