۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
تاخیر در قانونگذاری برای فناوری های نوین از چالشهای بانکداری دیجیتال در ایران است
کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با بازار

تاخیر در قانونگذاری برای فناوری های نوین از چالشهای بانکداری دیجیتال در ایران است

علی فروردین، مشاور حوزه فناوری اطلاعات، معتقد است عدم رغبت در جهت تکنولوژی های روز دنیا و تاخیر در قانونگذاری فناوری های نوین از چالشهای بانکداری دیجیتال در ایران است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با شیوع همه گیری هرچه بیشتر افراد و ارایه خدمات به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته اند، به طوری که بانکها و موسسات مالی هم جهت ارایه خدمات آنلاین به مشتریان خود بسترهای این فرآیند را فراهم ساخته اند و از این رو بانکداری دیجیتال بیش از پیش نزد افراد و موسسات محبوبیت پیدا کرده است هرچند همچنان چالشهایی در بخش مدیریت و حاکمیتی ایران در این زمینه وجود دارد که از آن جمله رگولاتوری و عدم استقبال مدیران از فناوریهای نوین است.

در همین راستا برای آگاهی از چالشها و راهکارهای در زمینه بانکداری دیجیتال در ایران گفتگویی با علی فروردین انجام داده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد.

علی فروردین ، کارشناس ارشد نرم افزار و مشاور در حوزه فناوری اطلاعات و بانکهای اطلاعاتی در حوزه بانکی و غیر بانکی است.

*به نظر شما دیجیتالی شدن بانکداری چه تأثیری بر رشد اقتصادی کشورها دارد؟
همانطور که میدانیم امروزه انجام کارهای روز مره در زندگی افراد به شکلی باور نکردنی با فناوری اطلاعات عجین شده و مردم تقریبا در تمامی فعالیتهای روز مره خود از تجهیزات و دستگاههای ارتباطی مثل موبایل , تبلت و کامپیوتر کمک گرفته و کمتر به شکل سنتی فعالیت های روزمره خود را انجام می دهند.

یکی از پر تردد ترین مراکز ارائه خدمات, بانکها می باشند که مردم روزمره برای دریافت خدمات خود از دریافت و پرداخت وجه گرفته تا پرداخت قبوض مختلف و یا دریافت تسهیلات به آنها مراجعه می کنند.

با عنایت به همه گیری ارائه خدمات مالی از طریق بانکها و همچنین لزوم مهاجرت از سیستم های سنتی به راهکاری های مبتنی بر فناوری اطلاعات این مهم را آشکار می سازد که برای بهبود خدمات نیاز به زیر ساختهای جدید تری داریم.

هنگامی که زیر ساختهای نظام پرداخت مالی در کشور آماده شود و بانک ها به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند, در اولین قدم ارائه خدمات مالی به افراد آسانتر شده ,سرعت عملیات بانکی را بالا می برد و باعث کاهش هزینه ها می گردد.

همچنین با ارایه خدمات دیجیتالی کم کم بانکها به سمت کم کردن نیروهای مستقر در شعب و بعد از آن حذف شعب فیزیکی خواهند رفت. در نتیجه می‌توان چنین استنباط کرد که توسعه زیرساخت‌های صنعت بانکداری و دیجیتالی شدن بانکها در رشد اقتصاد اثر معنی‌داری دارد.البته شاخص‌های بانکی که می تواند اثر معنی‌داری در رشد اقتصادی داشته باشد موارد زیادی را در بر میگیرند که شامل میزان تراکنش‌های غیرنقدی، سهم چک از تراکنش‌های غیرنقدی، و نسبت تراکنش‌های اینترنت و موبایل بانک است.
*چشم انداز بانکداری دیجیتال را برای سال پیش رو چگونه می بینید؟
با ارائه خدمات بانکی به مشتریان بصورت دیجیتال می توان امیدوار بود طیف وسیعی از مشتریان بجای حضور فیزیکی در شعب از خدمات دیجیتالی بانکها استفاده کنند , در نتیجه مدیران بانکها به سمت کم کردن شعب فیزیکی خود در شهرهای بزرگ خواهند رفت. نیاز به نیروهای متخصص فناوری اطلاعات و سایر منابع به شکل ملموس تری احساس خواهد شد تا بتوانند خدمات بانکی را به بهترین شکل بصورت دیجیتالی ارائه داده, که این خود باعث افزایش سرعت و بهره وری و راحت تر شدن مدیریت حسابها خواهد شد.

همچنین با رشد و توسعه زیر ساختها هر روزه شاهد ظهور فناوری های نوین خواهیم بود که این موضوع بانک ها و موسسات اعتباری را به اصلاح فرایندها و تغییر در مدل کسب و کار خود و همچنین تغییر در انواع محصولات و خدماتشان وادار می کند. در سالهای پیش رو شاهد استفاده از فن آوری های جدید مثل هوش مصنوعی , یادگیری ماشین, اینترنت اشیا, بلاک چین و سایر فناوری های در صنعت بانکداری خواهیم بود که باعث رونق بانکداری دیجیتال خواهد شد.

* رمزارزها ارز دیجیتال چه تاثیری بر بانکداری دیجیتال دارد؟
بانکداری دیجیتال مدلی از کسب و کار بانکی است که روز به روز در حال گسترش است و هم اکنون طیف وسیعی از خدمات را به مشتریان ارائه می دهد. ارز های دیجیتال نیز امروزه بعنوان یک نوع پول مجازی و قابل ارزش در برخی کشورها به رسمیت شناخته شده است.

در حال حاضر ارزهای دیجیتال در یک مسیر مشخص قدم نهاده و بصورت کاملا دیجیتالی و از طریق صرافی ها خرید و فروش گشته و نقل و انتقال آن از طریق کیف های پول میسر می گردد.

شایان ذکر است کارت‌های اعتباری که هم اکنون توسط مردم برای خریدهای روزانه از مغازه‌ها استفاده می شود، نوعی ارز یا پول دیجیتال است که با توجه به اعتباری که بانک مرکزی به آنها اختصاص داده مورد استفاده قرار می گیرد. لذا اینگونه میتوان گفت که اساس و مبنای بانکداری دیجیتال استفاده از ارزهای دیجیتال با اعتبار بانک های مرکزی است که در داد و ستد ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما آنجا که پای ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و... به میان می آید باید دید قوانین بانک مرکزی هر کشور چه عکس العملی در قبال آن دارد.در حال حاضر بانک مرکزی ایران در حال ارائه نسخه ای الکترونیکی از پول ملی برای مبادلات دیجیتالی در کشور می باشد که باعث رونق بانکداری دیجیتال در آینده خواهد شد.

*دولت ها و موسسات مالی برای تسریع این روند چه اقداماتی باید انجام دهند؟
اولین و مهمترین چالش پیش روی موسسات مالی و بانکها در ارائه خدمات دیجیتالی به مشتریان عدم وجود قوانین و مقررات در هر کشور می باشد . لذا دولت و بانکهای مرکزی باید با فناوری پیش رفته و بسرعت قوانین و مقررات هر حوزه را تعیین کرده و به موازات آن موسسات مالی و بانکها با آخرین تکنولوژی های روز پیش رفته و به ارائه خدمات بانکی در بستر دیجیتال بپردازند.

*چالشهای بانکداری دیجیتالی در ایران چیست؟ راهکارهای توسعه ای ان را توضیح دهید؟
اگر در بین صنایع مختلف کشور بخواهیم مقایسه ای در حوزه دیجیتالی شدن انجام دهیم به جرات می توان گفت صنعت بانکی کشور رتبه اول را دارد, این دستاورد مدیران و کارشناسانی است که در این صنعت زحمت کشیده اند و می‌کشند.

حتی اگر مقایسه ای با سایر بانکها در دنیا داشته باشیم , فارغ از بحث تحریم و عدم دسترسی به ارتباطات بین المللی , صنعت بانکداری دیجیتال در ایران در بسیاری از موارد از سایر بانکهای اروپایی جلوتر است. بارها و بارها برای انتقال وجه بین بانکی در یکی از بانکهای بزرگ آلمان ساعتها معطل شدم. فرایند بسیار کند افتتاح حساب و دریافت کارت اعتباری , کارمزدهای بسیار بالا برای انتقال وجه از بانکی به بانک دیگر از دیگر معضلات بود.

با این وجود, با تمام پیشرفتهای حاصل شده, چالشهای فراوانی در راه توسعه و حرکت رو به جلو وجود دارد .یکی از آنها ترس از تغییرات ساختارهای سنتی قبلی که از نسل های قبلی به ما ارث رسیده است. دیگری آنکه وقتی ادعا می کنیم بانک ما ۶۰ در صد دیجیتال است آیا در تصمیم گیری های سطح بالای سازمان و در هیئت مدیره بانک ها نیز این موضوع رعایت شده است؟

ما نمی توانم بانکی را متصور شویم که در هیئت مدیره آن فقط یک نفر دارای دانش و آگاهی دیجیتال باشد و ادعای دیجیتالی شدن کامل را هم داشته باشد. از مشکلات دیگر می توان به عدم رغبت به حرکت در جهت تکنولوژی های روز دنیا را بیان کرد. لازمه این امر وجود شرکتهای فناورانه در هر بانک می باشد که بتوانند نیاز های خودشان را تامین کنند. در آخر تاخیر در قانونگذاری برای فناوری های نوین و روز دنیا می باشد که بانکها را در حرکت سریع به سمت تکنولوژی های روز دنیا با مشکل مواجه می کند.

کد خبر: ۱۴۴٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha