۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۵
تورم ناشی از رشد نقدینگی کمر تولید را می‌شکند
کارشناس مسائل اقتصادی:

تورم ناشی از رشد نقدینگی کمر تولید را می‌شکند

تورم در بلند مدت از رشد نقدینگی ریشه می‌گیرد. زمانی که نقدینگی رشد کند و همزمان با آن، تولیدی صورت نگیرد، درد ناشی از تورم در جامعه نمایان می‌شود.

به گزارش بازار، عبدالکریم حسین پور استاد دانشگاه درباره مشکلات اقتصادی سال ۱۴۰۰ به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: متاسفانه اتفاقاتی که در سال‌های قبل رخ داده بر اقتصاد سال ۱۴۰۰ تاثیرگذار بود. شوک‌های تورمی بزرگ باعث شد در سال ۱۴۰۰ اقتصاد با چالش مواجه شود البته وضعیت اقتصادی نسبت به سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ بهتر بود.

حسین پور ادامه داد: از سال ۹۷ فشارهای اقتصادی باعث شد قدرت خرید کاهش یابد زیرا افزایش قیمت کالاها نشان دهنده افزایش نرخ تورم در جامعه است و اگر دولت تورم را کنترل نکند و برنامه‌ریزی برای مهار آن نداشته باشد، مشکلات اقتصادی جامعه چند برابر می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت کالاها از سال ۹۷ تا ۹۹ بسیار زیاد بود اما در سال ۱۴۰۰ مقداری از آن کاسته شده ولی به حد مطلوب نرسیده است. امیدواریم با توافق در مذاکرات، عوارض کمتری متوجه اقتصاد کشور شود. اگر جنگ روسیه و اوکراین هم ادامه دار شود جهان با بحران کمبود مواد غذایی روبرو خواهد شد که این اتفاق بر وضعیت اقتصادی کشور ما هم تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تورم ناشی از کالاها در کشور وجود داشت و ما شاهد چسبندگی در قیمت کالاها بودیم. حتی زمانی که قیمت ارز کاهش می‌یافت شاهد کاهش قیمتی در کالاها نبودیم. بنابراین باید از نوسانات نرخ ارز جلوگیری به عمل آورد.

حسین پور گفت: برخی از اتفاقات خارجی رخ داده در کنترل ما نیست تا بتوانیم با اصلاح آنها کشور را از نظر اقتصادی به ثبات برسانیم. افزایش قیمت در سطح جهانی برای ما هم پیامدهایی دارد. افزایش قیمت مواد اولیه، نفت و مواد غذایی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در کنترل ما نیست و ما راهی جز اقدامات داخلی برای کنترل تورم نداریم.

وی با تاکید به اینکه برای مهار تورم لازم است که در کوتاه مدت به صورت جدی سیاست‌ها و برنامه‌های مدونی دنبال شود، خاطر نشان کرد: تورم در بلند مدت از رشد نقدینگی ریشه می‌گیرد. زمانی که نقدینگی رشد کند و همزمان با آن، تولیدی صورت نگیرد، آثار تورمی این موضوع در جامعه نمایان خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۴٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha