۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
کشاورزی دانش بنیان با عبور از کشاورزی منبع امکانپذیر است
رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی:

کشاورزی دانش بنیان با عبور از کشاورزی منبع امکانپذیر است

مویدی، رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بر کشاورزی دانش بنیان با عبور از کشاورزی منبع محور تاکید کرد.

به گزارش بازار، رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه بازدید سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سردار کاظمینی قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی از این موسسه با اشاره به وجود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی، گفت: نظام غالب کشاورزی کشور خرده مالکی است و میانگین سنی بهره برداران کشاورزی ۵۲ سال است.

علی اکبر مویدی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید به سمت کشاورزی دانش بنیان حرکت کنیم و با ارتقای دانش کشاورزی و مهارت کشاورزان و نیز تغییر نگرش آنان سبب تغییر رفتار حرفه‌ای آنان شده و افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری را شاهد باشیم و نتیجه آن رقم خوردن کشاورزی دانش بنیان است.

وی افزود : کشاورزی دانش بنیان عبور از کشاورزی منبع محور به کشاورزی دانش محور، افزایش بهره‌وری، پایداری امنیت، اقتدار غذایی و حفظ منابع پایه را در پی خواهد داشت.

مویدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتبارات آموزش و ترویج کشاورزی در سال گذشته، گفت : هزینه مورد نیاز یک روز آموزش در سال برای ۴.۸ میلیون نفر از بهره برداران بخش کشاورزی معادل ۴۸۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر اعتبار کمی برای این امر اختصاص یافته است.

وی با اشاره به ایجاد شبکه آموزش کشاورزی (شاک) یادآور شد: با وجود همه گیری و شیوع کرونا، امکان آموزش حضوری در بسیاری از حوزه‌ها وجود نداشته و محققان و کارشناسان در این شبکه، ۱۵ هزار دوره را برگزار کردند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مروجان، کارشناسان و بهره برداران کشور آموزش دیدند.

مویدی با تاکید بر ارتباط بین تحقیق، آموزش و اجرا، گفت : برای این منظور در قالب طرح یاوران تولید، در هر استان کارگروه های تخصصی پس از بررسی مسائل بخش کشاورزی، راه کارهای مربوط به آن را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام می کنند.

وی افزود: طرح کشاورزان آینده نیز آماده شده که پس از تصویب در شورای عالی توسعه روستایی و عشایری می تواند منشأ اتفاقات خوبی در این حوزه باشد.

مویدی در ادامه با اشاره به شبکه دانش کشاورزی با بهره گیری از ظرفیت ۱۰۰ پژوهشگر مروج ارشد، حدود ۱۵۰۰ محقق معین و ۷۶۰۰ کارشناس مروج پهنه کشاورزی، تدوین طرح فرصت مطالعاتی مزرعه در راستای عملیاتی کردن پیشنهاد وزیر جهادکشاورزی را تشریح کرد.

سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مجموعه آموزش و ترویج تا به امروز هرچه توان داشته است را از تولید محتوا، ارتباطات و زیرساخت ها گرفته تا آخرین لایه در دهستان ها به خوبی انجام داده است. اگر بخواهیم در این دوره به مفهوم واقعی انقلاب بهره وری ایجاد کنیم، باید یک نظام یکپارچه ترویج در کشور داشته باشیم.
این مقام مسئول گفت : مجموعه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با مدیریت یکپارچه می تواند در تحقق اهداف کشاورزی دانش بنیان بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، اثرگذار باشد.

محسن کاظمینی، قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی گفت: بهره‌وری و هوشمندسازی کشاورزی و دانش بنیان کردن آن بدون ترویج امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در خصوص دانش بنیان کردن و هوشمندسازی کشاورزی، افزود: کشاورزی ما از جهت امنیت غذایی خیلی کار دارد و با توجه به اقلیمی که داریم انتظار می رود بتوانیم امنیت پایدار غذا را ایجاد کنیم و دغدغه مردم را از لحاظ دسترسی و فراوانی به آن تامین کرده و شاهد مثبت شدن تراز کشاورزی طی ۴ سال آتی باشیم.

کاظمینی با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی در خصوص دانش بنیان کردن و هوشمندسازی در کشاورزی، گفت: امیدوارم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بتواند در این مسیر یک جهش قابل توجه داشته باشد و البته شاید این جهش حتی با تغییر ساختار ترویج به عنوان معاونت وزیر اتفاق بیفتد.

وی افزود: در ۴۰ سال گذشته توجه ویژه به امنیت غذایی نداشته ایم و باید به غذای مردم با تغییر نگاه توجه ویژه گام برداریم تا با تغییرات ارزی و اتفاقات منطقه ای و جهانی امنیت غذای یمان دچار چالش نشود.

قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی تصریح کرد: باید در مسیر کشاورزی از تمام ظرفیت های علمی و مراکز دانش بنیان استفاده شود و امیدواریم در پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کشاورزی باشیم.

گفتنی است؛ در حاشیه این بازدید از «استانداردهای آموزش و سنجش صلاحیت حرفه ای در بخش کشاورزی» و «سامانه شبکه دانش کشاورزی» رونمایی شد و توسط سردار کاظمینی به بیش از ۱۰ هزار نفر از مدیران، کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی از طریق سامانه پات پیام ترویجی ارسال شد.

کد خبر: ۱۴۴٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha