۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
روسیه خواستار ایجاد سیستم پرداخت مالی مشترک در کشورهای بریکس است
مطالعات بازار نشان داد؛

روسیه خواستار ایجاد سیستم پرداخت مالی مشترک در کشورهای بریکس است

به دنبال وضع تحریم های اقتصادی علیه روسیه، دسترسی این کشور به ۶۰۶ میلیارد دلار از ذخایر و ارز و طلایش از بین رفن. حال این کشور خواستار ایجاد سیستم پرداخت جایگزین برای سوئیفت است.

بازار؛ گروه بین الملل: روسیه که اخیرا تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی غرب قرار گرفته است خواستار استفاده کشورهای بریکس از پول ملی برای مبادلات بین کشورها است. روسیه اخیرا اعلام کرده است این کشورها باید یک سیستم پرداخت یکپارچه ایجاد کنند که بتواند جایگزین سوئیفت در پرداختهای بین کشورها باشد زیرا وابستگی به سوئیفت به عنوان سیستم اصلی تبادلات مالی در دنیا قدرت انحصاری آن را افزایش داده است و وابستگی اقتصاد دنیا به دلار باعث سو استفاده امریکا از این قدرت برای وارد کردن فشار به اقتصاد دیگر کشورها شده است.

روسیه بر این باور است باید نظام مالی پرداخت موازی با سوئیفت در دنیا ایجاد شود تا کشورها برای تجارت تنها به دلار آمریکا وابسته نباشند بلکه امکان استفاده از ارزهای دیگر را هم داشته باشند. در صورت اجرای این طرح علاوه بر دلار، ارزهای دیگری هم وارد صندوق ذخایر ارزی کشورها می شود و از قدرت انحصاری دلار امریکا کاسته خواهد شد.

وزیر امور مالی روسیه در جلسه ای که با وزرای اقتصاد در امور مالی کشورهای بریکس شامل برزیل و روسیه و هند و چین و افریقای جنوبی داشت تاکید کرد: «شرایط اقتصادی دنیا بدتر شده است و وضع تحریم های اقتصادی علیه کشورهای مختلف توسط غرب باعث از بین رفتن ثبات اقتصادی و مالی در دنیا شده است. در این شرایط وابسته بودن به سیستم پرداخت سوئیفت می تواند آسیب پذیری اقتصاد کشورها را افزایش دهد و ریسک تحمیل فشارها از طرف غرب تنها به منظور دسترسی به نظام مالی دنیا را افزایش دهد. در این شرایط ایجاد یک نظام پرداخت دیگر در دنیا ضروری است. نظامی که باعث کاهش قدرت انحصاری سویفت در اقتصاد دنیا شود.»

او ادامه داد:« تحریم های وضع شده علیه روسیه کارایی زیر ساخت پولی دنیا را زیر سوال برده است. وابستگی اقتصاد دنیا به دلار امریکا و استفاده این کشور از ابزار دلار برای تحمیل فشار به دیگر کشورها نشان دهنده ضعف در این ساختار است که باید با راه حل ها و ابزارهای مختلف اصلاح شود.»

تحریم های اقتصادی وضع شده علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین سبب شد تا ارتباط این کشور با سیستم مالی دنیا قطع شود و به بالغ بر نیمی از ذخایر طلایش دسترسی نداشته باشد. مجموع منابع مالی و ذخایر طلایی که روسیه امکان استفاده از آنها را ندارد بالغ بر ۶۰۶ میلیارد دلار است.

وزارت اقتصاد روسیه در بیانیه ای که بعد از پایان این نشست ارایه داد نوشت: «کشورهای عضو بریکس به اهمیت همکاری در ایجاد نظام مالی یکپارچه تاکید کرده اند و اعلام کرده اند که در این زمینه با روسیه همکاری می کنند. قرار بر این است که این همکاری تا ایجاد یک زیر ساخت مناسب برای مبادلات مالی ادامه داشته باشد.»

روسیه از مدتها قبل در مورد ضرورت ایجاد یک نظام مالی تازه در دنیا صحبت کرده بود. این کشور خواستار کاهش وابستگی به دلار و استفاده از پول ملی کشورها برای مبادله محصولات مختلف بود ولی تا کنون در این زمینه توافقی با کشورهای دیگر انجام نداده است.

بعد از وضع تحریم های اقتصادی علیه روسیه توسط غرب، تمایل این کشور برای استفاده از پول ملی در مبادلات بیشتر شد. خبرهایی مبنی بر توافق روسیه با چین برای استفاده از یوان برای مبادلات منتشر شد. خبری که تاییدیه رسمی آن منتشر نشد ولی نشان داد این کشور در تلاش است تا ارزهای دیگری را به عنوان ارز مورد استفاده برای مبادلات استفاده کند.

کد خبر: ۱۴۴٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha