۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
نیروگاه برق هسته ای؛ نیروگاه دوستدار محیط زیست
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد

نیروگاه برق هسته ای؛ نیروگاه دوستدار محیط زیست

اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دنیا به صورت پرشتاب به سمت نیروگاه هسته‌ای در حال حرکت است، چون نیاز به برق پایدار، با کیفیت و بدون آلایندگی دارد.

به گزارش بازار، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نکته‌ حائز اهمیت برای ما در سازمان انرژی اتمی یک آسیب شناسی کارشناسانه از وضعیت گذشته سازمان بود، ما از بدو ورود یک نگاه راهبردی برای اعمال مدیریت در سازمان داشتیم و با توکل به خدای متعال قصد داریم این هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم، پیشرفت آن را در همه حوزه‌های تسهیل و تصریح کنیم و با یاری خداوند متعال تاثیراتش را در زندگی مردم و در اقتدارملی نمایان کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: این تعریف و این بیان نیاز داشت که ما یک چشم انداز، یک نقشه راه و یک سند جامع داشته باشیم. همزمان ما مشاهده کردیم در سنوات گذشته مقام معظم رهبری مکرر در خصوص بایدهایی که می بایست در صنعت هسته‌ای و فناوری هسته‌ای صورت می‌گرفته بیانات، تدابیر و راهنمایی داشتند که به زعم ما این‌ها فرامین است و بایستی دنبال شود. همچنین توجه به سند تحول دولت سیزدهم که بر اساس مطالعات از دستگاه‌ها تهیه شده بود ما را بر آن داشت که در ۵ ماه گذشته یک کار نفیس کارشناسی با استفاده از ظرفیت همه نخبگان انجام دهیم و سندی جامع که جامعه نگر است و نگاه بلند و افق بلندی را که هدف ۲۰ ساله در آن منظور شده را تدوین کنیم، بحمدالله این کار صورت گرفت مراحل تصویبش را طی کرد و امروز رونمایی شد. تصویب این سند در شورای عالی فناوری پیشرفته صورت گرفته است و قصد داریم با یک رشد تصاعدی، پیشرفت‌هایی که در صنعت هسته‌ای متصور هستیم را با این هدفگذاری و با این برنامه ریزی دنبال کنیم.

اسلامی گفت: سازمان انرژی اتمی، یک سازمان راهبردی با تراز جهانی است و آن چیزی که مسلم است این است که نمی‌تواند فاقد آرزوهای بزرگ باشد. آرزوی بزرگ الزاماً از جنس دست نیافتنی نیست، سقف پرواز را باید بالا گرفت تا بتوانیم در شان این ملت، ظرفیت‌ها و استعدادهای آنها پرواز کنیم و نیروی انسانی و سرمایه انسانی گران سنگی که کشور دارد را به خدمت بگیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این نکته برای ما حایز اهمیت بود و در جای جای این سند بر هر واژه و هر کلمه‌ای که در آن استفاده شده به این معنا توجه کرده ایم. نگاه خودباوری نکته‌ حائز اهمیت است. الحمدالله از لحاظ صنعت، تکنولوژی و غنی سازی به جایگاه خوبی رسیده ایم. راکتورها یکی از برجسته‌ترین بخش‌ها هستند، هم راکتورهای تحقیقاتی و هم راکتورهای تولید قدرت و تولید برق که ما امروز بشدت به آن نیاز داریم. دنیا به صورت پرشتاب به سمت نیروگاه هسته‌ای در حال حرکت است، چون نیاز به برق پایدار و با کیفیت دارد که هیچگونه آلایندگی نداشته باشد. این صنعت پاک که عمر متوسط آن دو برابر عمر متوسط نیروگاه‌های رایج برق در دنیاست برای کشور ما امروز نیاز مبرم است.

معاون رئیس جمهور گفت: ما در بحث چرخه سوخت بومی هستیم و هیچ‌گونه وابستگی خارج نداریم. ساخت نیروگاه برق ایرانی موضوعی است که در راستای توسعه بخش نیروگاه برق مطرح است. در بحث مواد خام، در حال حاضر آلیاژهای گوناگون در کشور تولید می‌شود. تولید قطعات بزرگی که از این آلیاژهای خاص بدست می‌آید بستگی به ظرفیت صنعتی کشور دارد. ما قصد داریم نیروگاه تمام ایرانی ۳۶۰ مگاواتی که سال‌های گذشته به دلیل همکاری نکردن کشورهای خارجی تعطیل شده بود را امروز به خاطر باورها، رویکردها و قابلیت صنعتی و تکنولوژی که امروز کشور به آن می بالد ادامه داده و بدون نگاه به خارج آن را بسازیم و این برای ما یک خط مقدم است که توان ما را در بحث خودباوری و ارتقا تراز صنعتی کشور به سمت تراز هسته‌ای افزایش می‌دهد. این اتفاق می‌افتد و این خودباوری و این نگاه و این رویکرد و این تصمیم با این نوع نیروگاه و با این ظرفیت احداث می‌شود و این خود در حقیقت یک هدفگذاری هوشمندانه است که گروهی بزرگ از شرکت‌های مهندسی، شرکت‌های صنعتی و شرکت‌های ساخت و ساز را در رشته‌های گوناگون به خدمت می‌گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در سال ۱۴۰۰ ما در سازمان انرژی اتمی یک رکورد فوق العاده بی نظیر داشتیم. در سال ۱۴۰۰ باتوجه به قانون اقدام راهبردی هم زیرساخت‌های غنی سازی ما گسترش پیدا کرد و هم ماشین‌های پیشرفته تری طراحی، ساخته و نصب شد و بخش‌های زیادی از آن به بهره برداری رسید و ما توانستیم یک رکورد بی نظیری را ثبت کنیم که با ماشین پیشرفته غنی سازی ۶۰ درصد، ۲۰ درصد انجام بدهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ رشته‌ از فعالیت هسته‌ای دنیا در بورس ارائه می‌شود، یعنی توجیح اقتصادی دارد و باعث رونق اقتصاد هسته‌ای می‌شود و این یک مزیت است. ما به اقتصاد هسته‌ای به عنوان یک سرفصل نو در سازمان پرداخته ایم بر روی آن مطالعه و سرمایه گذاری کرده ایم. به طور مثال نیروگاه هزار مگاواتی شماره یک بوشهر تا الان حدود ۵۲ میلیارد کیلووات برق تولید کرده که بیش از ۹۰ درصد آن را به شبکه تزریق کرده‌ایم و صرفه جویی که معادل تزریق این برق صورت گرفته است حدود ۸۰ میلیون بشکه نفت برای هفت سالی است که فعالیت داشته است و این یعنی توجیح اقتصادی و ما قصد داریم از بازار سرمایه استفاده کنیم، سهام این نیروگاه‌ها را در بورس ارائه کرده و بتوانیم از واگذاری بلوک‌های سهام‌ها تامین مالی کنیم.

اسلامی در رابطه با توسعه فناوری هسته‌ای در مسئله دارو و پزشکی گفت: سازمان انرژی اتمی حدود ۵۰ رادیو دارو را تولید می‌کند و ۲۰۰ مرکز پزشکی از آن روزانه استفاده می‌کنند و در سال حدود یک میلیون از ظرفیت رادیو دارو تولید داخل بهره‌مند می‌شوند. موضوعی که حائز اهمیت است هم در بخش تشخیص و هم در بخش درمان، تاثیر بسیار دقیق و موثر برای انواع سرطان‌هاست و ما این دامنه و این عمق نفوذ را داریم گسترش می‌دهیم. این سه رادیو دارویی که امروز رونمایی شد فاز آزمایشی اش را طی کرده و باید مراحل تست بالینی و مجوزهایی که با وزارت بهداشت هماهنگ شده را طی کند. ما گسترش تولید داروها را با احداث بزرگترین مرکز تولید رادیو دارو که در حال ساخت است در برنامه داریم و امیدوار هستیم ان شاءالله طبق زمان بندی پیش برود و حداکثر طی یک و نیم سال آینده، بتوانیم آن را به اتمام و بهره برداری برسانیم و در منطقه غرب آسیا یک قطب تولیدی رادیو دارو شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: صرفه جویی ارزی آن حداکثر ۸۰ میلیون دلار در سال است. در حال حاضر قیمت‌های رادیو داروها گران است و دولت یارانه سنگینی را پرداخت می‌کند. حقیقتی که در دست اقدام داریم بزرگترین بیمارستان یون درمانی است که جزو پنجمین و یا ششمین بیمارستان‌های بزرگ جهان خواهد شد. به ویژه برای سرطان کودکان می‌تواند مرکزی شود تا افراد از جاهای مختلف بیایند و ظرفیت دارد که هزار و ۲۰۰ بیمار را در سال با این تکنولوژی درمان کند.

کد خبر: ۱۴۴٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha