۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
تلفیق تجربه کشاورز با دانش روز، کشاورزی را اقتصادی می سازد| قطع وابستگی به دنیا با تحقق شعار سال
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با بازار:

تلفیق تجربه کشاورز با دانش روز، کشاورزی را اقتصادی می سازد| قطع وابستگی به دنیا با تحقق شعار سال

ایمانی، فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه تحقق شعار سال به کاهش وابستگی به دنیا و استقلال کشور کمک می کند، می افزاید: راه عملیاتی شدن این شعار تلفیق دانش روز با تجربه کشاورزان است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بسیاری معتقدند در مسیر تحقق شعار سال مبنی بر دانش بنیان شدن صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی موانع زیادی وجود دارد. اما برخی دیگر نیز می گویند یکی از اصلی ترین زیرساختهای مورد نیاز برای این امر در حوزه کشاورزی آماده سازی کشاورزان برای اعمال این تغییر و تحولات و ورود دانش های نوین به مزارع باغات است. با این وجود علیقلی ایمانی فعال بخش کشاورزی و عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی معتقد است: کشاورزان آمادگی پذیرش دانش شرکت های دانش بنیان را دارند به خصوص اینکه کشاورزی که فعالیت اقتصادی می کند در اصل به دنبال افزایش بهره‌وری، بالا بردن عملکرد و کاهش ضایعات است و این امر محقق نمی شود مگر اینکه علوم، فنون و تکنولوژی روز جهان را وارد عرصه کنند.

ایمانی به بازار می گوید: با توجه به اینکه کشاورزی ما در حال حاضر به اصطلاح «سنتی و معیشتی» است و یک کشاورزی اقتصادی و صنعتی نیست لذا می طلبد که دولت با سرمایه‌ گذاری در زیرساخت های تولید و ورود تکنولوژی و علم توسط موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها در عرصه، این مساله را محقق کنند.

وقتی دانش روز در کنار تجربه کشاورزی قرار بگیرد حرفه کشاورزی هم یک حرفه اقتصادی می‌شود که برای ورود سرمایه گذار و همچنین ورود تحصیل کرده ها به بخش کشاورزی انگیزه ایجاد می کند

تلفیق علم روز با تجربه کشاورز برای کاهش ضایعات بخش کشاورزی اجتناب ناپذیر است
او با تاکید بر اینکه کشاورزی یک عرصه وسیع از طبیعت است که عوامل طبیعی بسیاری نیز آن را تهدید می‌کند، می افزاید: از آن طرف چون سن کشاورزان ما بالا رفته است و از آنجایی که کشاورزی ما نیز اقتصادی نیست در نتیجه انگیزه ای برای ورود تحصیل کرده های بخش کشاورزی به این حوزه وجود ندارد. لذا دولت باید برای تحقق شعار سال باید آستین همت را بالا بزند و علم و تکنولوژی و ابزار را با آموزش بهره برداران آمیخته کند.

او ادامه می دهد: وقتی دانش را می‌ خواهیم وارد عرصه کشاورزی کنیم باید در کنار کشاورز قرار بگیریم و علوم و فنون را با تجربه کشاورز تلفیق کنیم که بتوانیم ضایعات را کاهش می دهیم، بهره‌وری را افزایش دهیم و عملکرد ارتقا پیدا ‌کند.

ایمانی معتقد است: وقتی دانش روز در کنار تجربه کشاورزی قرار بگیرد حرفه کشاورزی هم یک حرفه اقتصادی می‌شود که برای ورود سرمایه گذار و همچنین ورود تحصیل کرده ها به بخش کشاورزی انگیزه ایجاد می کند.

باید در عرصه و در کنار کشاورزان باشیم تا ضمن اینکه درآمدها ارتقا پیدا می کند زمینه اشتغال هم برای نسل جوان ما ایجاد شود

عملیاتی شدن شعار سال گامی به سوی قطع وابستگی به دنیا و استقلال کشور
او می گوید: با این تفاسیر اعتقاد بنده بر این است که توجه به شعار سال اگر فقط در این حد باشد که بر سربرگ ادارات نقش ببندد قطعا این شعار محقق نمی شود و در عمل برای عملیاتی شدن این شعار باید در عرصه و در کنار کشاورزان باشیم تا ضمن اینکه درآمدها ارتقا پیدا می کند زمینه اشتغال هم برای نسل جوان ما ایجاد می‌شود.

ایمانی می افزاید: از سوی دیگر وقتی فعالیت کشاورزی رونق پیدا کند صنایع تبدیلی، صنایع تکمیلی، بسته بندی، صادرات و تمام بخش‌ های خدمات فعال می شوند و همگی موجب ایجاد شغل می شود که بخش سوم شعار سال که به امر اشتغال آفرینی اشاره دارد نیز عملیاتی می شود.

او خاطر نشان می کند: این در حالی است که عملیاتی شدن شعار سال به قطع وابستگی به دنیا و استقلال ما بسیار کمک می‌کند. به خصوص اینکه اقتدار غذایی کشور از اقتدار نظامی، سیاسی و اجتماعی هر کشوری بالاتر است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران تصریح می کند: به همین دلیل الان شاهد هستیم که جنگ دو کشور روسیه و اوکراین بسیاری از کشورهای دنیا را نگران کرده است و همانطور که در تحلیل ها می شنویم گفته می شود که احتمال وقوع قحطی در برخی کشورها هم وجود دارد. بنابراین در حالیکه پتانسیل و امکانات در کشور داریم تنها با مدیریت صحیح و درست می توانیم غذای مردم را به راحتی و حداقل در حد خود اتکایی در مواقعی این چنینی تامین کنیم.

کد خبر: ۱۴۴٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha