۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
نقش شرکت‌های فناور در توسعه خراسان جنوبی| مسئولان ریسک‌پذیر باشند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نقش شرکت‌های فناور در توسعه خراسان جنوبی| مسئولان ریسک‌پذیر باشند

بیرجند- شرکت‌های دانش بنیان با توجه به ظرفیت‌هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی از ارکان مهم توسعه خراسان جنوبی محسوب می شوند که به گفته یکی از فناوران استان نیاز به ریسک‌پذیری مسئولان وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت‌های فناور و دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تأثیر زیادی دارند، بطوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نام‌گذاری و آنها را مؤثرترین مؤلفه‌های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند.

خراسان جنوبی جزو استان‌هایی است که با دارا بودن جوانانی پر تلاش و خلاق در راستای ایجاد شرکت‌های فناور و دانش بنیان گام‌های مؤثری برداشته‌اند. که اگر به درستی از این جوانان و شرکت‌ها توسط مسئولان حمایت شود می‌توان به آینده امیدوار بود.

در همین راستا با «سیدجواد موسوی فرد»، مدیرعامل شرکت آلفا در خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم.

در زمینه چگونه راه‌اندازی شرکت خود توضیح می‌دهید؟
ایده راه‌اندازی شرکت ما که به آلفا معروف است در سال آخر دبیرستان یعنی سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ زده شد، چراکه رویای ایجاد یک شرکت بزرگ به همراه دو نفر از دوستان را داشتیم که بلافاصله بعد از کنکور سراسری کارها و اقدامات لازم رو شروع کردیم.

ما تصمیم گرفته بودیم تا بصورت کاملاً مستقل روی پای خودمان بایستیم و از خانواده‌ها درخواست کمک نکنیم و همین موضوع باعث شد به دنبال ارگان‌های حمایتی برویم که با بنیاد ملی نخبگان و پارک علم و فناوری آشنا شدیم و با توجه به امکاناتی که پارک علم و فناوری ارائه می‌داد، طی روند پذیرش مورد تعریف آن اداره، فرآیند پذیرش را تکمیل کردیم و در قالب واحد فناور در سطح رشد مقدماتی پذیرش پارک علم و فناوری خراسان جنوبی شدیم.

در زمینه نوع فعالیت شرکت خود توضیح می‌دهید؟
ایده پذیرش شده ما در پارک علم و فناوری ایده‌ای بود با نام تجاری بازو؛ بازو در واقع یک نرم‌افزار مخصوص مدیریت باشگاه‌های بدنسازی بود و ایده آن نیز از آنجا بوجود آمد که رشته بدنسازی را در باشگاه یکی از دوستان شروع کردیم و متوجه شدیم خیلی سخت و با سالنامه شهریه اعضاء خود را مدیریت می‌کنند و جرقه ایجاد نرم افزار بازو زده شد.

در ادامه و با مشورت پارک علم و فناوری محدودیت نام آن برای باشگاه‌های بدنسازی را برداشتیم و با نام جدید آنتوس (مخفف آلفا نگهبان تندرستی و سلامتی) به آدرس www.antus.ir به کار خود ادامه دادیم و نام آن نیز از انحصار بدنسازی خارج شد.

در زمینه اشتغال‌زایی، درآمدزایی و بازار فروش خود می‌گویید؟
هم اکنون تیم آلفا از حدود ۹ نفر تشکیل شده است که ۴ نفر به‌صورت تخصصی روی آنتوس کار می‌کنند.

در خصوص درآمدزایی آنتوس، نرم افزار ما برای بهمن سال ۹۸ وارد بازار شد و با همه گیری ویروس کرونا، مقداری از برنامه‌ریزی‌های خود عقب افتادیم چون باشگاه‌های بدنسازی و مجموعه‌های ورزشی اولین صنفی بودند که تعطیل شدند و آخرین صنفی بودند که باز شدند، اما هم اکنون آنتوس هزینه‌های خود و اعضاء تیم را تا حد نسبتاً خوبی پوشش می‌دهد و در آینده نزدیک و با اجرایی شدن فازهای جدید به درآمد مدنظر خواهد رسید.

در بخش بازار فروش نیز بازار فروش آنتوس هم تمامی مجموعه‌های ورزشی است که حتی از کشورهای همسایه به ویژه افغانستان هم تاکنون حدود ۶ درخواست نرم‌افزار داشتیم که هماهنگی‌های لازم برای بازاریابی نرم‌افزار آنتوس در افغانستان در حال انجام است و به جاهای خوبی رسیده‌ایم. وضعیت فروش در ایران هم به‌صورت ملی در حال فروش است بطوری که از استان‌های مختلف اعم از تهران، اصفهان، فارس، خوزستان و ... مشتری داریم و در استان و شهر خودمان هم باشگاه‌هایی را مجهز کردیم اما تمرکز ما روی سراسر کشور قرار دارد.

از شرایط کرونا گفتید چه تغییراتی برای شما ایجاد کرد؟
ما از این شرایط نهایت استفاده رو بردیم و پکیج نرم‌افزاری را تکمیل‌تر کردیم و الان با قاطعیت ادعا می‌کنیم که کامل‌ترین پکیج نرم‌افزاری مدیریتی مجموعه‌های ورزشی در سطح کشور را ارائه می‌دهیم و روز به روز نیز به کیفیت آن اضافه می‌کنیم، چرا که نرم‌افزار آنتوس با وجود کامل بودن، همچنان با نظر و مشورت مدیران مجموعه‌های ورزشی در حال توسعه و نزدیک‌تر شدن به نیازهای مدیران مجموعه‌های ورزشی است.

نرم‌افزار شما چه برتری به دیگر نرم‌افزارهای مشابه دارد؟ و چه موفقیت‌هایی کسب کرده‌اید؟
نرم‌افزارهای مدیریت باشگاه در سطح کشور وجود دارد اما آنتوس با توجه به ایده‌های نوآورانه‌ای که در آن استفاده شده، هم منحصر به‌فرد است و هم کاملاً تخصصی و حرفه‌ای، بعنوان مثال در اپلیکیشن اعضاء، که یکی از اپ‌های پکیج آنتوس هست، امکان ورودی زدن و حتی باز کردن درب کمد آنلاین از طریق این اپلیکیشن وجود دارد و دیگر نیازی نیست تا عضو به پذیرش مراجعه کند تا درب کمد را برای او باز کنند و این کار با گوشی انجام می‌شود.

از جمله موفقیت‌های کسب شده در این راستا تقدیر در اولین رویداد استارتاپ‌های ورزشی کشور (نمایشگاه اسپورتکس ۲۰۱۹) و مجوز واحد فناور طی سال های ۹۷ تاکنون بوده است.

حمایت‌ها از شما به چه نحوی بوده است؟
آنچه که مسلم است بیشترین حمایت را پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از ما داشته و دارد.

اداره ورزش و جوانان می‌تواند در این راه و توسعه کار به ما خیلی کمک کند و علیرغم پیگیری همکاری از سوی پارک علم و فناوری اما خروجی بدست آمده از سمت اداره ورزش و جوانان مورد رضایت ما نبود و امید است که در سال جدید و پیرو شعار سال همکاری آن اداره با ما بیشتر شود و بتوانیم به خروجی بهتر و مورد رضایت خود برسیم.

مشکلات شما در این مسیر چه بود؟
از جمله مشکلات اصلی ما نیروی متخصص و متعهدی است که بتواند با ما همکاری داشته باشد و روحیات همکاری در تیم‌های استارتاپی را دارا باشد. یکی دیگه از مشکلات که برنامه‌ریزی‌های ما را دچار تغییر کرد مشکلات طبیعی از جمله کرونا بود اما ما با چشم خوش بینی به این مشکل نگاه کردیم و با دید فرصت به آن نگاه و استفاده کردیم.

به نظر شما برای توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مسئولان چه کارهایی لازم است که انجام دهند؟
یکی از ویژگی‌های مردم و بالطبع مسئولان استان ما در خراسان جنوبی موضوع ریسک‌پذیری است و بعضی از ارگان‌ها در خصوص مواردی که خیلی روتین و روزمره هم هستند یک شرایط خیلی خاصی در ذهن خود متصور می‌شوند که احتمال وقوع آن خیلی کم است و به همین دلیل از همکاری در انجام اصل کار خودداری بعمل میاورند و این موضوع باعث می‌شود افرادی که دارند کار میکنند با وجود سن جوان و حوصله بالا اما از نحوه چاره‌اندیشی و پاسخگویی، نسبت به خواسته‌های ما مستأصل شوند. در همین راستا به نظر من نیاز است تا خیلی از ارگان‌ها و نهادها با دید بازتر به مسئله نگاه کنند و تا حد امکان هدف بر روی انجام کار باشد.

توصیه شما برای جوانانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، چیست؟
من در جایگاه برادر بزرگتر و شاید هم کوچکتر می‌خواهم این نکات مهم رو بیان کنم که قطعاً یکی از مهم‌ترین عناصر در موفقیت مقوله صبر است و با صبر به مرور شرایط به جایگاه مطلوب می‌رسد و آن چیزی که در کنار صبر خیلی ضروری و حیاتی است، اهمیتِ داشتن تمرکز و استمرار بر روی طرح و کاری که در حال انجام است؛ یعنی با دو معیار تلاش مستمر و صبر می‌شود به خیلی از خواسته‌هایی که داریم برسیم.

کد خبر: ۱۴۴٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha