۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
برنامه ایران و روسیه در شرایط تحریم؛ تقویت روابط تجاری با کانالهای مالی مستقل
بازار گزارش می دهد؛

برنامه ایران و روسیه در شرایط تحریم؛ تقویت روابط تجاری با کانالهای مالی مستقل

مذاکره برای تسهیل تجارت و گسترش صادرات کالاهای ساخت ایران به روسیه در شرایطی انجام شده است که دو کشور تحت تحریم های شدید آمریکا قرار دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: دو روز پیش خبری مبنی بر امضای توافق نامه ایران و روسیه به منظور گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری، در جهت میزبانی بیشتر رویدادها و نمایشگاه های تجاری مشترک منتشر شد.

این قرارداد به بخش‌ های اقتصادی دو کشور اجازه می‌ دهد تا توانایی‌ ها و ظرفیت‌ های خود را در طول رویدادهای نمایشگاهی بهتر ارائه دهند در حالی که طرفین از یکدیگر برای هموار کردن راه برای مشارکت شرکت‌ های ایرانی و روسی در نمایشگاه‌هایی که در هر یک از دو کشور برگزار می‌ شود، حمایت خواهند کرد.

در همین راستا، هیئتی متشکل از ۷۰ بازرگان ایرانی و مدیریت مرکز اصلی نمایشگاه‌ های دولتی ایران در روز پنجشنبه با همتایان روسی در اکسپوسنتر مسکو دیدار کردند، در حالی که روسیه در ماه سپتامبر میزبان دومین اکسپوی اوراسیا یک رویداد تجاری با حضور ایران، روسیه و سایر اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد بود. اولین رویداد سال گذشته در تهران برگزار شد.

این نشست در حالی برگزار شد که آمریکا و اروپا در حال تشدید تحریم‌ ها علیه اقتصاد روسیه به دلیل جنگ این کشور با اوکراین هستند. ایران نیز یکی از کشورهای جهان است که تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد. بر همین اساس، دو کشور به یکدیگر به عنوان یک متحد استراتژیک مهم نگاه می کنند.

عده ای از تحلیلگران معتقدند که روسیه یکی از شرکت کنندگان در مذاکرات متوقف شده برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ قدرت های جهانی با ایران است. از این رو، انعقاد این توافقات به منظور کاهش تحریم ها علیه تهران و از طرفی راهی برای نجات روسیه از تحریم ها از طریق ایران است.

از طرفی، در هفته گذشته نیز یک هیات تجاری ایرانی با هدف توسعه صادرات و خرید نهاده های دامی و دانه های روغنی به روسیه سفر کرد. احمد خانی نوذری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین راستا اعلام کرد که با توجه به افزایش قیمت دانه‌ های روغنی و نهاده‌ های دامی در سراسر جهان، ایران می‌ تواند نیاز خود به این محصولات را با خرید از روسیه تامین کند، در حالی که بازار بزرگ روسیه فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم می کند تا نقش فعال تری داشته باشند.

کارشناسان می گویند که سفر هیأت ایرانی با هدف گسترش همکاری های اقتصادی و در راستای توافقات راهبردی است که در سفر اخیر ابراهیم رئیسی به مسکو انجام شد. همچنین، این سفر به معنای مذاکره برای تسهیل تجارت و گسترش صادرات کالاهای ساخت ایران به روسیه در شرایطی انجام شد که این کشور تحت تحریم های شدید اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

در همین راستا، در حالی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روابط با ایران را مهم توصیف و آمادگی مسکو را برای گسترش روابط با تهران اعلام کرد، امیر عبداللهیان از ایجاد ظرفیت‌ ها برای همکاری‌ های دوجانبه در حوزه‌ های مختلف استقبال و بر گسترش بیش از پیش روابط تاکید کرد.

از آن جایی که ایران به دنبال همکاری جدی با همسایگان است، تحریم های یکجانبه کشورهای جهان را غیرقابل قبول در نظر می گیرد، در مقابل هم کشورهایی مانند روسیه تمایل خود را برای همکاری با همسایگان به ویژه ایران در همه زمینه ها نشان داده اند

از آن جایی که ایران به دنبال همکاری جدی با همسایگان است، تحریم های یکجانبه کشورهای جهان را غیرقابل قبول در نظر می گیرد. در مقابل هم کشورهایی مانند روسیه تمایل خود را برای همکاری با همسایگان به ویژه ایران در همه زمینه ها نشان داده اند، چرا که از دیدگاه مقامات دو کشور روابط تهران و مسکو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از نظر مقامات روسیه، چالش های موجود در روابط ایران و روسیه ناشی از سیاست های غیرواقعی برخی از دولت های غربی است.

در سفر هیات تجاری ایرانی و در دیدار وزرای امور خارجه ایران و فدراسیون روسیه، درباره موضوعات دیگری از جمله روند تحولات افغانستان و همکاری تهران_مسکو در این زمینه، تسریع در الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای، آخرین وضعیت تداوم وین و همکاری نزدیک هیأت های ایران و روسیه در جریان مذاکرات و همچنین همکاری آنها در منطقه دریای خزر مذاکراتی صورت گرفت. بر همین اساس، در ماه گذشته روسیه اعلام کرد که در حال آماده سازی یک پیش نویس برای توافقنامه جدید با جمهوری اسلامی است که منجر به افزایش حجم روابط اقتصادی با ایران می شود. توافق بلندمدت ایران و روسیه با توسعه استراتژیک همه جانبه روابط، همکاریهای اقتصادی را تقویت کرده و توافق کوتاه مدت ایران با اتحادیه اوراسیا را به رهبری روسیه اجرایی خواهد کرد.

روسیه باور دارد که تحریم ها علیه ایران باید لغو شود تا روابط تجاری تهران_مسکو به منظور انعقاد سند همکاری ۲۰ ساله صورت گیرد، ضمن اینکه بهبود روابط ایران با غرب در این زمینه موثر است

روسیه باور دارد که تحریم ها علیه ایران باید لغو شود تا روابط تجاری تهران_مسکو به منظور انعقاد سند همکاری ۲۰ ساله صورت گیرد، ضمن اینکه بهبود روابط ایران با غرب در این زمینه موثر است. این سند ۲۰ ساله حکایت از قصد و تصمیم ایران و روسیه برای توسعه همه جانبه روابط به روش استراتژیک دارد که احتمالاً شامل ابعاد ارتباطی، اقتصادی، انرژی، مالی و شاید حتی درجاتی از ابعاد نظامی خواهد بود در حالی که دستیابی به چنین توافقی منافع هر دو کشور را ارتقاء خواهد داد.

تهران و مسکو در حال رایزنی درباره امکان شناسایی کارت ها با استفاده از سیستم پرداخت میر MIR روسیه هستند

علاوه بر این مسائل، از دو هفته گذشته نیز، موضوع دیگری مورد توافق دو کشور است که تهران و مسکو در حال رایزنی درباره امکان شناسایی کارت ها با استفاده از سیستم پرداخت میر MIR روسیه هستند. این موضوع به هر دو طرف امکان می دهد تا سوئیفت را دور زده و سامانه‌ای مشابه سوئیفت ایجاد کنند. بر همین اساس، این موضوع در دستور کار مذاکرات قرار گرفته است.

میر MIR یک سیستم پرداخت روسی برای انتقال وجه الکترونیکی است که توسط بانک مرکزی روسیه بر اساس قانون تصویب شده در سال ۲۰۱۷ ایجاد شده است. این سیستم در واقع در سال ۲۰۱۴ پس از تحریم های غرب بر موسسات مالی روسیه در پی بحران در شرق اوکراین ایجاد شد.

گزارش ها حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد روس ها حداقل یک کارت با سیستم میر MIR دارند که بیش از ۲۵ درصد از تراکنش های مالی نیز با استفاده از این سامانه انجام می شود. دولت های غربی از جمله ایالات متحده صدها تحریم علیه مؤسسات و شرکت های روسی به دلیل حمله روسیه به اوکراین اعمال کرده اند. بانک‌ ها و مؤسسات مالی روسیه در نتیجه این ممنوعیت‌ ها عملاً از سیستم‌ های بین‌ المللی قطع شده‌ اند و روسیه اکنون با بیشترین تعداد تحریم های غرب در جهان مواجه است.

البته با وجود این تحریم ها، روسیه و چین که قبلاً در سفر رئیس جمهور روسیه به پکن در اوایل فوریه، بر روی یک پیمان مشارکت استراتژیک تأیید شده توافق کرده بودند، برای ایجاد کانالهای مالی مستقل در تلاش هستند در حالی که حتی قبل از شروع عملیات ویژه مسکو در اوکراین، همکاری بسیار نزدیکی داشتند.

هر دو قدرت بزرگ چند قطبی همچنین تلاش خود را به کار گرفته اند تا از کانال‌ های مالی مستقل و کانال‌ های دیگر برای رفع آسیب‌پذیری‌ های استراتژیک ناشی از استفاده از کانال‌ های تحت سلطه ایالات متحده پیشروی کنند. در این میان جمهوری اسلامی نیز با توجه به اینکه روسیه را متحد استراتژیک خود می داند، با توسعه مناسبات خود با مسکو در تلاش است تا در روندی که چین و روسیه در پیش گرفته اند حرکت کند.

این موضوعات همگی نشان می دهد که سطح مناسبات و حوزه همکاری‌ های فعلی ایران و روسیه بسیار فراتر از دهه‌ های گذشته است. نگرش مصالحه‌آمیز دولت رئیسی نسبت به روسیه نشان می دهد که همکاری‌ های طرفین عمیق‌تر و معنادارتر شده و ظرفیت‌ های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که باید در قالب برنامه جامع همکاری‌ ها به آنها پرداخته شود.

کد خبر: ۱۴۴٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha