۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
افزایش ۴.۵ برابری قیمت شیرخام در ۴ سال| یارانه شیر به مصرف کننده اختصاص یابد
مدیرعامل شرکت تعاونی فرآورده‌های لبنی فارس:

افزایش ۴.۵ برابری قیمت شیرخام در ۴ سال| یارانه شیر به مصرف کننده اختصاص یابد

شیراز- معتمدی مدیرعامل شرکت تعاونی شیر و فرآورده‌های لبنی فارس گفت: تمامی کالا و خدمات مورد استفاده در روند تولید لبنیات به شدت افزایش قیمت داشته و قیمت شیرخام طی چهار سال، ۴.۵ برابر شده است.

ابراهیم معتمدی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه شیر خام اصلی ترین، ماده اولیه صنعت لبنیات و محصولات لبنی است، گفت: از آنجا که قیمت شیر خام در طی ۴سال بیش از ۴ برابر رشد داشته قیمت محصولات لبنی نیز به تبع آن افزایش داشته به عبارت دیگر قیمت شیر خام از سال ۹۶ تا کنون حدود ۴.۵ برابر شده و از هر لیتر ۱۵۰۰ تومان در سال ۹۶ به ۶۶۰۰تومان و بعضا بیشتر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت فرآورده های لبنی از آذر سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که ناشی از رشد ۵۰ درصدی قیمت شیر خام و سایر کالا و خدمات مصرفی در روند تولید لبنیات است.

معتمدی بیان کرد: تمامی محصولات صنایع لبنی بر مبنای شیر خام تولید می شود که قیمت این محصول از اواخر سال ۹۶ و اوایل ۹۷ و همزمان با تشدید تحریم ها رشد صعودی ناگهانی پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی شیر و فرآورده های لبنی فارس به افزایش شدید قیمت بسته بندی لبنیات اشاره کرد و گفت:ماده اولیه بسته بندی لبنیات ماده پتروشیمی است که قیمت آن براساس فوب خلیج فارس تعیین می شود و این به معنای این است که تغییرات قیمت آن با دلار خواهد بود به همین دلیل هزینه تولید صنایع شیر را افزایش داده است و قیمت آن در چند سال اخیر چندین برابر شده و قیمت مواد اولیه پتروشیمی ۸۰ درصد افزایش یافته است.

معتمدی افزود: علاوه بر این هزینه های حمل و نقل، هزینه انرژی، هزینه نوسازی ماشین الات و همچنین افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد منجر به تحمیل هزینه های دیگری به صنایع شیر شده و اگر به طور میانگین تورم عمومی را در نظر بگیریم در ماه ۴ درصد به هزینه های تولید کشور افزوده شده و این مساله تنها محدود به صنایع لبنی نمی شود و همه کالاهای اساسی در ایران این رشد قیمت را تجربه کرده اند وسبد خانوار کوچک شده است.

معتمدی با اشاره به آب رفتن لبنیات در سبد غذایی خانوارها و به تبع آن تهدید سلامت مردم ناشی از کاهش مصرف لبنیات خواستار آن شد که دولت یارانه اختصاصی به خوراک دام را تغییر مسیر داده و باید یارانه را برای بخش مصرف لبنیات در نظر بگیرد.

وی گفت: سالانه ده ها هزار میلیارد به عنوان یارانه به نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می یابد که تاثیر محسوسی در حمایت از دهک های محروم نداشته، راه حل پایدار این است که این حجم از منابع به مصرف کنندگان دهک های محروم انتقال یافته و دهک های برخوردار پول واقعی کالا را پرداخت کنند.

کد خبر: ۱۴۴٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha