۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
تولید و صنعت کشور در انتظار سالی دشوار| تصمیم‌گیری سخت شده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تولید و صنعت کشور در انتظار سالی دشوار| تصمیم‌گیری سخت شده است

شیراز- یک کارشناس حوزه اقتصاد بر این باور است که افزایش تورم و هزینه های تولید کالا، ثمره‌ای به جز فلج شدن اقتصاد و افزایش نرخ بیکاری ندارد و سال سختی در انتظار تولید و صنعت است.

بازار؛ گروه استان ها: طی چند سال اخیر به دلیل تورم، فقر، بیکاری و افزایش لحظه به لحظه قیمت ها مردم نسبت به رونق اقتصادی در کشور دلسرد شده اند. در این میان تحلیل های کارشناسان حکایت از این دارد که به سرانجام رسیدن مذاکرات و برجام تاثیر زیادی در حوزه اقتصاد کشور خواهد داشت.

سال سخت برای تولید و صنعت کشور
در این میان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن فارس اعتقاد دارد که امسال سال سختی برای تولید و صنعت کشور باشد.

جمال رازقی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه طی چند دهه گذشته کشور با تورم دو رقمی دست و پنجه نرم کرده است، بیان کرد: امسال نیز طبق معمول این شرایط فارغ از سرنوشت برجام ادامه خواهد داشت؛ البته قطعأ با به نتیجه رسیدن برجام نرخ تورم سیر کاهشی را تجربه خواهد کرد.

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران بر روی قیمت تمام شده کالاهای تولیدی اثر قابل توجهی دارد ضمن اینکه تمام مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی از همین ابتدای سال مشمول تورم شده است

وی با اشاره به افزایش قابل توجه هزینه های تولید، افزود: افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران بر روی قیمت تمام شده کالاهای تولیدی اثر قابل توجهی دارد ضمن اینکه تمام مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی از همین ابتدای سال مشمول تورم شده است.

تصمیم تورم زای دولت و مجلس
رئیس اتاق بازرگانی فارس به تصمیم تورم زای دیگری که در دولت و مجلس اتخاذ شده است نیز اشاره و عنوان کرد: با توافق دولت و مجلس، مقرر شده، مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالا و دریافت عوارض بر اساس نرخ ۴۲۰۰ تومان به طور کامل از تمامی واردات حذف و با رشد چند برابری، نرخ ارز نزدیک به بازار جایگزین شود این اقدامات جهش هزینه های تولید را دنبال دارد.

رازقی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز میزان استهلاک سرمایه ثابت از میزان سرمایه گذاری پیشی گرفته است، گفت: بر اساس آخرین تصمیم نادرست، معافیت پرداخت عوارض واحدهای تولیدی، برای واردات ماشین آلات نیز منتفی شده؛ تصمیمی که مشخص نیست با چه تدبیر و استدلالی اتخاذ شده است.

وی با تاکید بر اینکه جای حیرت اینجاست که نرخ مواد اولیه و هزینه های تولید افزایش چشمگیر داشته است، ادامه داد: تمام تصمیمات تورم زا برای تولید گرفته و در موازات آن افزایش قیمت کالاهای تولیدی ممنوع اعلام شده است.

تولید و صنعت کشور در انتظار سالی دشوار| تصمیم‌گیری سخت شده است

به گفته رئیس اتاق بازرگانی فارس افزایش تورم و هزینه های تولید کالا، ثمره ای به جز فلج شدن اقتصاد و ریزش نیروی کار و افزایش نرخ بیکاری نخواهد داشت.

رازقی با اشاره به بلاتکلیفی های اقتصادی برای تمام مردم به ویژه فعالان اقتصادی گفت: سرانجام برجام مبهم ترین نقطه اقتصاد امروز است؛ هر روز اخبار ضد و نقیضی از فرجام برجام اعلام می شود؛ مسیری نامشخص که سردرگمی تولید کننده و فعال اقتصادی را باعث شده است.

وی ادامه داد: البته ابهامات متعددی برای آینده اقتصاد در سال جاری وجود دارد که مهمترین آنها نتیجه مذاکرات وین است و پیش بینی ها حکایت از این دارد که برجام وضعیت شاخص های اقتصادی را در سال پیشرو تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تاکید کرد: در کجای دنیا چنین شرایط مبهمی پیش روی تولید کننده است به گونه ای که موانع و ابهامات اجازه هر حرکت و قدم برداشتنی را از آنها گرفته باشد.

هیچ فعال اقتصادی، برای یک ماه و یا حتی یک روز آینده هم نمی تواند تصمیم گرفته و برنامه ریزی کند

مسئولان هیچ برنامه و عزم راسخی برای کنترل تورم ندارند
رئیس اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه هیچ دورنمایی برای اقتصاد کشور وجود ندارد، اظهار کرد: شرایط موجود، نفس تولید و تولید کننده را گرفته و هیچ فعال اقتصادی، برای یک ماه و یا حتی یک روز آینده هم نمی تواند تصمیم گرفته و برنامه ریزی کند.

رازقی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران سالهاست، که با تورم دست و پنجه نرم می کند و زندگی اقشار مختلف جامعه، تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته، گفت: تورم به معنای بودن دست دولت در جیب مردم است؛ کنترل تورم مسئله مهمی است، که متاسفانه مسئولان و سیاستگذاران هیچ برنامه و عزم راسخی برای کنترل آن ندارند و ما در سال پیش رو هم همچنان تورم را با سیر صعودی خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۴۴٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha